Årets julkalender SVT
Lägger frågan här eftersom det nog är flera som kommer i kontakt med julkalendern här än på andra sajter eftersom ni har barn.
Årets julkalender har fått mycket kritik, en del menar på att julkalendrar är en tradition som enbart innefattar sagor, men det är ju inte helt korrekt eftersom en av mina favoriter som barn handlade om stjärnbilderna. Det är faktiskt pga den som jag kan flera stycken. Sedan är det några som är helt chockerade över att en tecknad bild på könsorgan kommer att visas i ett avsnitt? Nu är ju jag ett barn av 70-talet, så vi hade faktiskt en bok på dagis som visade hur barn blev till, alltså med tecknade sexbilder, som var väldigt populär. Jag undrar om dessa föräldrar aldrig varit naken framför sitt barn?
Tycker ni det är fel att utbilda barn via julkalendern? Ska det inte finnas olika typer av julkalendrar genom åren för att alla någon gång ska få sin smak tillgodosedd?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag tycker själv om julkalendern i år, men jag är en historienörd 😉
Dottern på 2,5 tittar inte på den alls, hon vill helst se något tecknat. Så jag antar hon är för liten för att tycka om den. Men å andra sidan så tvivlar jag på att hon hade gillat t.ex mysteriet på Greveholm heller eftersom historian är för avancerad i en sådan kalender.
Personligen tycker jag att det inte är något fel att utbilda barn i en julkalender. Jag är säker på att många lite äldre barn uppskattar denna kalendern mer än andra som har gått.
Minns också den med stjärnbilder, var det inte Johannes Brost som spelade med i den? Eller är det ett annat program jag tänker på?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Jupps, det är den. http://www.oppetarkiv.se/video/1147821/stjarnhuset-avsnitt-1-av-24
Du får väl börja dana henne så din dotter blir en lika stor historienörd som oss. Mina pappa gjorde det med mig genom att spela in historiedokumentärer på radion som jag fick lyssna på istället för sagor. Givetvis valde han bort de allra blodigaste ämnena, de fick jag lyssna på när jag blev gammal nog för att förstå.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#2 Jag funderar på att köpa årets julkalender på dvd när den kommer så kan hon titta på den när hon blir lite större :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Den här julkalendern är den första jag följt på flera år. Jag älskar historia och gjorde det även som liten så jag skulle nog ha gillat den som barn också. Min dotter kan jag inte tala för, hon är bara drygt 10 mån.
l'm back
Också första jag följer sedan jag var liten. Efter allt tjafs försökte jag minnas vad jag egentligen tycket om julkalendrarna när jag var liten. Tomtemaskninen är den första jag minns och Pelle Svenslös är den sista jag kan minnas att jag verkligen följde som barn. Av de är Greveholm den enda jag minns som rolig och spännande ^^ Som vuxen tycker jag att Barna Hedenhös var rolig och Tjuvarans Jul fin.
Jag gillar årets med. Anledning till att jag sällan följer kalendern är att det är pytte korta avsnitt där man bygger upp spänningen inför nästa avsnitt men sen blir det aldrig speciellt spännande eller överraskande dagen därpå. Då är årets kalender bättre, de gör det de gör och sedan får man en liten blänkare i slutet bara. Plus att det är ett ämne jag tycker är intressant.
#4 Nu förstår jag inte, har hon inte börjat tala och diskutera det som sker i omvärlden med er än? 🤔
#5 Trolltider från 1979 är den första jag minns, jag tror vi är från lite olika generationer. 😎
Jag gillar den för mig, men inte för min 3åring. Hon är inte så intresserad och det är synd. Har köpt mysteriet på Greveholm som hon älskar! Det är svårt för så små barn att hålla kvar intresset känns det som. Hade varit roligare med en saga. Ang naket så är vi nog extremt avslappnade med nakenhet. Vi sover ofta nakna, vi pratar om bajs, kiss och mens och 3 åringen har full koll på (och vill gärna kolla) när man sätter in menskoppen. Barnen är för övrigt ofta med på toa och vi är noga med att normalisera och inte skambeläggas kroppen och kroppens funktioner 😄
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har bara hört negativt om kalendern men såg den nu ikväll o blev positivt överraskad. Jag tyckte den var bra. Sonen på 2,5 kollade ibland men var inte så imponerad
Jag gillar den inte personligen men ser ändå av tradition (gillade inte förra årets heller :P) tycker den här verkar för extrem för småbarn (exempelvis med de upphängda djuren). Men jag har inga barn runt mig i nuläget (förutom en som är för liten), tidigare har jag jobbat på förskolor så då har de diskuterats flitigt, så det är mest funderingar. Men jag tycker den är väldigt matcentrerad och flamsig om man ska försöka se till historia delen.
#9 Fast jag gillar just att de äter maten, för då blir det mer "riktigt" i barnens ögon eftersom det är något de själva kan relatera till.
Sedan måste jag säga att jag är imponerad av barnen i serien som faktiskt äter den, dessutom oftast utan att gnälla.
#10 Jo jag tycker mest att det blir för mycket av den då de i vissa av avsnitten låter väldigt mycket tid gå åt maten, oftast vid 2 tillfällen :)
#11 Fast samtidigt tog ju matberedningen en väldigt stor del av dagen på den tiden, det var ju inte bara att slänga in något i mikron.
#12 Nej men det finns nog rätt mycket mer att berätta om än maten
Jag hade kanske velat ha en liten sagotråd i (kanske tidsresor?) Som någon sorts röd tråd genom alla delarna. Men annars gillar jag en annorlunda kalender. Det ska alltid gnällas när nått är lite annorlunda.
#9 "tycker den här verkar för extrem för småbarn (exempelvis med de upphängda djuren)"
Jag har aldrig varit med om något barn som tyckt att det varit hemskt att se upphängda djur, barn är ofta mer öppna för sånt än vuxna. äckligt möjligen men oftast snarare fascinerande.
l'm back
#15 på tal om upphängda djur.. Eller nåt ;) så är jag själv väldigt emot pälsfarmning osv men när jag var liten så var en av mina bösta leksaker en minksvans! Den hette "svansen" och jag sov med den, tom badade med den minns jag ;) Idag hade JAG tyckt det var smaklöst om mina barn lekte med en minksvans. Men mitt barn-Jag tyckte det var helt naturligt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Fortsatt OT. Min dotters favoritleksak/gosesak är ett kaninskinn 🤔 Jag hade tänkt sy en liten nalle av det men hon älskar sitt kaninskinn så mycket att jag skulle inte våga det nu när jag vet det.
l'm back
#17 Hahaha, en tvättäkta alternativare hör jag. Kan se hennes önskelista om några år:
En spade
Kulturarvsfröer
En get
Bok om växtfärgning
En kurs i skinnberedning
Och du kommer säkert köpa geten till henne.
Som äkta historienörd så såg jag fram emot julkalendern i år. Men jag gillar den inte riktigt, tror det är sättet den är inspelad på som jag tycker är lite… hmm spretigt? Jag kan inte riktigt sätta tummen på vad det är, men det känns som att den hade kunnat bli mycket bättre om man hade valt en annan berättarteknik.
Annars har jag inget emot att julkalendern, eller barnprogram i övrigt, är undervisande. När jag var mindre var mina favorit program En cellsam historia och Fem myror är fler än fyra elefanter. Så enligt mig kan man göra bra barnprogram som både är underhållande och lärorika.
Jag gillade verkligen korsettscenen i dagens avsnitt. 😃
#19 Avsnitten är korta, det är nog svårt att få med tillräckligt om man inte gör dom lite spretiga.
Våra barn tycker inte alls om den, men de tycker inte om några program som inte är tecknat så. För min egen del så har jag väldigt svårt för personerna som håller i det eller vad man ska säga, tröttnade ganska snabbt på det enda avsnitt jag sett, kanske blev det bättre sen det vet jag inte. Angående uppstoppade djur så har jag inget problem med det, våra barn har varit med och flått och stycket sen de var 3v respektive 3mån så. På så sätt har de lärt sig vad köttet kommer ifrån och vi tar hand om det mesta, inkl. Pälsen, ska bara få tid att göra något vid det nu när skolan snart är slut.
Jag gillar julklalendern! Tycker dock att den hade kunnat handla lite mer om julen eller så men ja. Jag gillar den ändå! Svante är ju dock under två men han kollar lite till och från när jag killar. Han tycker det är kul när dom sätter handen mot kameran när dom rapporterat om experimentet ;) Men julkalendern riktar sig väl till äldre barn, från 6-7 år kanske? Så det är ju inte så konstigt att många småbarn inte är så intresserade. :) Vet dock en hel del barn som är kring 6 och uppåt som tycker det är intressant och roligt att få lära sig hur man levt förr. Kan nog även vara nyttigt för barn att se att vi har det så bra idag på många sätt!
Många som klagat har väl just reagerat på att är för lite äldre barn i år. Men varför ska alltid julkalendern göras för barn mellan 2-9år eller vilken ålder som brukar gälla? Det blir lätt väldigt löjligt för de äldre.
#23 jag tycker ofta det görs filmer som passar både stora och små. Man bakar in humor för vuxna i en simpel historia som de minsta kan följa med på. Därför som många nya barnfilmer ofta uppskattas av hela familjen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tidigare har väl SVT riktat julkalendern ungefär vartannat år för yngre barn (ca förskola) och vartannat för lite äldre barn (ca låg-mellanstadium)? Har det ändrats? Jag har inte tittat så noga på flera år, men minns att det var ganska tydligt under en lång period vilken åldersgrupp som varje kalender var riktad till.
Årets kalender låter ju helt klart riktad till skolbarn, och då är det kanske inte så konstigt om förskolebarnen inte är lika intresserade.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Sammet 1, det där stämde nog mer under tidigt 2000-tal.