Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1208 ggr
[Anata]
2015-12-12 16:32
0

Dagis!!

Sen min dotter började på dagis i September har hon varit sjuk.

Förkylning viket är vanligt har hon varit.

Men även när vikarie har varit där så har hon fått Svinkopper i underlivet :/ Nu har hon åkt på halsfluss och hon har haft öroninflamation.

Vi lämnar med mössa halsduk vantar. Men på alla bilderna dom tar så har hon bara mössa.

När vi började så var de flera barn som gick 5 timmar. Som var där fast dom var jätte förkylda. Ja jag vet om att de är föräldrar som har jobb som oxå har sina barn där mm. Men var kan inte ikke arbetande folk. Alltså hemma gående nu.

Varför kan man inte ha sitt barn hemma om de är hängit eller snuvig mm?

Varje gång vår dotter är hängig eller trött mm. Så blir personalen på dagis paff och säger att de är tur att vi kan vara hemma med henne.

Jag och min man tycker att de är viktigt då man i längden tjänar på de anser vi haha!

Jag arbetstränar och min man är dock sjukskriven nu men innan.

Loris M
2015-12-12 16:46
0

Ja, det är ett stort problem att barn som borde vara hemma kommer till förskolan i alla fall. Resultatet blir som du också är inne på att det bara går runt och att barnen smittar varandra hela tiden. När jag började jobba på förskolan så var jag konstant sjuk det första året. Allt som barnen hade drabbades jag också av. Inte roligt att behöva vara sjukskriven och förlora inkomst för att föräldrar inte kan/vill stanna hemma med sitt barn. Efter ett år blev jag nog immun och det lugnade ner sig, men nya barn var sjuka konstant.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Anata]
2015-12-12 16:53
0

Tycker att de är jätte synd då de blir medicin efter medicin på dottern :( Och slarv att dom inte har halsduk och mössa på henne

[Thiah]
2015-12-12 16:56
2

Första halvåret när man börjar på dagis brukar vara fullt av sjukdomar utan att det är ovanligt. Själva snoret smittar inte men självklart flyget det runt bakterier. Har själv vabbat flertalet gånger med egen son sen han började i augusti. Har en familj på jobbet där mamman varit hemma 8 gånfer(minst 3 dagar varje gång) sen augusti. Det liksom dagisstarten till. :/ Sen det där med halsduk ,vantar och mössa. Barn blir inte sjuka av att bli kalla. Däremot kan de bli mottagligare för sjukdomar när de är kalla men själva kylan är inte sjukdomsframkallande.

[Anata]
2015-12-12 16:59
0

Jo men säger man till dom att hon ska ha mössa och halsduk då hon har uppenbart lätt för att bli sjuk :/ Så blir de jätte drygt att man hela tiden ska få hem henne förkyld eller början till de

[Anata]
2015-12-12 17:00
0

De är inte så roligt att få hem henne med svinkopper. Och dagis säger bara Jaha oj

Loris M
2015-12-12 17:00
0

#2 Det kan vara så att din dotter inte vill ha halsduk och mössa och personalen inte tycker att det är så kallt. Men du kan ju alltid berätta för dem att du gärna vill att hon ska ha på sig mössan och halsduk. Då fixar de det säkert.

[Anata]
2015-12-12 17:09
0

#6 tyvärr har vi redan gjort de x antal gånger! Där var en dag jag sa att hon INTE skulle gå med ut och vara inne då hon nyss hade blivit frisk. Men vad hände? Jo dom tog ut henne och inte fullt påklädd. Pang febern var tillbaka och förkylningen kom som ett brev på posten

😓

[Thiah]
2015-12-12 18:04
3

Där jag jobbar har vi inte möjlighet att hålla ett enskilt barn inne bara för att föräldrarna vill det. Personalen räcker helt enkelt inte till. Sen är svinkoppor en otroligt smittsamt och vanlig barnsjukdom som dagis inte kan rå för.

Loris M
2015-12-12 18:20
1

#8 Håller med! Det är kanske inte möjligt rent praktiskt.

Som förälder har man oftast ett barns perspektiv (sitt barns) och ser inte alla gånger att barnet ingår i en barngrupp som personalen måste ta hänsyn till.

Ria74
2015-12-12 18:21
2

Hela första halvåret vabbade jag nästan konstant när Molly började på förskolan. Nu andra halvåret har hon inte varit sjuk mer än 2 gånger så det blir bättre.

Sen är det svårt det där med när man ska börja lämna igen. Barnet kan ju ha en envis hosta och det är svårt som förälder att kunna vara hemma i veckor i sträck om inte läkaren anser att det är okej. Likaså är det med genomskinligt snor, där är ett barn på vår förskola som alltid har rinnande snor. Men hen är inte förkyld utan det bara rinner ofta från näsan.

Angående mössa, halsduk och vantar. halsduk har vi aldrig. Tycker jag det är kallt får hon en fuskpolo med sig istället som är lättare för lärarna att få henne att ha på sig. Mössa har hon alltid och vantar när hon själv vill.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar