När hon inte slutar skrika?
Hej, Nybliven mamma här med en dotter på prick en vecka. Vi försöker lära känna varandra härhemma och jag skulle behöva råd, tips och stöd! Bebisen ammas inte eftersom hon fån början fick fel grepp och sedan sög och bet mina bröstvårtor helt såriga på två dagar. På BB började vi därför med ersättning och nu pumpar jag plus ska till amningsmottagning imorgon. Försöker lägga henne vid bröstet ibland och det går en liten stund men sedan blir hon så arg, fadtän hon får ut massor med mjölk. Hon gråter ganska mycket mellan måltiderna och det enda som verkar hjälpa är att låta henne suga på lillfingret, helst i famnen. Så fort man lägger henne blrjar hon gallskrika igen, och nappen fungerade bara precis i början - nu spottar hon bara ut den. Det känns inte hållbart att en sitter och låter henne suga finger så fort hon ska sova, och det går liksom inte att sluta efter att hon somnat heller, då vaknar hon bara. Men hon blir verkligen helt otröstlig och vi kan ju inte heller mata henne varannan timme med ersättning? Enligt bm skulle vi mata var fjärde, iblan fuskar vi med var tredje timme. Jag vill gärna ge henne bröstet men det är så stressande när hon till slut bara vrålar :( har ni några råd att ge?
När min dotter var nyfödd så åt hon i 5 minuter och sov sen i 10 och sen började det om, det räckte däremot bara i nån dag sen blev det "bara" mat 1-2ggr/h så hon kan vara hungrig.
Var barnmorskan gammal? Förr så skulle man mata var tredje timme på klockan nu vet man bättre och vet att barnet ska styra maten, på BB sa dom att det skulle gå max 3 timmar mellan matningarna på dagen (längre var ok på natten).
Ang att hon blir arg då du lägger henne till bröstet kan det vara att det kommer för mycket åt gången? Testa att mjölka ur lite och sen lägga henne till bröstet, alternativt ge henne flaska och sen lägga henne till bröstet så att hon inte är för hungrig vid bröstet.
Summan av kardemumman så gissar jag att hon är hungrig.
l'm back

Har ni testat olika sorters nappar? Dottern tog bara MAMs raka nappar, hon hade ett enormt sugbehov och ville gärna suga jämt. Fick hon då ersättning blev hon rasande eftersom hon inte var hungrig men ville suga.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 bra tips med att ge henne lite på flaska först, ska testa det! :) Ja hon var lite äldre :) får ju fråga på amningsmottagningen imorgon också, men hur gör man med mängden mat om de, säg, äter oftare, så att de inte får för lite eller "för mycket" (kan de få för mycket mat?)
Nej men snälla, bebisen har en pytteliten magsäck, att mata var 4e timme är att stretcha till absolut maxlängd. Vill hon ha oftare så mata! Blir så arg på vården när dom ger befängda råd. Det är helt naturligt att bebisen vill småäta mest hela tiden.
Det är även naturligt att bebisen visar missnöje vid bröstet emellanåt, det är en del av amningsmönstret och att säkra moderns mjölkproduktion. Sen kan hon bli förvirrad då det är olika sugteknik på flaska och bröst, din bebis verkar betee sig lite misstänksamt.
#2 vi har lite olika nappar men sambon har föredragit en som är modellen mindre, är iofs sedsn vi började med den som hon spottat ur… Vi har också MAM som funkat innan så testar igen! Är ju inte sambon som ska ha nappen ;)
Vi gav ersättning när joel ville ha. Oftast var det varannan timme så det går absolut.
#3 bebisar kan inte få för mycket mat, dom ska växa. För lite kan dom däremot få, enligt barnmorskan på vårt BB var som sagt var tredje timme i minsta laget. Det är då i början då ni båda lär er.
Har ni förresten en ammningsvänlig napp till nappflaskan? så att hon inte får fel teknik.
l'm back
#4 ja, var fjärde timme går möjligen på natten om hon har ett långt sovsjok, annars blir hon ju gnällig sådär varannan timme liksom. Vänta fyra timmar har vi nästan aldrig kunnat göra… Sådan var hon även innan vi började med flaska, första dagarna med ersättning matade vi med kopp - men visst är det som du säger, kanske blir hon förvirrad. Jag blir förvirrad av att hon tar och suger bra en stund och sen släpper, men hon kanske helt enkelt blir irriterad. Ofta känns det som att hon är hungrig liksom men sen vill jag inte heller mata henne bara för att hon skriker, kanske vill hon något annat ibland? Svårt att lära känna det nya lilla livet :)
#6 hur mycket fick han då per gång? :)
#8 "Ofta känns det som att hon är hungrig liksom men sen vill jag inte heller mata henne bara för att hon skriker, kanske vill hon något annat ibland? Svårt att lära känna det nya lilla livet :)"
Jag körde systematiskt, är hon hungrig? är blöjan torr? har hon rap påväg? Vill hon gosa? Efter ett tag lärde jag mig höra på skriken och främst se på kroppsspråk men jag testade mig fram tills jag lärde mig.
Oftast så visade hon tydligt att hon var hungrig långt innan skrik redan från början (det börjar med att hon vänder sig mot mig, sen så kan hon börja "böka" absolut sist är skrik. Bättre förklaring finns säkert på amningshjälpens hemsida, jag har en väldigt bra bok om Amning där jag lärde mig från).
l'm back

Nu är min lilla bara precis fyra veckor gammal, men de första veckorna var otroligt frustrerande och förvirrande angående Amning, tycker jag. Jag fick också veta att bebisen ska ha mat så fort den säger till och att man ska vara mycket uppmärksam på signalerna. Jag kände mig som en dålig och ouppmärksam mor då bebisen aldrig riktigt gav tydliga signaler utan typ smaskade en gång och sen började gråta direkt. Jag hann liksom aldrig reagera innan hon grät.
Det visade sig att hon bara var superhungrig och säkert frustrerad över det.
Jag ammade konstant i början men det kom inte så mycket eftersom jag hade förlorat en massa blod vid förlossningen. Nu är det "bara" varannan timme ca.

Vi gav ersättning från Molly var 2 veckor och i början fick hon ungefär varannan timme. Minns inte exakt hur mycket varje gång men ca 60 ml har jag för mig. Hon kräktes upp överskottet eller släppte flaskan och ville inte ha den igen.
Efter en månad blev det lite glesare matningar ca 2,5 timmar. Erbjöd alltid flaska minst var 3 timme.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Alla mina 3 har ätit var 3e timme. De har varit inställda på det. De har från start ätit bra och sovit ca 20h. Syster fick barn för ca 3 mån sedan. Han skrek dygnet runt och sov aldrig. Hon gav upp amningen direkt och började med ersättning. Hennes åt varannan timme. Varje vecka har mängden ökats på. BVC har tjatat flitigt om mängden och det var till en början stressigt för henne. Nu när han är äldre och hon vet att han går upp även om det blir 20ml kvar. Han nappvägrade också. Sen köpte hon en rakmodell som är lite brun i plasten. Dom har han varit nöjd med. Sover gör han bäst när hela släkten är samlad och det är livat. Så hon kör tv och musik på ofta. Tar ett tag innan man lär känna sin bebis. Stressa inte och lycka till!
om hon suger en stund så kommer mjölken snabbare den stunden, sen när flödet lugnar sig blir hon förbaskad/otålig. En flaska har ett jämt flöde hela tiden :) Det låter alltså normalt. När bebisen blir äldre kan dom börja knöla vid bröstet, slå på det, bitas, eller vägra amma men ändå picka efter mat. Det är bara att ha is i magen och åka med och mata på allt man orkar (amning är skitjobbigt ibland).
Sen ska man veta att ersättning är mer svårsmält = onaturligt däckad bebis. Många tror att bebis är mätt och nöjd och sover gott, men det är inte riktigt så det ligger till. Det är inget fel på mjölken om bebisen vill amma mycket oftare än när det ges ersättning.
(jag skriver råd som har sitt ursprung från amningshjälpens rådgivningsgrupp på fb, har spenderat månader med att läsa på där vad hjälpmammorna skrivit).
#9 var nog 60ml i början och sen ökade vi hela tiden.

3 4 timmar är ju jättelänge mellan matningarna. Stackars måste vara jättehungrig. När vi gav ersättning på BB var de noga med att det INTE fick gå MER än 2-3 timmar. Även om hon sov, pga det #14 säger. Vi har hela tiden låtit bebis äta så ofta hon vill. När hon börjat "picka" med huvudet mot oss, stoppat knytnäven i munnen eller gråtit mer.
Jag har alltid kört på fri tillgång på mat. Vill de äta efter bara 30 minuter igen så har de fått mat. Tidsnog lär man sig deras olika skrik så brådska inte utan följ barnet ;)
Vår äldsta är född med hjärtfel. Till oss sa de att åt hon inte inom 3h så fick vi väcka henne. När vi fick nr 2 som sov mer än 20h/dygn frågade jag och då sa det max 4 h mellan matningarna. Med nr 3 som också så körde vi precis som med de andra 3h mellan. Då gick upp som de skulle och följde sin kurva och vi kunde därför fortsätta så. Alla bebisar är olika, gäller att hitta det som passar sin bebis bäst.
Min dotter mitt första ammebarn. Hon fick fel grepp hade sår och ville gråta när hon ammade men jag lätt henne lösa de fast de gjorde ont på mig. Efter 1 vecka klarade hon de kanon.
Jag sluta lyssna på råd av BB och ammningmottagningen. Utan jag hittade ett läge som var bra för henne sen fick hon gör som hon ville hon åt och blev en tjockis. Idag är jag oerhört glad över de.
Pga en brand den 10/8 slutade min dotter amma. Idag är hon 19 månader och hon dricker.
Jag fick en Bärsjal av en bekant. Som jag hade min dotter i. Vilket idag 10 kg är att jag bär henne än. Men på mage vill inte ha henne på ryggen. Jag älskar att bära i sjal. Jag kan göra allt när jag har henne där. Nu där jag bara hemma så 10 på promenad på blir mäktigt haha.
Mitt råd.
Ge henne närhet och trygghet. Min dotter hade mycket närhet grät sällan. Och idag är jag glad för de. Hon vägar väldigt mycket för att vara 19 månader enligt dagis.
Lycka till
Skicka med lite bebis bilder
Tack alla för era svar! Det har varit lite omtumlande här :) Ni hade helt rätt, pratade även med amningsmottagning och BVC- sköterska som absolut också tyckte att vi skulle mata tills hon inte vill ha mat mer - alltså oftare om hon vill det, mer sällan om hon vill det. Nu har vi fått in en rätt bra matningsrutin :) Nästa problem är att hon är i princip otröstlig om hon inte är hos min sambo, alltså även när hon ätit - hon skriker som en vettvilling hos mig under lång tid, men med honom är hon hur lugn som helst. Lite jobbigt eftersom det är jag som är hemma med henne, blir så ledsen också eftersom jag verkligen vill gosa med henne och göra henne glad :(
Det kommer, de har sina perioder och faser. Alvin hade också en pappaperiod tidigt, men nu vid 9 mån är det bara jag som duger i stället.
#21 Så var min dotter också förr, han fick inte gå in i rummet då jag ammade henne för då släppte hon bröstet, kollade på honom och log hur hungrig hon än var (och bröstet sprutade såklart).
Men jag har haft mina perioder också, då det bara är mig det gäller och ibland är det lika bra med vilken som av oss. Det ändras helt enkelt.
l'm back