Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1947 ggr
Soleii
0

Hur undvika övertrött bebis?

Hej alla bra rådgivare! Min dotter är snart 4 veckor gammal och vi har så smått börjat försöka få in en kvällsrutin med förhoppning om att om vi börjar i den mån vi kan redan nu få henne att få en bra dygnsrytm. Hittills sover hon helt ok på nätterna och har långa vakenstunder på dagarna - problemet är bara att hon knappt sovit alls de senaste dagarna! Det gör att hon är fullkomligt övertrött på kvälken och är supersvår att trösta och somna. På dagarna sover hon väldigt lätt och enbart i famnen. Lägger jag henne ner (när hon sover djupt) vaknar hon ändå efter 10-15 min. Jag har jättesvårt att bära henne hela tiden pga dålig rygg och känner att jag måste ju hinna äta/gå på toa/göra mig i ordning. Några tips på hur jag kan förbättra dagsömnen lite? Borde hon inte vilja sova mer nör hon är så liten?

[TanatosNyx]
1

Det låter fullkomligt normalt :) men rutiner på en 4-veckors är nog en hopplös dröm, men man gör ju så klart så gott man kan.

Har du provat att lägga en tröja som är smutsig (ja inte skitig men det ska lukta massa mamma, inte nytvättat) intill henne där hon sover?

Ergonomisk bärsele är toppen, se till att barnet sitter i grodposition och att du bär i svanken, inte axlarna. Sjal är också kanon.

På kvällen börjar bebisens amningsmönster ändra sig, de skriker och vill snutta heeeela tiden, det är som det ska vara. De säkrar mjölkproduktionen, och vid ca 6 veckor ställer mjölken in sig efter bebisens behov mer ordentligt, innan dess är det mycket förlossningshormoner som styr mjölkmängden.

Nu skriver jag om mjölk och Amning eftersom det är naturlig instinkt, så man får helt enkelt applicera beteendet även på flaskbebisar :) så ingen blir stött.

teezan
0

Kommer ihåg det där, min tjej var ofta mycket ledsen och ville amma om kvällarna, kunde ofta sitta uppe långt in på nätterna för jag inte kom ifrån, borsta tänderna eller gå på toa var väldigt svårt med bebis ständigt i famnen. Som ovan är det normalt i den åldern vad jag förstått, och för oss har det blivit bättre ju äldre dottern har blivit, både att se signaler och att lägga ifrån henne (nu kan hon leka lite på skötbädden till exempel). Hon måste dock fortfarande alltid vara nära & sova på eller tätt intill mig, somnar alltid antingen när jag bär runt henne i famnen eller ammandes. Hos oss har "rutiner" kommi av sig själv, jag har bara följt min dotter. Visst var det jobbigt i början då hon vaknade efter 30 min-1 timme dygnet runt men efter två månader så gick jag och la mig med henne i sovrummet (vi samsover) och hon sov en hel natt! Fast hon sover mycket med tutten i munnen och äter då & då, så hade inte kunnat ha henne i egen säng ;) nu är hon fyra månader och sover i stort sett alltid hela nätterna (fortfarande med tutten i munnen), typ 21/22- 7.30 eller 8 :) sen vet jag att inte alla vill samsova, det var inte min plan från början på grund av de risker jag hört, men för oss fanns ingen annan väg och det finns säkra sätt att samsova på :) Vet inte om jag gav några egentliga svar till dig men jag tror det bästa är att hålla ut, om det känns lite jobbigt nu, och följa bebisen för att snart lära känna dennes signaler. Tipsar om bra bärsele eller sjal om bebis accepterar detta. Har en babybjörn one men rekommenderar nog inte den om man ska bära barnet på magen, har inte ont i ryggen sen tidigare men blir trött av den. Däremot har jag sjalen tricot slen och knyter den med det enklaste knytet om jag inte orkar bära, den är mycket behaglig :)

Soleii
0

Haha jo, men som sagt i den mån det går i alla fall :p Ska testa att lägga något av våra plagg vid henne när hon sover, tack! :) och vi ska testa sele också, kanske är helt ok för ryggen ändå? Jag flaskmatar eftersom hon aldrig ville ta bröstet, skuttungen. Det låter intressant det du skriver, hur kan man applicera det på flaskbarn? :)

Soleii
0

#2 tyckte du svarade bra och ingav dessutom hopp - den största ångesten är om hon tänker sova om natten, men om de sover hela nätter vid cirka två månader = vad skönt att höra! :D Vi kör lite samma med rutiner, följer hennes mönster så långt som vi kan förstå det och försöker göra sista matningen till nattning, då blir det lugnare och vi ger inte lila mycket uppmärksamhet (dvs pratar mindre med henne osv) för att försöka etablera en rutin så småningom - helt upp och ner kan det ju ändå inte vara känner jag :) Vi har en baby björn som jag ska testa och se vad lilltjejen tycker :) tack snälla för ditt svar!

teezan
0

#4 tror dock vi haft väldig tur, jag hade hört innan att det brukar bli bättre vid 3-4 månader med sömn (då uppfattar de det här med mörkt & ljust har jag för mig) men det kan ta ännu längre tid, det är ju så olika :P många barn ändrar sina sovvanor hela tiden också. Jag bara väntar på att våra nätter ska förstöras, typ på sommaren när det kommer va ljust länge, haha ;) så även om jag ingav lite hopp är det ju inte säkert att det blir så, men jag hoppas på det för din skull, det är tortyr att inte få sova! jag tror att ni kommer hitta ett bra sätt som funkar så snåningom oavsett :)