Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 1800 ggr
JuliaSK
0

Bebis varken rapar eller kräks

Hej! vi har en nyfödd bebis här hemma som idag blir en vecka gammal. Jag är van vid att bebisar ofta rapar och kräks, och börjar nu bli orolig när han aldrig har kräkts eller rapat! Det kan låta som ett lyxproblem, men rapa bör de väl göra? Någon mer än jag som varit med om detta? Borde jag vara orolig?

tlover
0

Ammar du? Enligt en bok om Amning som jag har så blir det mindre behov av rapar om barnet ammas. Vissa barn som ammas rapar däremot (tex min dotter).

Min dotter kräktes främst i början då hon använde bröstet som napp (och fick i sig för mycket mat på så sätt) men efter ett tag började hon kräkas mer sällan så kräkningar är inte heller ett "måste".

Är du orolig däremot så kan du ju ringa 1177 el barnmorskan

l'm back

JuliaSK
0

Jag ammar :) Han verkar ju inte direkt lida av det. Han hade nog lite magont igår kväll, men annars har vi inget märkt. Det är nog mest jag som tycker att det känns konstigt… Vi ska till BVC på torsdag så jag tänkte fråga dem då! Tänkte mest om någon annan varit med om samma sak?

[TanatosNyx]
0

Om barnet har rätt tag om bröstet ska det i teorin inte behöva rapas, du har inte luft i brösten. Bara att gratulera!

soundtrack
0

Min dotter kräktes kanske 5 ggr allt som allt första halvåret när hon bara helammades. Rapade gjorde hon också väldigt sällan och för det mesta skötte hon det själv.  Ibland fick jag hjälpa henne, men det var främst i korta perioder när magen var lite bråkig överlag.

fridaas
0

Alwa rapade nästintill aldrig och kräktes inte heller speciellt ofta, var nog bara 3-4ggr under första halvåret och då oftast för att hon fick i sig för mycket mat för snabbt. Hon ammades i 3mån och sen blev det ersättning.

Noel däremot, han helammande jag i 8mån och han gjorde inget annat än kräktes kändes det som

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
0

Det är väldigt olika, beror helt på hur utvecklad deras magmun är och hur bra sugteknik de har. Så var glad!

Förresten så kan bebisar själva berätta om de behöver rapa ifall man lyssnar ordentligt. Behöver de rapas så säger de "Eh" och då är det bara att hålla upp dem en stund.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunstan_Baby_Language

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
0

Min knorrar, bökar, kastar sig från sida till sida och gnisslar. Lyfter han benen är det fis som behöver ut.

soundtrack
0

#7 Så höll Alice också på de gånger jag behövde ta upp henne för rapning.

[WickedAlly]
0

Vår första rapade i stort sett aldrig, kanske två gånger under sitt första halvår. Däremot kräktes han ganska mycket eftersom han ville snutta konstant och överåt rejält.

Andra nu rapar efter varje måltid men kräks aldrig, han äter snabbt och är sedan nöjd. 

Som natt och dag.