Förskoleplats.
Hur tidig måste man vara med att ansöka om förskoleplats? Vi har en lite oklar familjesituation så vi kan inte alls planera när det skulle behövas för vår dotter på 5 månader. Jag har inget jobb att gå tillbaka till, vi funderar dessutom på att flytta närmre vår familj, så vi vet inte ens var vi kommer bo när det är dags. Vi tänker väl oss att hon får börja runt 1-1,5 år beroende på om jag har jobb eller om vi inte kan pussla, jag kommer oavsett att få söka jobb och då kan vi ju behöva en plats väldigt plötsligt. Har vi ännu inte flyttat då och gör det senare kommer vi behöva en plats även på det nya stället. Vet inte alls hur det går till och är säkert olika från kommun till kommun hur det ser ut med förskoleplatser men vet att jag många gånger hört att man måste vara i god tid. Är detta ens något att oroa sig över eller brukar det lösa sig? 😛

Vi ville ha dottern på montessori förskolan så när hon var 6 månader satte jag henne i kö där :) Eftersom jag var arbetslös fick vi pussla med dagarna så min SGI var skyddad efter hon fyllde 1 år. Hon började på förskolan när hon var 16 månader.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det kan vara något att oroa sig över. Många förskola är fulla och just nu och det är platsbrist på många förskolor runt om i landet. Det är senast fyra månader innan som du måste ställa dig i kö. Kommunen är nämligen skyldig att erbjuda er en plats inom fyra månader.
Annars kan du gå in på kommunens hemsida och se vad som står under barnomsorg. I en del kommuner är läget mera akut än i andra.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
vi ställde Alvin i kö i höstas, vi ansökte om plats när han hunnit fylla 2. Vi valde Montessori, och dit är det rejäl kö där vi bor.
I min kommun kan man ställa sig i kö tidigast 4 månader i förväg. Här finns lika många privata förskolor som kommunala och hos de privata måste man ställa sig i kö typ innan ungen är född om man ska tro folket. Jag vet varken ut eller in då jag är arbetslös och inte vet något om framtiden. I min föräldragrupp träffade jag en fembarnsmamma som arbetar på en av de privata förskolorna och hon rådde mig att åka runt och hälsa på för att se var vi trivs.
Hos oss kan man också ställa sig i kö tidigast 4 månader före önskat startdatum (gäller dom kommunala och de flesta av de privata förskolorna. Många privata här ingår i samma kösystem nämligen). Tycker det är bra, för då slipper det bli sån hysteri som gör att man måste börja fundera på förskola samma dag som barnet föds.. Sen är det ju tyvärr så att man sällan får sitt förstahandsval till en början, framförallt inte om man ska inskola på vintern/våren. Vi fick inte vårt förstahandsval men står kvar i kö dit och hoppas på byte i augusti.
hos oss är det till och med köavgift på flera hundra som gäller, oavsett om barnet får plats eller ej så återbetalas den inte..
soundtrack
Hur tog du reda på var ni ville vara?
#7 där vi bor finns det 4 kommunala förskola + 1 privat. Den privata föll bort pga att det är en uteförskola (vet att många gillar det, men det är inget för oss). Av övriga 4 ligger en 5 min promenad från oss, övriga tar ca 5 min att cykla till och det ligger inte riktigt på vägen till pendeltåget som både jag o sambon åker till jobbet. Så vi gick enbart på att en låg bättre till för oss (det var också den som fått bäst betyg i den föräldraenkät som kommunen gör). Den blev vårt förshandhsval, resten tog jag bara i nån ordning på måfå.. Vi gjorde alltså inga besök osv, vilket kanske är dumt egentligen.. I efterhand har vi dock hört mycket bra om vårt förstahandsval, våra grannar har sina barn där osv. Vi trivs bra på den förskolan vi är nu men av praktiska skäl kommer vi ändå byta när vi får möjlighet.
Här är det senast fyra månader innan, men kön är galen. 67 barn ska ha plats innan sommaren, fördelat på fyra små, redan fulla förskolor. Så nu söker kommunen dagmammor för fullt.
Ahh :)
Oj!
Här är också fullt med barn men först skulle kommunen låna en lokal av vården, och sen skaffa något mer permanent har jag förstått det som.
Vi kommer också gå mycket på geografi men det finns rätt många som är nära, bland annat en privat som är lite intressant. På två av de kommunala finns en rektor som jag haft att göra med tidigare och som jag inte vill vara i närheten av. Den tredje är precis bredvid svärmor, eller nåja, ett hus emellan :) Så vi har lite att fundera på.
#9 åh lyxigt med dagmammor! I vår kommun finns inga dagmammor .
#11 hade också velat ha dagmamma faktiskt men vet inte riktigt hur det ser ut här eller i hemstaden vi kanske kommer flytta till. Eller planen är att vi ska flytta dit om vi hittar jobb där.
Kanske är så att vi inte heller kan ställa oss i kö förrän 4 månader innan, och om vi säger att det dröjer till efter att lillan blivit ett år kan vi ju avvakta en tid nu i alla fall. Har ingen favoritförskola för tillfället, känner typ att jag blir glad bara vi får en plats någonstans, men får nog sätta oss och kolla igenom vad som finns häromkring och även dit vi vill flytta.
Men om vi säger att man ställer sig i kö, får platsen, visar sig inte behöva den just där och då - är man av med platsen helt och hållet då? Om ni vet hur det går till hos er, kan säkert också vara olika. Eftersom vi har en annorlunda situation kanske de kan vara lite mer flexibla eller så håller de hårt på sina regler. Vore ju lite jobbigt att behöva avstå jobb bara för att barnet inte har nånstans att vara, även om det säkert finns goda möjligheter att pussla om vi bor nära våra familjer. Bor vi däremot här fortfarande blir det nog värre, så kanske lika bra att räkna med att vi letar plats här omkring i första hand… 🙂
#11 Dagmammorna skulle bort här, kommunen var inte intresserad av att ha sådan verksamhet men nu får de visst svälja sin stolthet ändå. Även med dagmammor lär det vara svårt att ge alla en plats.
Jag hoppas att någon är intresserad av att vara dagmamma, skulle gärna ha pojkarna där :)
Den här artikeln kan man läsa i dagens Sydsvenskan:
"I dag måste föräldrar fylla i ett datum för när de önskar förskoleplats till sitt barn. Det går att ange upp till fem förskolor i prioritetsordning. Men risken att få en förskola långt från hemmet är stor. På öppna förskolor och i forum på nätet utbyter föräldrar tips om taktik för hur man ska göra för att få sitt förstahandsval. En del förskolor tipsar om att sätta behovsdatum till den 31 juli eftersom man då går före alla andra föräldrar som valt 1 augusti. /…/
Nu ändras reglerna för att rätt barn ska hamna på rätt förskola. Från och med den 1 mars i år kan föräldrar, som är flexibla med startdatum, välja en inskolningsperiod på upp till tre månader istället för ett fast behovsdatum. Något som kommer att öka möjligheten att få plats närmare hemmet eller på någon av de önskade förskolorna."
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi