Hur bestämde du dig att sluta amma?
Dottern är nu ca 12½mån och jag står i valet och kvalet om jag ska börja avvänja henne eller inte.
Hur tänkte ni när ni började avvänja era barn med Amning?
Jag har både saker som väger för att sluta och att vi ska fortsätta så det är svårt att välja.
l'm back

Mina barn bestämde när det var dags att sluta :)
#1 Vilken ålder var det?
l'm back
Slutade helt olika tider med mina barn, men ångrar att jag slutade så tidigt med båda (ammade dottern i 14 månader). Hade kunnat hålla på längre tycker jag. Så jag antar att mitt tips är att skjut det på framtiden. Om du inte slutat amma på natten än kan du ju bestämma dig för det kanske i alla fall.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#2. Sonen ammade jag ca 10 månader och dottern nästan 18 månader.
#3 Jag har medvetet bytt ut alla hennes måltider på dagen till vanlig mat så att det ska funka med inskolningen på förskolan imorgon (eller om jag är trött och hon är hungrig kan jag göra undantag men hon behöver inte amma på dagen längre). Så skulle jag sluta amma på natten blir det bara morgon och kväll kvar och ibland skippar hon det.
Jag önskar att man kunde amma bara för att det är mysigt och inte att det skulle vara nödvändigt att göra det regelbundet 😛
#4 Tack för svar
l'm back
Alvin slutade tvärt vid 8 månader i samband med kraftig influensa. Vi hade bråkat i månader och han bara bet upp stora sår, och jag fick ingen hjälp.
#5 Klart du kan dra ner det till mysstunder bara :) det gjorde vi på slutet, nåja minus myset med ettriga sylvassa bebiständer då.
Ammade tills sonen var 2 år och 2 månader, han hade gärna fortsatt men nattamningarna ledde till början på karies.
Jag slutade då sonen var nästan 2 år för det kändes onödigt då. Var bara tuttande på kvällen och släcka törst. Så det kändes okej för oss båda. Att sluta amma rent fysiskt gjorde jävulskt ont däremot.
Det är så individuellt hur det funkar med mjölktillgången och hur ofta man måste amma, men för mig funkade det bra att amma morgon och kväll. När jag skulle sluta helt så körde jag bara morgon ett tag och sen varannan dag men mjölken sinade inte och märkte att när jag väl ammade så rann det ju till mer så var helt enkelt tvungen att sluta helt för att få slut på mjölken. Så jag tror jag hade kunnat hålla på länge och mysamma lite då och då utan någon större regelbundenhet. Och det känns ju logiskt att kvinnor i alla tider gjort så. Att sluta någorlunda tvärt är nog ett ganska modernt beteende.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag slutade 2 v före dotterns 1 årsdag. Vid det laget ammade jag bara när hon skulle sova, vilket bland annat innebar varje till varannan timma nattetid.. Jag skulle börja jobba då och det funkade helt enkelt inte att jag skulle amma hela nätterna, inte med dom arbetstiderna jag har. Hade gärna ammat ett tag till om det hade funkat att göra det ibland bara, men hon var inte så intresserad av det dagtid längre (förutom när hon skulle sova middag) utan det var bara en vana att hon var tvungen att somna med bröstet i munnen.

Slutade när dottern var 4-4,5månad hade gärna ammat längre men av olika skäl gick det inte. Jag insåg att det var dax att sluta pga dottern var (är fortfarande) otroligt glupsk så hon hävde sig på bröstet och höll andan och tuttade för kung och forsterland, släppte och drog ett djupt andetag och hävde sig på igen vilket resulterade i vansinniga magknip. Så när hon inte ammade hängde hon på armen/axeln och skrek pga magknip… Då kände jag efter mycket förtvivlan till att försöka få henne att amma lugnare utan framgång att det inte vart värt de. Pumpade ett tag och gav henne på flaska men sen gick vi över på ersättning och smakisar. Nu är det vanlig mat och välling. Dottern är 14 månader lite drygt.. Hade mycket mjölk och jag och mina bröst bråkade länge efter amningen då de gärna ville fortsätta producera mjölk till ett helt fotbollslag ;)
Jag slutade när dottern var 7 månader. Började byta ut varje Amning mot mat/mellis när hon var ca 6 månader (hade ätit smakisar en tid innan). Och vid ungefär 7 månader var de bara kvällsamningen kvar som jag efter någon vecka eller två ersatte med välling inför natten.
Jag slutade vid denna tiden för att jag själv ville de, ville kunna vara mer ''fri'' och att sambon skulle kunna ta nattningarna oxå, och dottern protesterade inte :).
Jag slutade amma Wille samma vecka som han fyllde ett, hade gärna fortsatt mycket längre men det började bli ohållbart på nätterna. Han vaknade 15-20 gånger bara för att snutta lite, och napp tog han aldrig så det funkade inte att stoppa in den istället. Jag började dessutom bli ganska stor då, var i vecka 25-26 med lillebror och det blev otympligt. Vi slutade tvärt, en natt fick jag nog och Rasmus fick ta honom. Han somnade om på ett par minuter och på morgonen brydde han sig inte om bröstet alls. Natten därpå sov han hela natten för första gången i sitt liv. Fick inga besvär med brösten heller, mjölken sinade mer eller mindre samma dag.
Första ammade jag bara i 7 mån vilket jag sörjer lite idag men det var så det var då. Hon sov hela natten och har väldigt matintresserad så det var vara att sluta utan problem. Med andra slutade jag vid 17 mån för att jag skulle vara iväg 2 nätter en månad senare. Och innan jag slutade funkade inte nätterna med någon annan än mig och mina bröst. Det nattammades mycket. Pratade mycket om det innan och det gick förvånansvärt bra. Skulle jag inte åkt iväg hade jag nog fortfarande ammat. Saknar det lite faktiskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Trappade ner då Elva var ca 3 månader. Trivdes inte speciellt mycket med amningen och fick dessutom massor av problem med torsk. I ca 2 månader ammade jag bara på natten. När hon sen fick tänder vid 4.5 månader tappade jag lusten helt. Dagen hon fyllde 5 månader bet hon mig ordentligt och då slutade jag tvärt. Var aldrig några problem med något och hon verkade inte direkt sakna det heller.