Konsten att krypa
Hej! Min 5 månaders är påväg att lära sig konsten att krypa. Han kämpar, kämpar och kämpar. Och blir vansinnig för att inget händer (då skriker han, och vi vänder på honom till rygg, men 10 sek senare ligger han på mage igen). Finns det något sätt att "hjälpa" honom? Har testat halksockor vid knäna, men det resulterar bara i att han inte ens får upp knäna. Någon som har några tips, tar jag tacksamt emot dem :) (Sonen också troligtvis…😆)
Uppmuntra honom bara. Inte alla lär sig att krypa, många ålar eller hopp-släpar sig fram på rumpan.
Min son ålade sig baklänges först (vilket är vanligt) och jag minns hans frustration och ilska då mamma kom längre och längre bort, istället för tvärsom.
Din pojke är liten ännu, runt året kan de krypa bra - om de inte börjat gå.

Varför vända på honom? Frustration är ju drivande :) Elva blir 6 månader imorgon och krypandet är på g. Hon blir också förbannad men då uppmuntrar vi istället. Lägger ngn leksak en bit framför henne och då blir hon fokuserad och glad. Senaste veckan har hon fattat att ngt ska hända med benen, innan det gav vi henne leksaken, men nu lägger vi den så hon inte riktigt når, sen hejar vi på. Känner att ilska är ok, de måste få uttrycka sina känslor. Blir hon ledsen tröstar vi och gör ngt annat dock. Men så länge hon vill åka omkring så får hon. Att åka omkring på mage är jättebra träning för rygg och mage, så är de blir starka i det området.

Och en stor matta som inte glider är bra :)
#1 Ja, åla baklänges har han fått kläm på. Han ser rätt rolig ut när han inser att han kommer längre bort ifrån oss.. :p #2 Ja alltså, vi vänder inte på honom direkt utan när han är tokarg och ledsen. Vi försöker locka med både leksaker och annat roligt. Klart att de ska få bli arga också, men när han är jätteledsen blir det ingen positiv upplevelse för honom, och därför vänder vi/gör något annat. Sen vet jag också om att det kommer så småningom, men kan man underlätta för de små att "knäcka koden" så varför inte liksom. =)
Var glad att han försöker krypa :) Min femmånaders vill mest sitta och det duger inte alls att ligga ner längre. För det mesta gallskriker och gråter han bara hans rygg nuddar golvet, men då och då går det :) Ibland är det inte helt lätt att skilja på ilska och när han är ledsen, tycker jag.

Nej ledsen är inte positivt :P
#4 "Sen vet jag också om att det kommer så småningom"
Det behöver inte alls vara så, alla barn kryper inte och det är normalt (inte vanligt men inte så att dom är sen i utvecklingen el så). Jag tex kröp inte utan satt upp och hasade mig fram på rumpan. 😃Det gjorde jag i trappor så länge att jag minns det till och med, iallafall hemma.
Dottern rullade en månad innan hon började krypa så att det inte funkar direkt är också normalt. Vi har en träningsmatta som var bra underlag (inte så hal) som hon övade på lite varje dag.
l'm back
följer… här har vi en riktigt envis och superarg/megaledsen liten herre med noll tålamod 😛
#7 vad jag menade var att han kommer ta sig fram på ett eller annat sätt.. Jag vet att det inte finns en manual som säger när barn gör vad, men tänkte om det fanns någon som hade några bra tips att dela med sig utav, för att underlätta för honom.
#8 Visst är det svårt när de vill så mycket med inte kan än. Det känns som att hjärnan vet hur den ska göra, men kroppen hänger inte med :p
#10 Precis så 😃