Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 599 ggr
Soleii
0

Kvällsskriker när sambon är borta

Hej, nu behöver jag era bästa tips och råd! Min dotter är 9 veckor gammal. I början var det rätt kämpigt och jag hade svårt att ta henne till mig när hon skrek. Nu är det myyycket bättre men det är ett visst hysteriskrik (som ofta kommer på kvällen) som ger mig sådana panikkänslor. Sambon har innebandy på tisdagskvällar vid 21 och som ett brev på posten så kommer dessa skrik. Ibland har han fått stanna hemma och ibland har han kommit hem efter halva eftersom hon skriker oavbrutet den 1,5 timmen han är borta. Jag vill att han ska kunna komma på bandy, det är hans enda egentid liksom. Samtidigt stressar detta kvällsskrik mig oerhört och det verkar ske de gånger han går iväg på kvällen. Jag matar, vaggar, vyssjar, sjunger, hyschar (brukar verka lugnande), masserar… Inget hjälper. I bärselen får hon bara paniknär hon är på detta humör. Vad kan jag testa för att lugna henne dessa tillfällen?

AnnaFagerell
2

Du ska nog fokusera på hur du ska lugna Dig vid dessa tillfällen. Det är inte dottern som vet att hennes pappa inte är hemma utan du som oroar dig för dessa skrik när han inte är hemma. Vore jag du skulle jag försöka njuta och ta det lugnt av ensamheten. Tänka att det är skönt få en stund ensam med dottern. För vad jag förstår skriker hon inte de andra kvällarna kl 21?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

_Fisken
0

Skrik hos barn är deras sätt att kommunicera. Vad hon gör är att "gnälla" och så länge hon är mätt, inte skadad, ren blöja, inte fryser etc. så kan det inte vara mer än ett sätt för dem o säga att "detta gillar inte jag". Stoppa i öronproppar. Det är mycket "barn inte gillar". Låter lite hårt kanske men så överlevde jag sådana perioder. Barnen överlevde också o är nu fina tonåringar utan mentala men efter deras tidiga "skrikfester".

Sarah
0

Ja, sätt i öronproppar. Min kille jobbade kväll innan han gick på pappaledigt. Under perioder det var skrik på kvällarna (är ju oftast då) så satte jag in proppar och gick och vankade och sjöng. Att ha henne hängande över axeln eller armen vart populärt. Ha också ett par bra tofflor för höfternas och ryggens skull.

Ria74
0

Dottern hade kolik till hon var ca 6 månader och skrek varje kväll i några timmar. Mannen jobbar borta söndag till fredag så det var bara jag hemma. Vi gick runt mycket och "bumpade"rumpa. Jag brukade gå framför TV:n då hade jag något att glo på under tiden :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
0

Förekom henne också. Om hon trivs i selen annars. Sätt henne där innan hon blir ledsen. Planera att ex laga mat när han är borta, då har du ngt att göra under tiden, med henne i selen.

Soleii
0

Tack för bra tips! Brukar köra öronproppar, känns lättare att inte höra exakt hur högt det är :) vissa kvällsr är jag orolig men många gånger har gått in i det med att detta fixar vi. Men även om hon sover vaknar hon fem min efter att han gårt och blir galen :) hon kan skrika andra kvällar också, eller gnälla, men varenda tisdag samma klockslag gör hon det iaf om han är borta :p

AnnaFagerell
0

Jag rek dig köpa en fisher price gunga. Den fick bort kolik på min son iaf. Finns ju att köpa billigt på annons. Aquarium hette den jag hade. Jag har aldrig bara accepterat skriket utan även fått tyst på kolikbarn

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah
1

Klart att man inte "bara accepterar" skrik. De flesta gör väl sitt bästa för att få bebis att lugna ner sig. Men, man måste ju även tänka på sig själv, och då är öronproppar en fin liten uppfinning :)