Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 12087 ggr
Trollhassel
2010-03-23 10:37
0

Amning, nyfödd.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu platsar jag också på Barn i fokus! Fick en liten dotter i onsdags morse!

Har en liten fråga som jag i och för sig har fått svar på…men många oika svar. Vill veta vad ni tror och tycker.

Lilla Julia äter duktigt för det mesta och amningen kom igång fort. Hon äter ungefär var 3-4 timma..det har aldrig gått mer är 4 timmar mellan maten. Hon sover mycket där i mellan. Men…ibland äter hon bara i kanske 10 minuter innan hon tvärsomnar och är omöjlig att få fart på. Jag har låtit henne sova då (det händer inte så ofta) och hon har sovit en bra stund. Ofta har hon ju ätit mer gången efter men jag undrar ändå om det är obra att hon bara äter så lite vissa gånger.

Hon ska vägas idag så då får vi se vad vågen säger, men jag kan inte tänka mig att hon går ner i alla fall. Jag har massor av mat till henne och ibland ser hon bokstavigen proppmätt ut efter en kort stund.

Så, vad säger ni? Göra allt för att få fart på henne när hon somnar till eller låta henne sova och förlita sig på att hon får det hon behöver?

Btw…hur mycket sov/sover era spädbarn?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2010-03-23 10:40
0

Ska flika in med att hon kom 10 dagar efter bf och vägde 2970g. Inte så stor, men jag är själv liten. När hon var ett dygn hade hon gått ner lite…så klart…men vid utskrivningen från BB vid 4 dagars ålder hade hon gått upp nästan allt igen.

Hon bajsade grönt (såg ut som spenat) de första dagarna…efter att det svarta var slut…men nu är det gult..och mycket!

(otroligt vad man kan prata bajs när man fått barn!)

Med Vänliga hälsningar

Bumsibum
2010-03-23 11:14
0

grattis, så liten o go!! Glad

Bumsibum
2010-03-23 11:20
0

jag tror nog de inte är någon fara, ibörjan tycker jag dom sover sjukt mycket, och när dom väl är vakna så äter dom eller bytas på (men ibland sover dom även då) men fråfa dom på bvc.. Glad, fast sover bebisen 4 timmar (eller mer) i sträk efter har ätit kan man ju vecka den… Glad för att amma igen. Men sover bebisen bra under natten tycker iaf inte jag att man behöver vecka den för att äta. Den vaknar när den tycker det är dax för mat, ibland kan de ta 3 timmar men i bland 5 eller mer, då hade jag ej veck henne om de är under natten, men på dagen hade jag nog gjort det om hon sover 4 timmar eller mer.

Lenore
2010-03-23 12:52
0

Så länge hon går upp som hon ska är det ingen fara med att hon bara äter lite ibland. Så gott som alla bebisar kan själv reglera hur mycket mat dom behöver. Är dom hungriga visar dom det och har dom fått i sig för mycket kräker dom ut överflödet. Så var lugn! Det är säkerligen inget att oroa sig för.

Om du tvunget vill att hon ska äta mer kan du testa att massera hennes handflator och fötter. Tryck med tummen och dra nerifrån och upp mot fingrarna/tårna, det kan sätta igång sugreflexen. Det tipset fick jag av en bm när jag skulle amma dottern som föddes lite tidigt och var lite dåsig och somnade fort vid bröstet. På Ronja fungerade det bara att massera handen, då gick reflexen igång och hon sög lite till.

Hur mycket bebisarna sover och hur ofta dom äter är väldigt individuellt. Ronja ammade var- varannan timme dygnet runt den första månaden och sov väldigt mycket. Minns inte hur länge hon brukade vara vaken, men hon hade iaf en lite längre vakenhetsperiod på kvällen.

Usch, det första grönsvarta bajset ser riktigt räligt ut, haha. Iofs är det gula amningsbajset inte så mysigt det heller men iaf aningen bättre. :P
Ronja brukade bara bajsa var 10 dag ungefär när hon bara ammade, men när det kom var det verkligen MASSOR.

Trollhassel
2010-03-23 17:29
0

#2 Tack!! Hon sover ofta runt 3 timmar. Hon är vaken någon halvtimma här och där men är ofta bara nöjd. Skriker nästan aldrig…utom vid blöjbyte om hon inte just ätit innan.

#3 Ja, massera händerna har jag provat och det funkar faktiskt.

Bajs var 10 dag?! Här går det åt en blöja för varje matningstillfälle. Är det två ytterligheter vi har eller är det onormalt att hon bajsar så ofta?

Med Vänliga hälsningar

Lenore
2010-03-23 17:44
0

#5 Vad barnmorskan sa till mig är det väldigt olika hur ofta/sällan barn bajsar. Om man uteslutande ammar kan bebisen bajsa så ofta eller sällan som den vill då bebisen inte kan (förutom i sällsynta fall) bli förstoppade. Så länge bebisen äter som den ska och allmäntillståndet är opåverkat är det inget att oroa sig för.

Att bebisen bajsar flera gånger om dagen är vanligt, mer vanligt än att dom bara bajsar var 10:de dag vad jag har uppfattat iaf.

Trollhassel
2010-03-23 17:48
1

#6 Där ser man! Det är lite konstigt att de är så väldigt olika…men det är väl så. Trots att de är samma art och ålder så skiljer de sig megamycket åt! Haha

Med Vänliga hälsningar

Linda
2010-03-23 18:29
0

Totalt underbar!Gratiss!!

Trollhassel
2010-03-23 18:44
2

#8 Tack! Kyss

Med Vänliga hälsningar

Linda
2010-03-23 21:44
0

:)Åhh vad yttepytte…

Lenore
2010-03-23 22:15
0

#7 Ja visst är det helt otroligt så lika men ändå olika vi människor är. :)

#9 Sicket litet underverk! Man blir ju helt galen av längtan efter sin egen nu!

Trollhassel
2010-03-23 22:20
1

#10 Ja, hon är så liten och söt, min lilla Julia.

#11 Snart har du din också, ska du se. :)

Med Vänliga hälsningar

AnnaLundin
2010-03-23 22:28
0

Grattis till flickan!

Min etta och min fyra var såna att de åt, sket och sov de första månaderna. Du kommer ränna på BVC stup i kvarten i början och de håller koll på hennes viktkurva. Följer hon den kan du vara helt lugn, då får hon i sig vad hon behöver.

jn84
2010-03-24 00:00
0

Grattis!! (om jag inte redan sagt det på gravid) ;)

Jag var också orolig i början. På bb sa dom att hon MÅSTE äta var tredje timme och att vi skulle väcka henne. Resultatet blev att det tog en timme att väcka henne och när hon väl började äta så somnade hon nästan direkt…

När jag gick på min egen magkänsla så sov hon i 4 timmar (5 på natten) och åt glupskt när hon vaknade av sig själv.

Hon åt också väldigt fort och hade ätit klart på betydligt kortare tid än de 20 minuter bb sa att hon MÅSTE äta.. 

Jag tror att man känner ganska bra själv om barnet får tillräckligt med mat, allt måste inte följa "regelboken".

Vendela bajsade också helt galet mycket i början! Gick ett paket blöjor på typ 3 dagar..  Men vissa nätter lät jag henne sova till nästa Amning med bajs i blöjan för det blev en ond cirkel - äta, somna, bajsa, ny blöja så hon vaknade och då började det om igen: äta, somna, bajsa.. Så höll jag på fem gånger i rad innan jag gav upp och lät henne sova med bajs i blöjan. Kände mig jättedålig som mamma, men nån måtta får det ju ändå vara!

Trollhassel
2010-03-24 10:59
0

#13 Tack! Skönt att man får hjälp att hålla koll. Ska väga henne idag så vi får se hur det sr ut.

#14 Åh, känner igen detdär ;) Min magkänsla säger mig att hon får nog med mat men jag får väl ett kvitto på det om hon gått upp i vikt idag.

Med Vänliga hälsningar

jn84
2010-03-25 00:42
0

Alltså Myra, kan du förklara bilden i #9 för mig?

Hur jag än försöker så ser jag bara att hon ligger i någons hand och att man ser ett finger som håller upp henne. Och det är helt orimligt! Ingen bebis är kort som ett finger!?

MimmieM
2010-03-25 01:04
0

#16 Haha, du tror inte att ett finger låg närmst kameran och den stod på autofokus? :) Om inte annat så har vi en livs levande Tumme-Lisa (eller Pekfinger-Julia) ;)

Carpe Diem

regskylt
2010-03-25 01:09
0

#16 det är en arm och en liten del av fingret. man ser dock inte handleden så noga.. satt och funderade också :P

jn84
2010-03-25 10:35
0

Åh, ja! Nu ser jag ju! Men som jag funderade!

Det blev ju en himla ball bild, för det ser verkligen ut som om armen är ett finger :)

Trollhassel
2010-03-25 11:30
0

Ja, regskylt har rätt. har också tyckt bilden ser väldigt skum ut :P

Lillstumpan vägde 3095g igår. Hon har allså ökat ca 1,5 hg sedan födseln..på en vecka. Det är ju kanonbra! Behöver nog inte oroa mig för om hon får i sig vad hon ska eller inte. Vågen talar ett tydligt språk.

Med Vänliga hälsningar

Hannapanna
2010-03-26 23:17
0

GRATTIS trollhassel! :D

Jag har vart orolig för att Nelli inte får i sig de hon ska. Och när vi sen hamnade på sjukhus med RS fick jag de lite svart på vitt att de inte fanns nog ioch med att hon fick mat i sond som jag då skulle pumpa ur.. dock så fanns de alles för lite i mina tuttar.. :/ vet inte om de va oron över hela situationen men nu i efterhand så funkar de superfint med flaska och då vet jag också hur mycket hon får i sig vilket känns viktigt eftessom hon hade svårt att orka äta den mängd hon borde efter viruset.

Trollhassel
2010-03-27 10:43
0

#21 Oj då, hoppas ni mår bra nu!

Med Vänliga hälsningar

Mirjami-78
2010-03-29 03:45
0

Trollhassel: Så länge din dotter ökar i vikt så är det ingen fara. Och det har du ju set att hon gör. Så då är det lugnt.

Min lille son blev oftast helt slut efter måltiderna. Han somnade i mellan mitt i….Ja benen och armarna bara hängde på han för han var så trött och han var helt slö i hela kroppen. Glömmer nog aldrig den tiden.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Trollhassel
2010-03-29 12:37
0

#23 Så blir Julia också. Som kokt spagetti.

Med Vänliga hälsningar

Mirjami-78
2010-03-30 02:32
0

#24 Jag tyckte det var så härligt att se/hålla han när han blev så efter måltiden eller ibland mitt i. Ja de är för goa i den åldern.Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Theres
2015-11-10 10:44
0

Denna bilden är stulen och används av en tjej på Facebook (Hanna Kung Nilsson) som säger att det är hennes barn.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-11-10 12:15
0

Nejmen gud, jaa det är bildstöld! Fy vad otäckt att ta en bild på någon annans barn! anmäl bilden till FB direkt

Theres
2015-11-10 13:09
0

Hon tog bort henne som vän. Jag är inte vän med henne så kan inte anmäla. Hon visade bara vad som hade hänt i gruppen Januarimammor 2015. Men Hanna Kung Nilsson är inte med där. Men hon är tydligen med i "Barnvagnar". Kan bara se hennes profilbild när jag går in på hennes Facebook.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-11-10 13:18
0

jag försökte också komma åt henne men inte så sugen på att skicka vänförfrågan…

[TanatosNyx]
2015-11-10 15:14
0

TS har inte varit aktiv sen 2012 12 17 :( någon som känner henne privat? hon bör få veta detta. Länken till bloggen på hennes sida funkar ej.

Ria74
2015-11-10 17:27
0

Tyvärr har jag ingen aning om vem Trollhassel är privat så jag kan inte kontakta henne :( För jäkligt att stjäla bilder på detta viset. Den här Hanna kung Nilsson verkar det finnas två profiler på facebook som heter. Vilken av dom är det?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Theres
2015-11-10 20:37
0

Jag skrev till henne på Instagram så hon har fått veta nu :) Jag är en sån bra cyber-investigator så jag lyckades hitta henne :D

golf.ifokus.se

Theres
2015-11-10 20:39
0

Det är den som har en gravid-mage som profilbild när man klickar upp henne.

golf.ifokus.se

Ria74
2015-11-10 20:45
0

#32 Åh, vad bra! Hoppas hon polisanmäler.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
2015-11-10 22:06
0

Bra Theres!!!