Äter dåligt på förskolan
Vår dotter har ganska nyss börjat förskolan och hon älskar det, istället för att skrika efter mamma och pappa då hon lämnas så skriker hon efter kompisarna då hon hämtas.
Men hon äter dåligt på förskolan. Hemma äter hon jättebra och har alltid gjort det, även hos farmor och mormor så äter hon jättebra. Men på förskolan äter hon knappt alls.
Nån som vet vad man kan göra för att få henne att äta bättre på förskolan?
l'm back
Tror det ger sig med lite tid. Hon har säkert inte "tid" eller ro att äta just nu. Men skulle det inte ske en förändring skulle jag ta upp det med personalen. Ni kanske kan se över hur matsituationen ser ut och göra någon förändring. Kan hon få äta i mindre grupp eller är hon för trött eller är det upplägget av maten hon inte gillar? Finns ju massor man kan titta på men mest troligt tror jag att det är en ny situation så det blir säkert bra när hon kommer in i det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Min man är övertygad om att det är maten hon inte gillar (han tycker att jag lagar god mat, för god mat i jämförelse med förskolans), vi lagar också väldigt annorlunda mat hemma jämfört med skolan då vi oftast äter vegetariskt eller ovo-vegetariskt.
Jag funderar på om hon skulle äta bättre om hon åt vegetariskt på skolan, men om man inte är vegetarian kan man väl inte be om vegetariskt för sitt barn?
l'm back

Mim dotter åt inte heller bra på dagis det första med det visade sig (efter lite luskande och utfrågning) att personalen inte matade henne utan stoppade i ett par skedar bara och sen lät henne träna på att äta själv…vilket resulterade i att maten hamnade överallt förutom i munnen. Personalen på vårt dagis blev förvånade att en 1 åring inte äter själv med bestick 😁 Nu får hon både äta själv (plocka i sig tex grönsaker och smörgås med den "riktiga" maten matar dom i henne ordentligt nu..)

Dottern åt inte heller bra i början. Dels fick hon ingen hjälp utan förväntades klara det själv och dels trivdes hon inte vid småbarnsbordet. Efter att vi pratade om det fick hon flytta till mellanbarnens bord, fick sitta själv vid kortsidan av bordet och hjälp med att lasta på fasaden och nu går det jättebra :) Prata med pedagogerna ofta är det ganska små förändringar som ska till för att det ska fungera.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vår dotter har gått på förskola i drygt 1,5 månad nu (1,5 år gammal) och har också krånglat en del med maten där. Vår grundsituation ser dock lite annorlunda ut då hon i perioder äter väldigt dåligt hemma också, och vi har precis haft en sån period. Utöver det så är just lunchen den måltid på dagen som hon oftast äter sämst så jag hade räknat med lite krångeL men kanske inte att hon inte skulle äta typ nått under flera veckor… Jag tror att det handlar om att allt är så nytt i början. Mycket barn, nya vuxna att knyta an till, det händer saker hela tiden osv. Nya rutiner i samband med måltiden, att maten smakar annorlunda (utan att för den sakens skull inte smaka gott). Även om Alice hade börjat äts mycket själv så matade vi fortfarande lite grann och hon behövde nog vänja sig vid att behövs äta lite mer på egen hand också. Det tar nog en stund för dom att anpassa sig. Nu har Alice börjat äta jättebra på förskolan sedan ca 1 vecka tillbaka. Vi kommer säkert få återfall i att hon inte äter, för så är det ju hemma också, men jag oroar mig inte så mycket för det, jag är rätt säker på att hon i slutändan får i sig det hon behöver. Är du orolig så prata med pedagogerna, ta upp det här med veg-mat till exempel. Hos oss frågade en pedagog en dag om inte Alice tycker om potatis. Jodå, det gör hon, men hon har typ aldrig ätit vanlig kokt potatis för det gör vi aldrig hemma ;) vi äter alltid mos eller ugnstillagad potatis. Så bara en sån enkel sak kan ju ställa till det. När jag berättade det så sa dom att dom inte skulle blanda ihop hennes mat när det var potatis då, för att se om hon kanske skulle äta av resten av maten iallafall. Så jag tror nog att pedagogerna kan hitta bra lösningar om dom bara får hjälp på,traven med vad som kan vara bekymret :)
Hon är ännu så ny på förskolan att jag skulle vänta och se ett tag. Är det samma visa om ett tag kan du prata med pedagogerna och fundera på lösningar. Här i södra Finland får du be om vegetariskt till ditt barn utan svårigheter. Vi fyller bara i en lapp till köket. Hoppas det är lika lätt hos er :)
Eftersom hon fortfarande äter väldigt dålig och blir jättetrött och grinig av det så kom vi överens att hon den här veckan ska börja få vegetarisk mat, fast inte jättestrikt (tex är det fisk får hon det, det älskar hon, iallafall hemma) mest för att kosten ska bli mer lik den vi har hemma.
l'm back

Dottern är också mest förtjust i vegetarisk mat förutom korv men vi har kommit överens med förskolan att vill hon bara äta av det vegetariska alternativet är det helt okej och det verkar funka bättre.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det har varit samma med våra barn när de börjat förskolan. Tror det framför allt handlar om att de fick mycket hjälp att äta hemma, och på förskolan fick de väldigt lite hjälp, men å andra sidan så fick de ju lära sig att äta själva då också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus