Finklädda barn i juletider
Hej, nu är det snart jul och då undrar jag hur ni med barn gör när det kommer till det här med finkläder. Tycker ni det är viktigt att de klär upp sig vid en lite finare tillställning?
För mig är inte jul någon finare tillställning. Det är en dag som vi träffar släkten på och har kul tillsammans. Men visst klär man väl barnen lite finare än när de går till förskolan t.ex. Dottern vill ha sin tomteklänning och vita leggins till, sonen kommer nog ha skjorta och jeans till. Det kanske räknas som finkläder iofs, men för mig är det viktigt att de kan röra sig och leka i kläderna och skulle de spilla något är det inte hela världen, det finns tvättmaskin.
Har en 3,5 åring som älskar klänning och strumpbyxor så jag har faktiskt köpt en ny klänning till henne till julafton. En klänning som är bekväm och ledig. Samma till 1,5 åringen. Kan användas till vardag efter jul. Vi klär oss lite finare än vanligt (eller ptja, 3,5 åringen brukar ju klä upp sig ibland på vardagarna också) men det ska också vara bekvämt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi gör som ovanstående. Joel har skjorta och jeans på sig på julafton. Det är väldigt viktigt för mig att han har kläder som är sköna och lekbara.
Jag har köpt tomtedräkter från kappahl till pojkarna, de är väldigt mjuka så det blir ju uppklädda mjukiskläder. Tycker det är kul att klä upp dem vid festligheter men bekvämlighet går först :)

Jag håller med övriga här. Bekvämlighet går före att det är fint. Dottern hatar klänningar så ibland kör vi kompromiss hon har en tunika och tights när det är lite finare tillställning.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag tycker av diskussionen att döma det verkar lite som att många i Sverige i dag är ganska rädda för att klä upp barnen vid lite finare tillställningar (med vilket jag menar sådant som inte direkt är till vardags, och i så fall ingår verkligen julen, vi behöver inte tala om någon kunglig middag här) och de menar att det sitter åt, känns jobbigt, stelt och obekvämt. Men jag tycker faktiskt det är mindre relevant, det är ju inte meningen att de skall gå runt i finkläder till vardags. Sedan behöver man förstås inte överdriva och bli för sträng och stel heller, men att lära barn att klä upp sig vid lite festligare tillfällen och visa lite respekt för själva tillställningen och att de får acceptera att det inte är så bekvämt och avslappnat som vardagskläderna ser jag inget fel med.
Min dotter är sex år och tycker verkligen inte om finkläder och jag säger heller inte att hon skall ha massa klänningar. Däremot får hon faktiskt acceptera att sätta på sig blus med kjol eller skjorta och så några lite snyggare byxor, alternativt blus med några snyggare byxor till (+ skärp, ibland även en väst till). Ibland säger jag vilket av plaggen hon skall ha, ibland nöjer jag mig att hon tar fram antingen blus eller skjorta och kjol eller snyggare byxor. Nu till jul får hon vara rätt mycket finklädd. Andra gånger hon får vara finklädd kan vara ibland när hon fyller år, om vi går bort, får främmat eller exempelvis om vi går på fin restaurang eller så. Tröja, mjukisbyxor, t-shirt och jeans kan hon ha till vardags!
#6 och jag anser att det är totalt onödigt att tvinga barn att sätta på sig saker de ogillar bara för att de ska vara fina i vuxnas ögon. Ska vi på bröllop eller liknande kan finbyxor och vit skjorta vara aktuellt men inte bara för en julafton med familjen. Min son är ändå mest och kryper på golvet med leksakerna.

Sonen ska ha på sig en röd skjorta men vad han ska ha för byxor till vet jag ej än då han tog isönder sina finbyxor på ett kalas i helgen. Jag anser att julen är barnens högtid o då vill inte jag att stela kläder ska få dem o inte kunna röra sig som de vill

Sonen vill ha på sig sina tomtekläder i år så det ska han självklart få! Dock kommer jag ta med jeans och en skjorta att byta med när han tycker det blir för varmt, för det kommer hända. Jag kan också tycka att man ska klä sig lite finare när det är dags för kalas, högtider osv, men det ska ändå vara Bekvämt så man kan leka! Jag skulle aldrig sätta på sonen mjukisbyxor och T-shirt på julafton tex. När jag växte upp så var det alltid att man skulle ha finkläder när det var något att fira, så det hänger med än idag.
Jag ser inte heller vitsen så mycket med att små 2-3-åringar skall ha så mycket finkläder (mer än att det kan vara trevligt ibland när man skall ta en bild på dem), de kryper fortfarande en hel del på golvet. Däremot i 4/5-årsåldern tycker jag man kan börja förvänta att de skall klä sig lite bättre vid festligare tillfällen.
Man kan väl ha sköna finkläder för det? Hatade strumpbyxor som liten. Tror ni att jag ofta har det på mig idag? Inte mycket va ;) Samma med jeans. Jag tar inte på mig mina snyggaste jeans på julafton för de är inte sköna att ha en hel dag. Då får det bli leggings och klänning tex. Som är skönt och fint :) Sen anser jag att de kläder som är "finkläder" och obekväma ofta inte är så fina i mitt tycke.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag känner mest att varför bråka om kläder. Dottern hatar klänning och fast jag tycker det är fint på henne är det inte värt att bråka om. Det behöver ju inte vara fult bara för det är bekvämt :) hon har flera jättefina leggings och tunikor som funkar bra på finare tillställningar och som hon själv gillar och tycker hon är fin i :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Sonen hade jag tänkt ska ha antingen chinos eller ett par finbyxor från Lindex (utan hängslena) + en skjorta. Med skjortan kom en fluga men den hade jag tänkt skippa, dock vill sonen ha den så då blir det så 😃
Jag säger inte att man måste överdriva och medvetet leta efter det absolut stelaste man kan hitta, men att finkläder inte nödvändigtvis behöver vara lika bekvämt som vardagskläder.

Nu är dottern visserligen bara 13 månader men nu under jul så har hon haft klänning (olika klänningar varje dag då det alltid blir nån fläck ;)) och strumpbyxor. På julafton hade hon en trikåklånning med renar, snögubbar m.m på och röda strumpbyxor samt tomteluva. Uppklädd och fin men samtidigt bekvämt.. Igår en "silke" klänning med tyll strumpbyxor och tomteluva Och idag skjortklänning av flanell strumpbyxor och tomteluva :) Snyggt, uppklätt men samtidigt bekvämt, att tomteluva och strumpbyxor åker av efter ett tag känns inte som nån big deal tycker jag. För mig är det viktigt att man gör sig fin vid högtider men det betyder inte att flickor = stel klänning och pojkar = stel skjorta och byxa Så länge det är snäppet finare kläder än man har till vardags så tycker jag det är bra :)
Jag tror det hela handlar väldigt mycket om vilken syn man har på det här med finkläder vid lite festligare tillfällen. Tomtekläder-tomteluva ser jag inte som finkläder, men har man en lite mer avslappnad syn så gör det ju inget eftersom det har med julen att göra.
Jag har vuxit upp med att vara riktigt finklädd till jul, min man växte upp med myskläder till jul. På vår dotter blev det ett mellanting (första julen). Hennes farmor stickar hur mycket som helst så vi hade flera fina stickade klänningar (hon älskar klänning) att välja mellan men de är bekväma även fast de är fina.
l'm back
En annan kompromiss som kan vara bra ibland är att de kan ha en tröja, men att de måste ha en blus eller skjorta under så att bluskragen eller skjortkragen sticker upp, samt att lite av blusärmarna eller skjortärmarna sticker upp. Men då skall det verkligen vara en blus eller skjorta (av lite finare slag) under och ingen fuskkrage. Ganska bra just under exempelvis julen, om de är finklädda under en hel dag. Tycker man det är extra viktigt att de är finklädda under exempelvis middagen kan blusen eller skjortan tas av just då.

Tomteluva/tomtedräkt ser jag ändå som en fin grej på små barn nu under julen. Jag tycker att det är fint/gulligt på småbarn, men som sagt kläder kan vara extra fina utan att behöva vara obekvämt/minska rörelseförmågan. Jag anser att man får anpassa lite efter åldern på barnet ifråga, en 1 åring med jeans (riktiga jeans är ofta ganska stela tycker jag) och skjorta ser fint ut absolut, men för ett så litet barn som kanske inte går än (min dotter är över året och går inte än) måste man anser jag anpassa klädvalet lite mer till så att de kan krypa runt smidigt. Sen tycker inte jag att t-shirt och mjukisbyxor passar sig på högtider, men det finns finkläder i mjuka,följsamma och bekväma material.
Hållersom sagt med att riktigt små barn är mest bökigt att klä upp så mycket, de spiller bara ner, kryper på golvet och så skall man ta av och på dem för de skall sova middag. Uppåt 4-årsåldern kan man bli mer noggran med sådant.