Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1168 ggr
teezan
0

Söka akut eller vänta?

Min dotter på 7 veckor har 38,4 graders feber. Köpte termometern idag efter att ha upptäckt att vår gamla var sönder, och dottern har hostat lite några dagar. Bör jag åka in till akuten ikväll eller kan jag avvakta och ringa BVC/vårdcentralen imorgon? Hon är inte särskilt medtagen, glad som vanligt, men lite gnällig. ammar och vilar/sover som vanligt.

teezan
0

Tänkte inte klart när jag startade denna tråd, står i kö till 1177, hade inte en tanke på det först ;)

oddahviing
0

Tänkte precis säga att du skulle ringa dem om råd :P

'-Headlights on the highway-'

teezan
0

#2 ibland är man knäpp :) men hon jag pratade med sa att deras rekommendationer är att åka in när de är så små & har över 38 graders feber. Hon sa att jag skulle mäta igen om två timmar, vilket är om ungefär en timme och åka in om det visade samma. Jag mätte dock för en halvtimme sedan: 38,5! Hon har senaste timmarna varit kinkig och inte velat äta eller sova ordentligt men nu börjar hon komma till ro och ammar. Gissar på att febern fortfarande kommer överstiga 38 även nästa mätning… Men hon på 1177 sa även att de ofta ställer sig frågande när man kommer till akuten för detta… Konstigt när rekommendationerna ser ut så kan jag tycka.. Men får ställa in mig på en natt på akuten helt enkelt.

Pippiluren
0

Hur går det? Det man kan tänka är att om de äter som vanligt och beter sig som vanligt, kissar och inte har massa diarré så kan man GENERELLT låta små barn ha feber upp till typ 39 grader. Normal temp är 36,5-37,5 och på kvällen får både barn och vuxna högre temperatur. Man kan ha 38 grader utan att må dåligt en vanlig kväll just bara för att det är kväll. Små barn får dessutom högre temp bara av att ha varma kläder på sig då de inte kan reglera tempen på samma sätt som vuxna. Självklart måste och ska man åka in om man är orolig eller om barnet visar andra tecken på sjukdom.

Pippiluren
0

En sak man kan testa är att klä av barnet till bara blöja, låta barnet ligga i ca 30 minuter och sedan ta om tempen. Om barnet fortfarande har feber så har den feber pga virus/bakterie och inte pga varma kläder.

teezan
1

#4 #5 jag insåg detta & testade exakt det du skrev och en timme senare mätte jag igen: 37,5. Misstänkte då direkt det du nämner om att ha för varma kläder även om hon bara hade body på sig. Men hon hade ju även varit ledsen och varvat upp och blivit varm. Vi la oss även i sovrummet där det är svalare och hon hade inget täcke på sig. Nu på morgonen hade hon 37,4. Väldigt skönt att Hon inte hade feber, lillan. Hon hostar lite och nyser lite mer än vanligt (tror jag) fortfarande så hon verkar ändå ha någonting, men vet inte hur länge hon kan gå med det, det verkar inte direkt störa henne och nu är hon pigg och glad.