Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1113 ggr
sunflower185
0

Sover plötsligt skitdåligt?!

Hjälp! Vår 3,5 månaders dotter har hittills varit hyfsat lättskött, den senaste 1,5 månaden har hon börjat få in en rätt bra rytm; sover flera timmar i sträck på förmiddagen samt eftermiddagen, och sover hela natten utan att behöva mat (8-10 timmar). 

MEN, denna vecka har hon blivit som en helt annan bebis, hon sover typ 30-40 min åt gången och det är som om något gett henne ett energipiller.  Hon sover endast på mage, och när man svänger henne på mage när hon ska sova börjar hon trycka upp sig med armarna och titta runt och vara allmänt bökig. Svänger huvudet från sida till sida och rycker med kroppen och benen sprattlar. Fastän ögonen nästan snurrar i huvudet på henne av trötthet ska hon ändå ha värsta träningspasset när man lägger ner henne. 

Är det för att hon börjar upptäcka mera av världen och därför inte ha ro att sova? Börjar bli helt slut av detta! Lyckligtvis sover hon helt ok på nätterna ännu, dock vrider hon på sig väldigt mycket och svänger med huvudet i sömnen, kan hålla på så i flera timmar vilket gör att jag knappt får sova själv. Hon verkar helt glad och nöjd på dagarna trots lite sömn, men mot kvällarna blir hon fort gnällig, antagligen för att hon är övertrött. 

Har era bebisar också hållit på med liknande? Jag antar att det är bara att försöka vänta ut det.. suck..

Ria74
0

Med jämna mellanrum hela första året sov Molly som en kratta. Just när jag trodde hon hade hittat en rytm ändrade hon den igen, efter ett år vill jag minnas att det blev bättre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
0

fas :) mellan 3-6 månader kan man verkligen få gråa hår på dem.. sen kommer en vid 8 mån med separationsångest, mamma och pappa kan försvinna.

JossanH
0

Har en vän vars 3månaders fick total personlighetsförändring av vaccinet, som höll i ett antal veckor. Hon "kom inte ner" utan var hyper och hade svårt att slappna av. Sov dåligt också. Hon blev förstås orolig och det var fler som hade märkt av samma sak när hon började kolla runt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sunflower185
0

#3, hon fick faktiskt vaccin i början av veckan, så jag undrar om det är en biverkning av det. Konstigt bara när det kom först 2 dagar efter vaccinet och inte direkt efteråt? Nåja, inatt sov hon faktiskt jättebra, dock ska vi se hur det går på dagen. Hon är mycket mer medveten om omvärlden nu och stoppar leksaker i munnen och jollrar massor. 

Så, kanske det är en blandning av 3 månaders fas och vaccin? :)

fluffis
0

Min bebis är ju bara en månad äldre än din men jag känner igen det där så väl. Ibland är min bebis lätt att få att sova och ibland helt omöjlig. Jag har mycket hjälp av en app som heter Gravidkalender & BabyApp. Där står vilka utvecklingssteg bebisar genomgår. Väldigt intressant så det är ett tips.

JossanH
0

#4 det finns biverkningar som kan ta flera dagar innan de visar sig. Oftast kommer de mest akuta biverkningarna i direkt samband (tex hjärnsvullnad med ihållande gråt etc), men ibland tar det lite längre tid. Dock verkar även många BVC sköterskor dåligt pålästa och kopplar inte förändringar/händelser till vaccinen om de inte uppkommer i direkt anslutning till vaccination trots att det kan uppkomma flera dagar efter (på FASS kan man läsa alla bipacksedlar). Många tjejer som tex tagit gardasil mot HPV (livmoderhalscancer) har fått smygande problem under lång tid, så som ihållande problem med yrsel, huvudvärk, feberkänsla, sömnrubbningar, förlamningar osv. Efter svininfluensevaccinet var det ju även många som inte fick sina problem erkända eftersom de uppkommit (eller de fått diagnosen) efter ett antal månader och då räknades besvären inte längre som biverkning (vilket det gjort i Norge där de följer andra riktlinjer om jag inte missminner mig).

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#6 med gardasil har man nu visat att de effekterna du tar upp inte kommer från vaccinet. Lika många tjejer som inte vaccinerats har samma problem.

Sarah
2

Jag tror mer att det är lätt att koppla ihop vissa utvecklingsstadier med vaccin, för att de råkar vara ungefär samtidigt. Som med mässling (eller vilket det nu var) etc. Där det visade sig att forskaren som sa att det fanns ett samband med autism, hade hittat på allt. Däremot visar sig ofta autism i ungefär samma ålder som man vaccinerade. Men vara för att det är ungefär samtidigt så betyder det inte att det hänger ihop. Svininfluensan däremot, där var det tydligt med vaccinet som stressades fram.

JossanH
0

#7 fast så otroligt många lider svårt efter att ha tagit sprutan. Jag har svårt att sopa deras problem under mattan.:( Vad är det för kontrollgrupp? Ovaccinerade eller sådan ssom fått placebo? "Placebo" när man gör kontrollgrupper för vaccin brukar dessvärre få en spruta innehållande alla ämnen förutom själva viruset i sprutan. (Vilket står beskrivet i FASS för just gardasil.). Vill gärna se den studien ☺️ Dessutom har vi en gemensam vän vars arm domnade bort efter första sprutan så hon avbröt resterande då hon fick problem med armen. Och så har jag en annan vän vars väninna tog gardasil och hamnade på akuten och var nära att inte överleva. #8 samma där. Många som har haft problem. För många för att bortse ifrån det. Mamman jag pratar om gällande personlighetsförändringdn har aldrig haft något ont att säga om vaccin. Det var första gången vi pratade om det. När hon drog upp att hon var rädd för att hennes dotter hade blivit personlighetsförändrad efter sprutan. Dottern hade mått dåligt efter sprutan och hade svårt att komma till ro, och så var det i flera veckor efter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
3

Lyckas inte kopiera på mobilen. Men, är EMA, eus läkemedelsverk som gått igenom alla kliniska studier som gjorts. De finner att antalet unga tjejer som har alla de symptomen, inte har ökat efter man började vaccinera. Så, man jämför med helt ovaccinerade. Googla EMA och gardasil så borde du hitta. Hade en vän som dog i livmoderhalscancer, en som blivit frisk från livmoderhalscancer och känner flertalet som är opererade flera gånger pga cellförändringar. Så även om jag trodde att vaccinet gav biverkningar, vilket jag absolut inte tror, så skulle jag se till att Elva blev vaccinerad. Att någon hamnat på akuten efter vaccinering kan vara vad som helst. Allergi/överkänslighet mot ngt annat ämne, eller något annat som råkade komma samtidigt. Angående autismen, så nej det finns verkligen inget som helst samband. Att vissa upplever det så betyder inte är det är sant.

JossanH
0

#10 det finns mycket jag skulle kunna diskutera i ämnet men låter det vara nu i och med att tråden inte handlar om vaccin, det var bara en infallsvinkel. Och du och jag kommer förmodligen aldrig att tycka lika i frågan. Du tror på tillfälligheter i en betydligt större grad än vad jag gör ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

jmkforlajjf
1

Och självklart ska röda varningsflaggan i topp på en gång. Allra troligast är att det är en utvecklingsfas. Tycker inte man ska skrämma ihjäl folk i första taget.

[TanatosNyx]
1

Det ÄR en känd utvecklingsfas, jag rekommenderar Wonderweeks.

[TanatosNyx]
0

Det är en fas på 5 veckor i snitt, sen en paus på 2 veckor, sen en hel månad till. Kolla in "leap of Events" extra mycket.

sunflower185
0

Ja, jag hoppas ju verkligen inte att det är nån biverkning av vaccinet hon fick. Antagligen är det en utvecklingsfas på gång, men när det började nästan i samband med vaccineringen är det ju svårt att inte tro att det har nåt med saken att göra. Förstagångsförälder som man är så blir man ju fort rätt nojjig.. ☺️På en gång blev hon liksom jätteintresserad av allt runtomkring och har lite svårt att komma till ro pga det, verkar det som. 

Hon har börjat sova lite bättre nu om dagarna, vaknar dock efter en halvtimme, men somnar om efter en stund när hon fått nappen. Hon har nu snart sovit lite mer än 2 timmar, så mamma hinner pyssla med lite annat under tiden 😃

JossanH
0

#15 just rastlöshet finns faktiskt med som biverkning på FASS. Men vi hoppas förstås att det bara är en utvecklingsfas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
1

Jag säger inte att alla vacciner är utan biverkningar, självklart kan det finnas biverkningar, precis som med alla läkemedel. Men, det ska vägas mot riskerna med en epedemi. Sen finns skräckexempel som svininfluensan, men den är så unik att den inte borde tas med i en generell vaccindiskussion. Där hetsade man fram ngt som inte var ordentligt kollat, vilket inte är fallet med de vacciner som är med i programmet för barn i Sverige.

ewelines
0

Min dotter har sedan 3 månaders ålder endast sovit 30 min åt gången, hoppades på att de va en fas som skulle gå över men icke, än idag sover hon på pricken 30 min på fm och 30 min på em och är 9 månader.:)

[TanatosNyx]
1

Här har vi också en 30minutare med inbyggd klocka

soundtrack
0

Min dotter har också varit hopplös med den där 30 minutersskarven i perioder.

sunflower185
0

Idag har tjejen sovit bättre på dagen, hela 2 timmar i sträck, sen lite gnäll för att hon ville ha tutten, somnade om och sov en timme till :) Dock är det en ny dag imorgon och då kan allt vara annorlunda igen! :D