Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2314 ggr
tlover
1

Hur kallt är för kallt?

Hur kallt är för kallt för att gå på promenad med små barn? Bra kläder är ju en självklarhet men ansiktet måste ju titta fram

Dottern är snart ett år och idag vågade vi inte ut med henne (30-)

l'm back

typjessica
0

Jag vet att med min första son sa bvc att så länge vi klara av att vara ute så klarar barn det med (undantag nyfödda). Men jag hade nog med stannat inne när det är -30. Det är verkligen kallt, måste nästan göra ont i ansiktet direkt?

Intehärutandär
0

Det är nog indiviuduellt. Eskimåer har också barn. 

Jag satt gränsen vid - 25 som vi hade på vintern. Så länge bäbis ligger i barnvagnen, så är det väldigt isolerat av sufflett, sovpåse och vagnskydd över.

[Thiah]
0

Vi har ingen direkt köldgräns på dagis här i finland utan det är upp till varje avdelning. Så socialstyrelsen lägger sig inte i. Är barnet vant att vara ute (vilket jag gissar i ts fall) skulle jag våga mig på kortare i promenader i "bra" -30. Är det torr kyla utan vind tex. Vi var ute i -25 med joel häromdagen och han var den som sist ville in. Fick tvinga honom in pga kinderna. Nu går vi varje dag ca 15 min i -25-28 grader till dagis och han klarat det riktigt bra fast han har öppen vagn och bart ansikte

Loris M
0

När jag jobbade på småbarnsavdelning på förskolan hade vi en gräns vid -15. Inte för att barnen inte klarar av lägre temperaturer utan för att små ettåringar med mycket kläder på sig och mycket snö blir i princip orörliga när vi kommer ut. Rör de sig inte börjar de frysa. Så lite beror ju på också hur stora barn är och hur mycket de rör sig.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

tlover
0

Här gick det från 10- till 30- på nån dag så hon är inte riktigt van. Hon rör sig inte så mycket som #4 säger heller eftersom det blir för klumpigt i kläderna.

Vi håller nog henne ute till det blir lite varmare iallafall

l'm back

Ria74
0

Här i skåne är det inte ofta vi får riktigt kallt, men blåser det mycket kan det kännas väldigt kallt ibland.

Fryser jag själv så brukar jag anta att dottern också fryser. Hon är nu 2,5 år så hon springer mycket när vi är ute och rör på sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Appropå vind. ..

tlover
0

#7 synd att det inte visar kallare än 15- jag menar, det är ju inte ovanligt precis.

l'm back

VildaVittra
0

#8 Såg en sådan på ett annat forum häromdagen och letade reda på den: http://www.nws.noaa.gov/om/winter/windchill.shtml

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
0

#8 jag har haft en som visar till -25 men vet inte vart den är. Dagisvärldendd klarar sig med den där,därför har jag den.

probiotica
0

Ja jag undrar ja med, en bekant till mig sa att de inte var bra för luftrören på nyfödda att va ute i minusgrader?. Men de känns ju konstigt. Min sambo jobbar på dagarna och vi har hund så jag har dilemma här om de är minus och ja inte kan ta med min fyra veckor gammal son på hundpromenader pga minusgrader?.

[Thiah]
0

Sant är att luftrören påverkas av för mycket kyla. Maken föddes i januari och första åtminstone 6 veckorna var de bara inne pga vädret. Då var det minst -15 ute men oftast mer. Så det kan vara att du måste ta snabba korta promenader om du har bebisen med