Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 971 ggr
sunflower185
0

Vad gör ni med era bebisar när dom är vakna?

Hej,

Detta kanske låter som en konstig fråga, men vad brukar ni göra med era små bebisar när de är vakna? Går ni runt med dom hela tiden och pratar med dem, eller kan de ligga för sig själva och t.ex. känna på någon leksak? 

Det känns som att min 3 månaders tjej vill att något ska hända hela tiden, att lägga ner henne på soffan eller i babysittern går bara en kort stund, sen blir det gnäll. I famnen är hon nöjd, för det mesta. Men det går inte att SITTA med henne i famnen, utan man måste upp och gå … Hon orkar vara vaken ca 2 timmar åt gången innan hon blir alldeles för gnällig, ibland lite mer, och av dessa två timmar spenderas största delen i famnen. 

Jag har börjat fundera på om jag "överstimulerar" henne för mycket? Känns som att jag måste prata och tjoa med henne hela tiden, eller vifta med nån leksak framför henne för att hon ska vara nöjd. Får nästan dåligt samvete av att bara lägga ner henne i soffan eller babysittern medans jag (försöker) göra annat? Hur gör ni andra?

typjessica
0

Om hon tycker om att du viftar med leksaker kanske det är dags för ett baby gym? Min äldsta son älskade sitt baby gym och sitt lektäcke!

fluffis
0

Jag känner igen det där. Min son är 4 1/2 månad och blir snabbt gnällig. Vi spenderar mycket tid på golvet i babygym och på filt. Han lärde sig att vända sig från rygg till mage för ett tag sen och det tycker han är roligt. När han är trött och/eller gnällig är det samma sak här: att gå med honom i famnen är det enda som funkar. Mysigt men aj min stackars rygg. Jag försöker göra saker typ borsta tänderna, sätta igång tvättmaskinen osv på förmiddagen då han oftast är på bra humör och sover en del. På kvällen är det helt hopplöst att få något annat gjort.

Ria74
0

Jag använde mycket bärsele när dottern var i den åldern, då kunde hon vara med när jag t.ex vek tvätt eller gjorde andra hushållssysslor och ända vara hyfsat nöjd med tillvaron.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
0

Ja bärsele :) när de sen kan sitta framåt är det mycket enklare att hålla dem nöjda. Elva sitter som exempel ofta framåt i selen när jag lagar mat nu. Det tycker hon är jättekul och extra spännande när hon får smaka på ingredienserna :) Från att hon var lite stadigare, typ vid 3 månader, satt hon även i barnstol kortare stunder med massa stöd. Då lekte hon med saker. I början kunde hon sitta 10 minuter utan att bli trött i ryggen, men sen lite längre och längre stunder. Babygym har varit populärt, speciellt med speldosa. När hon lärde sig att dra igång den själv kunde hon roa sig länge. Promenader i sele var och är kul, mycket att titta och känna på.

[TanatosNyx]
0

Det blir bättre bara bebis kan leka själv, dvs hålla och pillra på leksakerna och röra sig lite :) Det är en otålig period, bebisen upptäcker men kan inte göra något själv.

tlover
0

Bärsjal! Då får dom vara med då saker händer, får närhet och dessutom så kan du göra annat. Barnet kan dessutom soja i sjalen.

När min dotter var yngre skulle hon bäras hela tiden men tack och lov så hade vi köpt bärsjal långt innan. Hon ville till och med bäras för att ens kunna somna (innan vi fick babysnest).

Nu är dottern så stor att hon oftast kryper omkring på golvet och leker eller försöker lära sig gå, men även nu hamnar hon i bärsjal ibland då hon bara vill bäras (ofta ha närhet) och jag inte orkar eller har tid.

l'm back