förkylning nyfödd?
Hur farligt är det om en nyfödd bebis blir förkyld?
Hon föddes i måndags och jag vet inte, men det känns som jag kanske själv är påväg att bli sjuk. Jätteorolig! :(
Kan du amma henne (grattis förresten!) så får hon ganska bra skydd. Annars är det det vanliga med handtvätt och inga fingrar i mun etc……….
En vanligt förkylning behöver inte vara farlig. Min 1a var frisk som bebis, tvåan däremot blev smittad av 1an vid tre veckor. Det var inte kul, men farligt var det inte.
Det viktiga är att hon kan andas och äta :) en snorsug är toppen om näsan korkar igen. Man löser upp med bröstmjölk först så snoret lätt kommer ut. Har man inte mjölk så finns koksalt på apoteket.

Först och främst grattis till bebis :) Köp hem en snorsug och koksalt om du skulle behöva, det behövs alltid mitt i natten när apoteket är stängt annars. Det viktigaste som #2 säger är att bebis kan andas och äta.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Okej, jag ammar henne så hoppas det ger bra skydd. Får dra till apoteket imorgon och köpa för säkerhets skull då. Tack för era svar och tack för gratulationerna :)
Min lilla kille var två veckor när storebror smitta första gången, den förkylningen skötte han själv bra. Andra förkylningen fick han vid två månader och det var rs virus och fick spendera ett par nätter på sjukhus. Det som är lurigt med så små är att dom andas med näsan så viktigt att hålla den ren. Men så länge dom äter och man får kissblöjor är det ingen större fara ☺