Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1510 ggr
Ria74
0

Utvecklingssamtal på förskolan

Det har blivit dags för utvecklingssamtal för första gången för oss på förskolan. Jag har tänkt ta upp att dottern pratar ytterst lite och fråga lite allmänt hur det fungerar runt mat och sovande där.

Vad tar man annars upp på utvecklingssamtalen?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Loris M
0

#1 Det är oftast pedagoger som leder utvecklingssamtalet. Har du fått ett välkomstbrev? Det är vanligt att man skickar ut det och skriver vilka frågor kommer att diskuteras, så även föräldrar kan förbereda sig. Men du kan ju också ställa frågor om sådant du undrar över, sådant som du är orolig över… saker som du tycker fungerar bra eller mindre bra. 

Undrar du vad man som föräldrar kan fråga om eller vad som utvecklingssamtalet generellt brukar handla om?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Ria74
0

#1 Undrar nog lite över båda delarna, dels vad som brukar tas upp och dels vad jag som förälder kan fråga dom om. Jag vill ju gärna veta hur hon interagerar med dom andra barnen, om hon har någon särskild kompis där och hur framåt hon är eftersom hon är ett ganska blygt och reserverat barn. Har frågat nån gång vid hämtningar men känner att dom undviker frågan litegrann.

Jag fick ett formulär att fylla i, men det var bara om hur dottern är hemma, vad hon gillar att leka med och vad vi tycker är bra på förskolan generellt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Loris M
0

#2 Men det är ungefär vad man brukar ta upp. Ditt barns utveckling både socialt men även inom andra områden.  En del brukar berätta om verksamheten, vad de arbetar med. De kanske visar något som ditt barn har gjort eller om de har portfolio så brukar det tas med och visas. Det kan vara lite olika på olika förskolor och vad man lägger fokus på. Men den sociala biten och hur hon är med kompisar, samt leken och kommunikation (inklusive språket) brukar få en stor del på de flesta samtal skulle jag tro. Det är oftast det som föräldrar efterfrågar också.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Thiah]
0

Här i finland har vi mycket mera styrt samtal. Jag har en blankett åt föräldrarna och en egen. Vi talar om alla delarna av barnet men visar inget material eller talar egentligen om verksamheten som sådan.