Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1601 ggr
[Thiah]
2

Dagens middag

Idag, när jag ändå är ledig, så bestämde jag mig för att glo i kokböcker och försöka hitta trevliga, lätta och rejäla mm.. Recept. Å nu när jag sitter här med min typ kycklingragupasta fylld med allt som fanns i kylskåpet så blev jag nyfiken på er. Vad äter ni idag? Äter ni alla samma sak? Tömmer ni frysen? McDonalds? Grillad groda? Friterad aubergine? Panikbeställt pizza? Kom igen och visa/berätta! Här inne finns inga pekpinnar och den som börjar med sådant får inte vara med! :p

[Thiah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kycklingragupasta som innehåller allt möjligt som jag hade hemma. Följde typ receptet ;) Å Joel och hans far får värma gårdagens köttbullar. :)

Fia81
0

Blodpudding med lingonsylt, bacon och keso står på menyn idag 😃 Barnen sa jippi 🥳

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

soundtrack
0

Sätter tass, behöver verkligen matinspiration! Inte minst nu när Alice mer och mer äter av vår mat.. Hoppas jag på att kunna bidra lite själv sen också.

Ria74
0

Vi har ätit köttbullar och pasta. Får Molly välja blir det antingen korv eller köttbullar ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
0

Vi år precis fiskpinnar med potatis, kryddsmör och smörstekt sparris. Kändes som usel halvfabrikatsmat och lyxigt på samma gång :)

I förmiddags blev det pasta med tomatsås o ost då sambon som vägrar vetemjöl och tomatsåser är bortrest passar jag alltid på att äta mycket mjölmat. Jag älskar det och mår toppen av massa pasta.

Emelie-E
0

Till lunch blev det bara en enkel hamburgare som vi gjorde här hemma. Nu till middag vet jag inte alls vad jag ska fixa (sen middag idag…) Troligtvis blir det bara makaroner och köttbullar till barnen och så äter jag tillsammans med mannen sen när han kommer hem från jobbet.

Velinga1984
0

Idag blev det korv med bröd till middag. Jag kan inte laga mat för matos gör att jag kräks och sambon med äldsta sonen snickrar lite leksaker och eventuellt även ett soffbord. Yngsta sonen fick en burk med mat till lunch. Så ja, så får det vara ibland :)

Destany
0

Idah blev det fiskrullader med bulgurno morotsmos.

[WickedAlly]
0

Kryddkorv, spagetti och senapssås. 
Wille åt lasagne från igår :)

[Thiah]
0

Igår blev det paradrätten korv med pommes. Nyttigt till tusen..erm ;)

[Thiah]
1

Idag var det asiatisk kyckling på menyn. Supergott och jättelätt att laga. (följde ett recept från arla som hette asiatisk biff men bytte ut nötkött mot kyckling. Sen satte jag med champinjoner och haricots verts för lite extra fyllning)

fridaas
0

Igår blev det entrecôte och tzatziki till oss vuxna och äldsta barnet, Noel fick en burk mat. Idag ska hela familjen äta fläskstek, potatis och gräddsås hos min mormor

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
0

Idag blir det stekt kyckling, kokt potatis och gräddsås.

[Thiah]
0

Å vi (jag då..) ska laga pastasallad. Grabbarna värmer lasagne tror jag. Gjorde en rejäl sats igår så vi har rester denna vecka.

[WickedAlly]
0

Köttfärslimpa, potatis och gräddsås. Rasmus som önskat mat, han brukar variera mellan det och pannbiff :p

Emelie-E
0

Här blir det rester från tacosen igår. Sonen fick välja mellan det och pannkakor :)

[Thiah]
0

#15 hur gör du köttfärslimpa? Har 1kg köttfärs som borde lagas i nån sorts ekonomisk rätt :)

typjessica
0

Vi har gjort köttbullar idag som vi ska stuva makaroner och spenat till! En favorit hos lilleman!

[WickedAlly]
0

#17 Igår var det Rasmus som lagade mat men vi gör nog ungefär likadant. 
Köttfärs, en hackad lök (ibland några klyftor vitlök också), salt, peppar, ett ägg och en skvätt mjölk om det känns torrt. 
Ibland stoppar jag i lite olika örter, brukar ha frysta i frysen. Sen ner i en smörad brödform och in i ugnen på 200 grader tills den känns fast.
Superlätt :)

[Thiah]
0

Igår lagade jag bacon-kyckling- allt jag hittade u kylskåpet röra med pasta. Idag blev det ost och skinkpaj. :)

Ria74
0

Igår blev det köttfärssås och spagetti och idag blev det rullader och potatisgratäng. Molly fick stora hemgjorda köttbullar istället för rullader eftersom hon inte gillar lövbiff.

JeFo
0

Jag gillar mat som typ sköter sig själv. Denna kyckling är sååå god: Kycklinginnefileer el stora filéer 700-900g Sås: 5 dl grädde 3 dl creme fraîche 1/2 dl soya Vitlökspulver el 2 klyftor Blanda ihop allt till såsen. Ha på lite svartpeppar och vitpeppar på kycklingen. Slå över kycklingen och in i ugnen i 225g ca 1h. Har du stora filéer tar det 1,5h. Vända på dem 1-2ggr. Kör alltid med djupfrysts filéer. Tar säkert kortare tid med tinade. Passar till ris, pasta…

[Thiah]
0

#22 sånt där gillar jag. :) Jag ska laga fiskpudding idag om jag hålls vaken. :)

Destany
0

Vi har citygross matkasse så idag blir det lax o ris o nåt till igår var det kålpudding,mos o sås

typjessica
0

Idag ska vi äta pasta med hemgjord tomatsås, basilika, mozzarella och lövbiff! Fräs lök och vitlök i olivolja häll sedan på krossade tomater och krydda med salt och peppar, lägg även i färsk basilika. Låt sjuda ca 40 min. Koka pasta. Häll lite olivolja påt. Stek strimlad lövbiff. Varva sedan pasta, tomatsås, lövbiff, basilika och mozzarellan. Enkelt och gött!

fridaas
0

Iförrgår blev det spaghetti och köttfärssås, potatis och köttfärssås till lilleman då han inte är så förtjust i pasta och vi ändå hade över. Igår blev det älgstek, kokt potatis och sås. Idag något med vildsvinsfärs, vet inte vad dock.

JeFo
0

Pastasallad här idag. Riktigt varmt ute och då är sånt kanon. Givetvis med nå gott bröd till 😀

[Thiah]
0

#25 oh det där måste jag pröva. Går det med annat än lövbiff? Vår närmaste affär har knappt rött kött alls(förutom köttfärs..suck)

typjessica
0

#28 ja, gör det! Super gott! Absolut kan man det! Jag har gjort med kycklingfile många gånger! Då köpte jag även en färdig örtrubb som jag gned in kycklingen i! Det är perfekt plockmat för dom mindre :)

Carerik
0

Tycker det är helt ok med halv fabrikat ibland, på många förskolor får barnen mat som är lagad från grunden. Föräldrar kan väl få ha den fördelen att" slippa"stå vid spisen ibland när man kommer hem sent och alla är trötta och hungriga . (Alla vill inte ägna helger åt att laga mat o frysa in ) Tycker det är suveränt att barnen får vällagad mat men ibland finns det ej tid, lust eller ork.

typjessica
1

#30 såklart att det är! Men jag personligen vill styra vad jag får i mig och vill inte att mitt barn ska ha sämre därav köper jag inte halvfabrikat. Jag tycker inte det tar lång tid att laga bra mat från grunden.

typjessica
0

Idag har vi ätit pytt på rester, lövbiff, potatis, morötter och paprika givetvis ett stekt ägg till! :)

[Thiah]
2

I denna tråden förekommer inget fingerpekande eller diskussion angående kost annat än maträtterna bara så ni vet. :) Jag har nu för första gången i mitt liv (!!) köpt mozzarella. Ätit det kanske två gånger innan. Men nu pip ska det bli typjessicas kyckling till fredagsgott!

typjessica
0

#33 hoppas det smakar :)

fridaas
0

igår blev det tacos

typjessica
2

Idag kokas det barnvänlig chilli! 1kg högrev 1 röd chilli 5 vitlöksklyftor Koriander Spiskummin Salt Peppar Oregano Paprika pulver 33cl öl 1 buljong Stycka ner högrev bryn med hackad vitlök och Chillin ( utan kärnorna) krydda med kryddorna efter smak ( ca 2-3 tsk skulle jag tippa) häll sedan på ölen och lite vatten med någon form av köttbuljong låt sedan koka i ca 2-3 timmar rör ibland och fyll på med vatten efter behov. När det är klart trådar sig köttet och det blir en köttröra typ. Servera med tortilla bröd, sallad och cream fraich! För en stark chilli gryta ta två chilli frukter.

[Thiah]
1

Tack typjessica för recepten :)

typjessica
0

Bild på Chillin

[Thiah]
0

Gjorde tomatkycklingpasta efter typjessicas recept i fredags. Grabbarna var lite väl hungriga så jag bara mixade ihop allt. Men gott blev det utan mozzarella och ihopblandat. Ska absolut göra egen tomatsås igen! Idag blir det köttfärslimpa med fuskmos (pulver)..

Ria74
0

Igår åt vi ugnsbakad lax, kokta ärtor, kokt potatis och kall sås. Idag korv och pommes frites.

[Thiah]
0

Jag gjorde fuskköttfärssås i veckan. Köpte en färdig tomatsås och blandade det med köttfärs och grädde. Säg fint ;) Annars har vi kunnat äta rester från jobbet nästan hela veckan. Skönt att kunna ta hem mat ibland fast det då blir samma mat både hemma och på dagis/jobbet.

Ria74
0

Idag blev det hemgjorda köttbullar, gräddsås, hemgjord lingonsylt och kokt potatis.

[Thiah]
0

Oj vad det låter gott. Min odågan äter inte mina hemlagade köttbullar. :p Vi ska laga lövbiff och sedan har vi färdig vitläkspotatislasagne som bara ska in i ugnen.

fridaas
0

Fiskpinnar och potatismos blev det idag.

[Thiah]
0

Joel har tyvärr nästan "bara" fått burkmat idag. Men till lunch åt vi lövbiff och pommes…. Lite fel att äta fredgsmiddag till lärdagslunch men men ;)