Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 2235 ggr
[postmortum91]
2016-01-09 16:38
0

Var går gränsen?

Min bästa vän har en 3½ årig son, jag själv får mitt första barn i mars. Jag förstår att hon har mycket att göra som mamma, och att mycket av dagen går åt till barnet. Jag fattar att man prioriterar sitt barn framför allt men igår blev jag faktiskt irriterad på henne över hur hon behandlade min sambo.

Låt mig förklara: Min sambo och min bästa tjejkompis började springa tillsammans i typ oktober/november någon gång, och det funkade bra 2 veckor, sedan blev hennes son sjuk och det blev massa så de har inte direkt kommit tillbaka till tränandet sedan dess. Många gånger dessutom både under den tiden och efter har kompisen och min sambo sagt "vi springer ikväll", sedan har sambon suttit och väntat och tillslut har vännen kommit med återbud. Detta har hänt många gånger. Jag har varit förstående och tänkt att "hon är ju mamma och det blir som det blir". Det blir samma sak många gånger hon och jag ska hitta på något också, men jag har varje gång viftat bort det.

Det är närmare 50% av gångerna man bestämmer något med henne som hon ställer in i sista sekund, men jag har varit okej med det. Igår rann det dock över.

Hon och sambon hade planerat att de skulle gymma på kvällen igår, och sambon kunde bara gymma där om hon var med. Hans bästa vän ringde honom vid 5-6 och frågade om han ville med och käka pizza och umgås, men eftersom min sambo bestämt med min vän att de skulle träna så sa han givetvis att han inte kunde. Han försökte nå henne flera gånger under 6 timmar, vilket också är vanligt när det gäller henne, att inte få tag på henne. Sedan vid 9 på kvällen får han ett sms av henne att hon måste ställa in, men ger ingen anledning. 

Han skriver att han tycker det är synd att hon ska ställa in så ofta, eftersom det påverkar hans egna planer under dagen. De säger aldrig tid eftersom de brukar ses när hon nattat sin son, därför kan han ju aldrig planera sina kvällar. Hon verkar inte alls förstå att hon skapar problem för honom utan skyller på "jag prioriterar mitt barn i första hand, och sedan även de tråkiga sakerna här hemma framför träning". 

Det handlar inte om att hon prioriterar "tråkiga saker här hemma framför träning" hon säger ju indirekt att hon prioriterar tråkiga saker framför MIN SAMBO, eftersom han är involverad i hennes träning. Jag har inte pratat med henne om det här, för jag vill inte lägga mig i, men jag blir upprörd för jag tycker att det måste väl ändå finnas en gräns, även för föräldrar?

Ja visst, man kan ställa in någon gång då det verkligen skiter sig, men att det blir ett system av det där man inte inser att det faktiskt påverkar andra människor är inte okej. Jag antar att hon blev för trött igår efter dagen, då hon inte skrev någon "vettig" anledning. 

Ni som har barn, vad tycker ni?

Jag förstår om hennes son fick akut spysjuka etc, hennes son går ju alltid först, det fattar vem som helst. Men det är inte okej att behandla folk sämre för att man är förälder och använda föräldraskapet som ursäkt, eller?

SegerSims
2016-01-09 16:58
1

Jag tror inte det ens har med barnet att göra. Tror det är något annat som får henne att avboka hela tiden.  Tyvärr är många så nonchalanta som hon verkar vara. Och skylla på sitt barn hela tiden är löjligt. Allt går att göra trots man har barn. Jag har 3 och har aldrig skyllt på dom förutom om de då verkligen är sjuka. 

Försök fråga om det är något annat som gör att hon beter sig som hon gör. Och Din sambo borde göra samma mot henne, han ska leva sitt liv efter sig själv och dig. verkligen inte efter henne.

Ria74
2016-01-09 18:42
0

Jag brukar aldrig bestämma att ses om jag inte verkligen är 100% säker på att ha barnvakt. Därför blir det väldigt sällan jag bestämmer något utan barn, jag kan helt enkelt inte vara 100 på att jag kommer från.

Mitt barn är 2,5 år och gymma för min del finns inte på kartan att jag ska hinna med. Är i stort sett ensamstående då mannen jobbar borta hela veckorna och kan inte ta henne.

Men prata med henne om varför hon gör så, är det för hon inte kan komma från? Eller är det någon annan anledning till det?

Bestäm inget med henne längre utan träna på egen hand frågar hon varför så berätta att man inte kan lita på att hon verkligen kommer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[postmortum91]
2016-01-09 18:59
0

Jag vet inte vad det beror på, men jag vet att hon har svårt att säga nej till folk generellt sett. Dock har inte min sambo frågat henne alla gånger utan de har gemensamt bestämt de dagar de ska ses. Då tycker jag att har man bestämt med någon, så ska det krävas väääldigt mycket för en att ställa in. Det spelar ingen roll om hon är trött på kvällen, har hon sagt att hon ska träna med min sambo så har hon. Vid det här laget måste hon ju ha lärt sig vad hon orkar och hinner med under en dag och hur hon ska prioritera och inte komma på allt eftersom att "oj det måste jag göra, så jag ställer in med …."

JossanH
2016-01-10 22:48
0

Problemet är väl att hon inte hör av sig och ställer in alldeles för sent. Barn har nog inte med saken att göra, mer än att hon skyller på det. För det är en godtagbar ursäkt. Vore jag din sambo skulle jag helt sluta boka saker med henne och rymma själv eller inte alls. Jag och min mamma brukar träna ihop ett par ggr i veckan. Jag är också ensam med 2 barn ungefär varannan vecka och dessa veckor beror ju allt på barnvakt eller inte. Är hemmaförälder så träningen är en skön urladdning på kvällen. Och viktig för mig. Men de veckor då jag är ensam funkar det inte alltid och då är det så. Men det vet jag ju betydligt längre tid innan än 5 min.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2016-01-11 17:00
0

Nä, hon har pissig attityd. Punkt.