Presenter/julklapp till 1 åring
Såg att det fanns en tråd om present till 2åring men ville inte kapa tråden… Min tös fyller ju 1 år här i slutet på november och drygt 1 månad senare är det julafton. Har börjat få frågor om vad hon kan tänkas önska sig/behöva men jag är helt rådvill?! Har gjort en lista som jag tänkte kunde delas upp på jul och födelsedag… -pussel (ett sånt där med knappar på som man håller i och ska sätta i rätt hål) -Tygbok -Gosedjur -Kläder Detta är vad jag kommit på hittils men känns rätt tunt/inte så fantasifullt då vi är stor familj som alla vill köpa nåt. Pulka har vi och även vinterkläder så det går bort! Lite tips på vad som lämpar sig till en 1 åring i både födelsedagspresent och julklapp! :)
Fingerfärg
Kritor, (ogiftiga, ätbara) ritblock
Gunghäst
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Om ni har plats inne, ett lektält. Molly fick ett sådant och har lekt mycket i det. Hon sitter ofta och bläddrar i böcker på mysiga kuddar därinne.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Om du vill satsa på kvalité istället för kvantitet så kan du be dina närmaste att gå i hop när de köper presenter.
Sedan behöver en ettåring inte allt för mycket grejer, det kan faktiskt vara bra att begränsa mängden.
Det blir dessutom mindre att plocka undan.
Här är saker jag minns var populära:
Lära-gå-vagn
En lite större bil som man drar bakåt och så åker den iväg
Brio trätåg
En liten hund som kan gå, vifta på svansen och skälla
En plocklåda, man skall lägga ned olikformade bitar i rätt hål i locket
Träklossar
Plastburkar i olika storlekar som man kan bygga torn med
Leksaker till badkaret
Mitt barnbarn, som blir ett år i början av november bryr sig inte ett smack om sina leksaker. Allt annat är intressant och kastruller, lock och träslevar är favoriter. Jag åller med Kerstinfalk att så små behöver inte så mycket.
Populärt är sång, så en bra sångbok om man inte själv kommer ihåg alla barnvisor. Mitt barnbarn älskar när jag sjunger för henne. När jag börjar med I ett hus i skogens slut…, så börjar hon knacka innan jag hunnit dit och skrattar så gott!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tack för tipsen! Utlyser absolut inte att hon ska ha en massa grejer, finns ingen anledning till det. Jag ställde frågan mest för att jag var lite fundersam över vad man kan önska sig som hon kan ha roligt utav och även nytta av. De (få) leksaker och gosedjur hon har är hon väldigt förtjust i och leker hårt med om dagarna andra saker som hon inte får leka med är intressanta en liten stund sen tillbaka till leksaken. Det där med lektält och lära-gå-vagn är sånt jag absolut ska lägga på minnet när någon frågar! :) Hon älskar att gömma sig, har även funderat på sagoböcker som riktar sig till småbarn men har inte alls koll på utbudet, även funderat på sago/sångband finns det? Hade ett Emil i Lönneberga (kassettband) men det har gett upp nu och det var nåt hon gillade att lyssna på…
Jag såg att åtminstone en av Barbro Lindgrens Max-böcker finns som en lite tjockare pekbok. Helt underbara…….
Men håller också med om att en massa leksaker behövs ej. Men när släkt och vänner frågar så… Blir det för mycket kan man faktiskt lägga undan en del saker och byta ut sortimentet ibland. Utom kanske de mest älskade.
Och barn vill gärna göra som de vuxna gör. I köket är det leka med kastruller, skålar, slevar etc. Vi borrade t.o.m. två hål i en bit spånskiva så att kontakten till elvispen passade. Det var mycket "vispa grädde" ett tag!
Får väl gå mot strömmen och säga att min gosse älskar leksaker ;) Har har inte massor för det men han har väl endel . Det mesta har han fått av kusinerna som växt ifrån dem. Leksakskök med tillbehör älskar han och har gjort länge! Bollar, bobbycar eller liknande (Svante har en briotax med jul som han fick i julas då han var 10 mån och han har nog åkt på den varje dag tror jag!) Duplo, plocklåda, djur/dinosaurier, fisherpricegubbar, bilar/traktorer, litet städet (typ hink med mopp och sop), bultbräda, böcker med hårda pärmar och lite text, barnkammarböcker, kanske en fotobok med bilder från hennes första år, minneslåda med bebisgrejer som man kan gå tillbaka och titta i när dom blir lite äldre och om hon ska få syskon någon gång och så… Det här är iaf saker min ettåring leker (nu 18mån) mycket med och det flesta saker kan dom ju leka med länge till :)
Böcker! Jag är för böcker, har alla mina kvar sen jag var barn/ungdom.
Vi köpte en 1-års present i augusti som var väldigt uppskattad - köpte den för min son haft flera av samma sort - pekböcker. STORA som ordböcker. Finns i genré (t ex motorer eller djur) och blandade med vardagssaker som livsmedel, kläder, fordon, skolmaterial, kropp, djur osv. Finns olika kvalité, men de flesta går att torka av sidorna vid ev kladd. Perfekt då man ska börja lära barnet prata ordentligt. Som tur var älskar barnet också repetioner.
Är perfekta senare då barnet ska lära sig läsa och skriva med.