Hur ändra föräldrapenning?
Är väldigt irriterad, som alltid när det kommer till försäkringskassans hemsida. Jag ansökte om föräldrapenning för en längre period i augusti & har angett mig som gravid fram tills idag, bf, då jag på förhand angav "ta hand om barn" från och med idag. Det skulle ju vara "så enkelt" att ändra i efterhand, men det går ju inte och jag kommer inte bli mamma idag. Min ansökan är godkänd sedan länge. Jag går in på mina sidor, väljer tjänsten ansök, ändra, planera.. Men där finns inte min gamla ansökan utan det blir som en helt ny? Ska det verkligen vara så? Hur gör man? Och hur "allvarligt" är det att jag angett att ta hand om barn från och med idag när jag fortfarande är gravid? Det gör ju ingen skillnad pengamässigt även om det är fel. Hoppas det går att ändra i efterhand annars.
Du kan ju ta ut föräldrapenning innan bf, och när barnet väl är fött så kommer det komma information om det till FK, så jag tror det löser sig. Om du känner dig oroad kan du maila FK. =)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det ska nog inte spela nån roll, du kan ju som sagt ta ut FP om gravid. Jag hade också lagt in om FP fr.o.m. BF och gick sen över tiden 14 dagar och jag justerade ingenting.
Jag justerade inte heller något, har inte ens tänkt på det. Däremot att dina dagar inte är markerade låter märkligt.
Mina dagar är markerade varannan gång typ…
Som jag förstår det finns det inget annat alternativ att välja innan bebisen kommer. Jag valde "ta hand om barn" två veckor innan bebisen tittade ut.
Tack för era svar ;) visade sig att man bara kunde ändra dagar när lillan var född & hade personnummer. Att ändra orsak gick dock inte, men det spelar nog ingen roll :)