Hur länge vaken
Jag undrar, hur länge brukar nyfödda ( ok snart 3 v) vara vakna i sträck ?
Wille minns jag inte men David hade precis börjat vara vaken lite längre runt den åldern, en och en halv timme i sträck ungefär :)
Ok Min tjej kan vissa dagar vara vaken i 4 timmar, inget funkar att få henne att sova. Inte så att hon ligger och skriker (förutom om man lägger henne i hennes säng). Idag har hon knappt sovit alls. Just nu somnat i mitt knä och ja hoppas hon sover när jag lägger ner henne i sängen.
Min son sov inget alls under första veckorna. Eller ja, det kändes inte så o varje fall. Han sov enbart i min famn, och på nätterna sov han på mig. Det gick inte att lägga ner honom utan att han blev jätteledsen. Vi tänkte att han sover när han behöver.När han sen blev tokgrinig var det enda som hjälpte att amma. Jag satt ute med tuttarna hela tiden! När vi väl började med ersättning föll allting på plats. Hanbörjade sova på dagarna, jag kunde lägga ner honom i hans säng etc. Sen kan det naturligtvis berott på att han blivit lite äldre också. Det är så svårt att veta vad de små behöver. Min syster sa alltid till mig, då jag lät sonen sova på mig (eftersom han sov, fick jag sova..) att jag var jättedum och att jag skulle få problem att vänja honom av med det sen. Jag är glad att jag struntade i henne, och lät han sova så ändå. Antagligen hade han sånt behov av närhet. Vem vore jagatt ignorera det liksom :) Det händer fortfarande att han sover hos mig i sängen. Mest för min skull, för att jag ska slippa studsa upp flera gånger/natt för nappinsättning. Oj! Ursäkta mitt långa inlägg.. :) Det blir så när man väntar på att sonen ska somna igen efter maten! ;) natti natt! :)
Jag brukar försöka att hon ska sova brevid mig , men vill hon ej sova så ligger hon och pratar och sparkar m benen så det äri omöjligt att somna till . Jo tack, ibland är knäet det enda som funkar att sova i tydligen… Tänker att det vore skönare att sova i sängen men icke
David vill också gärna sova på mig, och gör så än idag vid sex månader. De kommer knappast vilja göra det när de är femton ändå så det där löser sig nog av sig själv. Inte ens Wille som är två vill det nu :)

Elva var sällan vaken mer än en timme åt gången då :)
vid 3v sov alvin fortf. så hårt och mycket att han sondmatades.
Vid 8 veckor var det kaos, hade för lite mjölk och han skrek hela tiden. Amningsnappen hade gjort så jag höll på att sina. Det var kaos.
Min dotter var också vaken väääldigt länge i den åldern. Bärsjal kan vara ett bra sätt att söva och hålla bebis sovande.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#8 har prövat sele, uppskattades ej…
Sele är de vanligtvis för små för när de är bara några veckor
#9 viktigt att komma ihåg att sjal och bärsele bara ska introduceras när bebisen är glad och mätt. Joel hatade sin manduca men älskade tillslut sjalen. Var guld värd när magknipen kom
Ja de flesta bebisar tycker nog det är märkligt att bli nertryckt i en bärsjal, men trivs enormt bra när de väl funnit sig tillrätta i den.