Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 928 ggr
[TanatosNyx]
0

När vände ni barnvagnen?

När var det dags för er att vända vagnen så barnet åker framåt i stället? Alvin är snart 10 mån, och vi har provat att vända några gånger. Han är sjukligt nyfiken av sig och hänger gärna över kanten och tittar sig omkring, så det känns helt enkelt dags att vända nu.

[Anata]
0

I den ålder var min dotter oxå nyfiken men valde att ha henne i sele/bärsjal. Idag är hon 20 månader och sitter inte framåt vänd. Då risken för kvävning är stor och de känns fel för mig

LoAEmma
1

Kvävning?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

jackiejohn
0

Hon är 14,5månad nu och sitter i regel alltid vänd mot mig. Beror väl mest på att jag inte orkat vända sittdelen egentligen 😇

[Anata]
0

Då hon är i åldern att sätta fingrarna i halsen vilket leder till klökning och risk för kräkas. Så fick vi veta de av bvc när vi snacka med dom att barn under 3 år är i risk att kvävas av sin egna spya även om den vänder i halsen. Så har dom inte samma Reflexer som vi. Vilket har gjort att vi har henne vänd mot oss och kommer ha de så så länge de bara går

TjockaBerta
0

Vid tre år ungefär. Alla tre.

>>>Malum domesticum<<<

teezan
2

Helst aldrig ;) Jag vill kunna prata med henne om allt vi ser & även se henne, men man vet ju aldrig vad som passar damen :)

[WickedAlly]
1

Wilmer är två och sitter mot mig, har haft han framåt två gånger men det känns helt fel. Enligt råden ska barnet gärna vara en bra bit över året. Ska leta källa :)

typjessica
0

Vi vände från och till från året och helt vid 15-16 månader, annars skrek han bara!

JossanH
0

Med första vände vi nog när vi skaffade en sulky när hon var drygt 1,5 år och vi skulle på en lång tågresa och var tvugna att ha en vagn som gick att vika ihop smidigt. Innan det kunde jag ibland fälla ned suffletten helt och sätta henne vänd åt andra hållet med den "lilla stången" som ryggstöd för på så vis kunde vi ha en dialog, se varandra osv även om hon satt framåtvänd. Och det var endast i bekant miljö där vi gick ofta. Yngsta har jag mest bara burit i sjal/sele. Har använt vagnen väldigt sparsamt. En gång när minsta var ca 13-14 mån så hade jag henne i sele och storasyster hade sulkyn när vi var på en marknad. Lilla var inte alls nöjd i selen så till sist satte jag henne i framåtvänd sulky. Bara hon vände huvudet såg hon ju mig men det var i en ny miljö med massa folk. Men hon var supernöjd! Satt och vinkade till folk 😄 Rekommendationen är väl att inte vända innan barnet är en bit över 1 år, men viktigast tycker jag är att vara lyhörd och att barn och förälder kan ha en kommunikation (inga suffletter nedfällda tex så att barnet inte kan vända på huvudet och direkt se mamma eller pappa) och förstå händelser via förälderns ansiktsuttryck osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Intehärutandär
0

Jag bytte till sittvagnen då han var runt 4:e månaden, för då hade han suttit ett par månader och spanat på omvärlden. Ja, det gjorde han redan på BB. Sittvagnen var vänd framåt och han stortrivdes att få åka och se samma som mig.

[Thiah]
0

Joel vändes redan runt 10-11 månader om vi behövde använda sulkyn. Han sitter mot eller bort från oss beroende av vagnen ännu

[TanatosNyx]
1

Ja sufletten är ihopfälld och han vänder sig och tittar på mig med jämna mellanrum, kollar att mamma är kvar ;) och vi "pratar" massor och har kontakt. Jag har honom under bra uppsyn också då han sitter ganska högt. I stimmig miljö eller när han sover får han åka bakåt länge till. Men på skogspromenader mm och här hemma "runt hemmet" får han åka framåt nu. :)

soundtrack
0

Första gången vi vände var hon drygt 1 år. Nu sitter hon oftast vänd mot oss (jag tycker att det känns bättre, är lättare att kommunicera med henne och hon har oftast inget emot att åka så), men ibland vänder vi henne framåt, främst när hon är på dåligt humör och inte gärna vill sitta i vagnen alls. Då brukar det gå lättare att hålla henne nöjd. Vi har bara en vagn, men sittdelen är vändbar. (Kan tillägga att dottern är 1,5 år).

[TanatosNyx]
0

Vi har vändbart handtag så vi kan vända vagnen när som helst, hur som helst i farten. Underbart nu när han inte är helt mogen för att åka framlänges hela tiden. :)

soundtrack
0

#14 det är ju smidigt :) vår är ju lätt att vända men man måste ju ändå ta ur ungen ur vagnen först.

[TanatosNyx]
1

vi kan vända i farten 😃 supersmidigt! Framförallt om han skulle somna framåtvänd.

fackdack
0

Min dotter gillar inte vagnen. Hon fyller två år nu men så fort hon lärde sig och gå normalt ville hon inte sitta där i vi har alltid med vagnen men hon vill inte sitta men vi har den mot oss vänd och det lär jag nog att ha hela tiden vill ju se min bäbis :)

Destany
0

Tror han var runt året. Han var alldeles för nyfiken för att sitta o glo på mig