nybörjarfrågor
*Är det normalt att en 1-veckas bebis sover hela tiden förutom när man matar?
Hon är ju vaken när vi byter blöja och så, och kanske kan vara vaken en liten stund innan och efter hon blir ammad.
*Min dotter har ögonmojs, har läst att det är vanligt och beror på trånga tårkanaler, dock blir ögat helt igenkletat ibland och det är svårt att få det rent när det torkat. Är det normalt? Hur gör ni?
**
*När fäster bebisar blicken och när börjar de le?**
Clara ler ju redan ibland när hon är tillfreds, men räknas det som att le?
Hon fäster ju även blicken rätt okej redan nu. De första dagarna flackade hon mycket med blicken, men nu fäster hon den ju i några sekunder på en.
**
*Hur ofta äter era nyfödda?**
Jag helammar ungefär med 2,5 timmars mellanrum
*Om jag pumpar ur mjölk för att sambos senare ska kunna mata henne, då påverkas väl brösten så de producerar mer mjölk än de behöver? Jag har inte vågat pumpa av den anledningen, för då tar jag ju ut mjölk ur brösten 1 extra gång för varje gång jag gör det.
*Hur introducerar man napp?
BM tipsade om att jag kunde börja med napp redan nu då amningen flyter på och hon tar rätt grepp, men hon verkar inte direkt intresserad av en napp.
1. Ja det är normalt, eller inte onormalt
2. Vet ej.
3. Väldigt olika
4. Det låter jättebra med 2,5 timme emellan
5. Våga testa att pumpa. Matbehovet kommer ändå öka för varje vecka så det borde inte störa att mjölkmängden blir större. Det där brukar reglera sig bra. Testa. :)
6. Varför introducera napp? Det verkar inte som att ni har något behov nu om du ammar så pass sällan och bebis sover så mycket. Om bebis vill ha napp brukar det inte vara något problem att introducera den. Det är bara att stoppa in liksom.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
1. Ja absolut, man brukar säga att en del barn sover "hela" första året.
2. Nej, barnet ska inte vara kladdig i ögonen. Kolla upp det snarast på BVC.
3. Efter några veckor. Nyfödda som ler brukar man säga har magknip.
4. När sonden var borta åt han minst varannan timme, ibland ville han snutta mest hela tiden, ibland fick vi väcka efter 3-4 timmar.
5. Ja, så är det ju. Men det blir inte direkt nån märkbar skillnad på någon pumpning här och där. En bebis som vill öka mjölken klusterammar flera dygn i sträck, främst kvällar/nätter.
6. Du stoppar nappen i munnen och ser om bebisen vill snutta på den :P du kan få truga lite/vicka lätt på den lite fram och tillbaka. Bebis visar om den inte vill, tro du mig haha!
Ang kladdiga ögon hade vår son också mycket gojs till och från. Jag frågade flertalet gånger och det var p.g.a trånga tårkanaler. Han var gojsig till och från ett parveckor och sen försvann det. Jag torkade rent när det behövdes. Tänk på att torka utifrån och in =) Kolla 1177s hemsida, där står mycket nyttigt =) http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/De-forsta-manaderna/Barnets-forsta-manader---kroppen/
1. Ja. Alla barn har olika sov-behov. Jag sov hela dygn helst. Mamma fick väcka mig för mat. Min son sov mycket med, men då han var vaken var han aldrig missnöjd utan satt redan upp på neonatalen och studerade de andra föräldrarna och bäbisarna. (Jag har fortfarande stort sömnbehov.)
2. Barnen ser bara svart, vit och röd de första månaderna. Minns inte då De fäster blicken. Le brukar de säga att de gör på allvar runt 3 månad och innan av t ex magkramp. Man får välja själv vilket man tror på för egen räkning. 🙂
3. Sonen åt ungefär var 3:e timme.
4. Nej, brösten påverkas inte. Då pumpar Du förmodligen fel. Varje gång Du pumpar (barnet suger) på bröstet så startar mjölkproduktionen. Du måste pumpa väldigt lite för att det ska sina om Du har en normal mjölkproduktion.
5. -
Joel hade också mycket ögonmojs. Vi torkade med ljummet vatten.
*Är det normalt att en 1-veckas bebis sover hela tiden förutom när man matar?
Min dotter sov nästan hela tiden dom första 2½-3 veckorna förutom när vi bytte blöja och matade :) (sov 3 timmar, vaken 30 minuter o så fortsatte det hela dagen/natten. Kunde klocka henne var 3dje timme med +-5 minuter :P)
*Min dotter har ögonmojs, har läst att det är vanligt och beror på trånga tårkanaler, dock blir ögat helt igenkletat ibland och det är svårt att få det rent när det torkat. Är det normalt? Hur gör ni?
Helt normalt! Tvätta med lite ljummet vatten. Jag tvättade morgon och kväll men efter några veckor försvann det :)
*När fäster bebisar blicken och när börjar de le?
Det började så smått vecka 3 med blicken men hon började le på riktigt runt 3½-4 veckor samt prata lite grann. Innan det så var det bara magknip hon log åt. Nu ser hon mig jätteofta och kan avbryta amningen för att prata och le. Hon är 7½ vecka.
**
*Hur ofta äter era nyfödda?**
Jag helammar och hon åt med 3 timmars mellanrum väldigt länge och ett tag oftare pga tillväxt o att hon vill öka produktionen så det varierar väldigt mycket och så hade hon ett lite längre sovpass på dagen (4-5 timmar men väckte henne alltid efter 4 timmar när hon var mindre för att inte få för länge mellan maten) och så sover hon 6-8 timmar på natten men det började hon göra i ca vecka 6 :)
*Om jag pumpar ur mjölk för att sambos senare ska kunna mata henne, då påverkas väl brösten så de producerar mer mjölk än de behöver? Det du kan göra om du inte vill öka produktionen är att pumpa ut efter att hon har ätit eller om det är så att hon bara äter ett bröst i taget så kan du pumpa det andra. Börjar du pumpa i mellan målen så kommer produktionen att öka och det är inte jättenajs om du inte vill fortsätta pumpa mellan målen hela tiden. Då kommer dina bröst vara proppfulla när hon sover och det kan leda till mjölkstockning om du inte har med dig pumpen överallt :)
*Hur introducerar man napp?
_Jag har inte jättemycket erfarenhet av nappen då våran dotter inte är superförtjust i den men kan ta den då o då när hon känner för det. Jag tyckte nästan hennes sugteknink blev bättre efter nappen (kan ju dock vara så att tekniken har mognat med tiden) men som sagt hon tar den väldigt sällan och det var en period mellan vecka 3-4 då hon tog den lite lättare för att hon hade ett så otroligt sugbehov och jag var inte jättesugen på att vara hennes napp mer än när hon faktiskt åt :) (hon kunde ligga säkert i 3 timmar o bara sova med tutten i munnen o suga lite då o då, fast på det sättet ökar dom ju även produktionen i brösten så du får försöka väga in detta. Jag körde som sagt nappen då o då, var hon nöjd med nappen och inte ledsen fick hon ha den men så fort hon inte var nöjd med nappen förstod jag att hon ville säkra att mjölken faktiskt ökade och gav henne då bröstet men känner själv att *Ne, nu har du bara snuttat 3 gånger på 15 minuter o sover, då är det ingen ide att ha tutten i munnen för då gör det bara ont*!
_
Sen kan du ha lite bröstmjölk på den eller bara hålla den en stund i munnen tills hon suger på den, det är så jag fått min tös att ta den lite då o då :)
(haha kankse ett rörigt svar men ja.. napp eller inte napp det avgör du ju helt själv men det är ju en bra tröst om du inte själv vill vara nappen och att det fungerar med amningen! Ska ni flaskmata henne så kan detta göra att hon lättare tar napp eller att hon tar flaskan lättare pga nappen)
Jag rekommenderar att läsa mycket om barn, i böcker och t.ex. på Vårdguiden, 1177.se. Vårdguiden tycker jag är bra för artiklarna är skrivna av folk som jobbar med vård och där finns mycket. Tema barn: http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/
Hoppas även att du har en bra barnsjuksköterska som kan ge dig tips och råd när det behövs. Och såklart är det här forumet också bra 🙂
Tack för era svar!
Det är så mycket nytt nu och det är en jobbig period. Ibland är hon jättearg/ledsen och jag känner mig helt värdelös när jag inte vet vad som är felet, antar att det kan vara magont då ingenting annat fungerar. Hon använder mig som mänsklig napp också rätt ofta, och det är ju helt okej en stund, men när man måste ligga i soffan 90% av dygnet så blir det jobbigt. Imorgon kommer en barnsjuksköterska på besök, eftersom det är första kontakten, ska bli skönt att hon kommer så jag kan få lite tips, råd och stöd.
#8 I ditt första inlägg lät det som att allt är frid och fröjd ;-) men det kan kännas väldigt olika från dag till dag i början.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
är hon en snuttis så blir hon säkerligen förbaskad och ska ha bröstet så fort du ens tänker på annat :P dom skriker som om det gällde livet om dom inte får tutten bums.. stackare :) magknip brukar de knorra om de har, dra upp benen mot magen, ha ryckningar i mungipan "leenden" osv. :) är de hungriga brukar de picka med huvudet, gapa och äta på händerna eller vad de nu kan få tag i :)
Nu vet jag ju att det inte alls är "så enkelt", men grundsignalerna är så iaf, men det vet du säkert redan.
Har hon hemsk magknip kan du prova att hålla kolikgrepp, dvs hon får hänga på mage på underarmen och vaggas.
Med att pappan skall kunna ge mat senare antar jag att du tänker frysa mjölken och ge när du är borta?
Testa först innan du går iväg. Min mjölk var tydligen så fet så den gick bara att frysa väldigt korta stunder. Fick kasta mig i taxi hem två gånger till en hungrig och ledsen bebis.
Alla barn är olika hungriga och har olika rytmer. En av mina åt var tredje timme, en åt varannan timme dygnet runt - i sex månader! Det var tufft, men jag överlevde.
Om bebisen inte vill ha napp gör henne inte den otjänsten att tvinga på den! Jag blir rätt ledsen av att se vissa bebisar och barn med ständigt denna propp i munnen.
Två av mina hade när de sov, men slutade självmant och utan problem före de var ett år. En var ganska intresserad, men bara att busa och ploja med och en vägrade totalt.
Napp är för mig - trösten kommer genom munnen, och vad det kan innebära med senare tröstätande, belöningar genom munnen etc. Också väldigt dåligt för tänderna, hör jag tandläkare säga. Och barn som har "munnen full" måste väl få svårare att prata.
Idag kan man tro att napp är ett normaltillstånd, förstärks av modet med jättegulliga napphållare som skall matcha kläderna.
Så länge du (och brösten) orkar låt henne snutta, får hon det hon behöver från början blir hon tuffare sedan.
Låt inte BVC-sköterskor bestämma för mycket av vad ditt barn vill ha. Jag har träffat många till mina barn, någon har varit bra, men ofta så "vet" de alldeles för mycket vad just ditt barn behöver och de har en del lustiga idéer.
Känn efter själv vad som känns rätt för er och ert barn.
Kolikgreppet som #10 beskriver brukar funka för allt möjligt med bebisar. Eller ha henne på mage och puffa lite på rumpan. Framförallt närhet och lyhördhet, försök att inte bli nervös och känna dig otillräcklig när hon är leden. Tala lugnt, sjung lite och visa trygghet så blir ditt barn tryggt.
Nja all människomjölk håller 4,5 -5% i fett. Däremot luktar fryst mjölk apa vid upptining, men det är inget fel på den. Det här med att "ha grädde" eller "för tunn mjölk" är helt fel :) amningshjälpen som källa.
Jag hade själv en nappvägrande snuttare (ammade i snitt 1gång/timma första 3 månaderna…) och ja det är skittufft. Men man vänjer sig.. På kvällarna placerade jag mig i soffan vid 17-tiden o satt sen där tills vi gick och la oss i princip och så fick hon snutta och sova så mycket hon ville och då var hon nöjd. Sambon fick vara pass-up ;)
Hur gick det idag? Jag hoppas ni fått en bra barnsjuksköterska. De bra är guld värda, särskilt under första tiden när det är tumultartat för många nyblivna föräldrar.
Jo det gick bra. Hon har gått upp 3 hg sedan i torsdags så det känns bra. Jag exprimenterade idag med komjölk och drack det tidigt imorse för att se om hon skulle gallskrika tidigare än vad hon gjort tidigare. Hon skrek tidigare så jag gissar nu på att hon får magknip av komjölk. Ska testa vara utan några dagar och se om det hjälper. Blev även tipsad av barnsköteskan om magdroppar som vi nu köpt och ska kolla om hon får mindre ont i magen. Barnsköterskan var jättetrevlig så det känns också bra :)
Tänk på att om du misstänker mjölkallergi så räcker det inte bara att ta bort rena mjölk/mejeriprodukter, utan allt du äter måste vara fritt från mjölkprotein. Men det kanske du redan har koll på :)