Står inte för vad han gjort
10-åringen står inte för vad han gjort, t ex när det varit bråk i skolan som ska redas ut. Han uppför sig som ett levande frågetecken och förstår inte alls hur andra kan säga att han varit med (personligen tror jag att han varit inblandad och inte är felaktigt utpekad). Är det något som jag som förälder ska ta tag i eller är det skolans sak? Hemma är problemet snarare det han inte gör (läxor och städning).
Båda sakerna du nämner handlar nog om i grund och botten om att stå och ta ansvar för sej själv och sina göromål
Det är du som förälder/vårdadshavare som är ansvarig, skolan är endast ett verktyg och dom kan inte fostra ditt barn att ta ansvar

Jag tror det är åldern. Har själv en 10-årig son och han glömmer också allt. Skulle säkert kunna gå till skolan i bara kallingarna. Men de har ju så mycket annat som upptar tankarna, så allt får väl inte plats.
Detta med att han inte står för vad han gjort, kan det inte vara ren glömska det också? Jag tycker vår 10-åring är som ett frågetecken för det mesta. Ja, förutom när det gäller hans egna projekt, förstås. Nu skall han visst ha en Riddarskola för barn……

Ibland kan dom uppfatta situationen som händer att det är utanför dom på nått sätt och kan inte alla ggr associera till sig själva(beror ju på vad som hänt förstås) men vad gäller det i skolan så kan det ha hänt något med kamrater och osämja ja typ att ge igen eller så och det måste man kolla upp…det kan ju bara vara så oskyldigt också men vad gäller skola så anser jag att man får ta det gemensamt för att få en bättre situation både hemma och skolmässigt…samarbeta är viktigt och det handlar inte om att hitta en syndabock utan att få allt så bra som möjligt
Det här med frågetecken fortsätter upp i åldern ett tag…har tonåringar som är hur virriga som helst ibland