Vinteroveraller!
Jag är nyfiken på era erfarenheter av barnens vinteroveraller! Vad ni brukar köpa/har köpt till dem till vintern som kommer. Bävernylon, vattentätt eller vad blir det till vintern? Vad har fungerat bra och vad har fungerat mindre bra, eller kanske t.o.m rent katastrofalt?
Jag har köpt lite olika olika år, men ofta har det blivit fleecefodrade "gummiställ" samt bävernylonoverall till vintern. Förra vintern tror jag knappt de slet något på overallerna, de använde fleecekläderna nästan hela vintern för den var så blöt och slaskig- åtminstone hos oss. (Bergslagen) Dock så började sonen på äldsta avdelningen på dagis i år, och det är en utpräglad "uteavdelning" utan att för den delen vara en "ur och skur" avd.
Så för att jag ska känna mig säker (nåja, säker kan man aldrig vara, jag vet men så långt det nu går) att han är torr och varm så gick jag och kollade på ReimaTec:s svindyra overaller, som alla sagt är så bra på alla sätt och vis. Kvinnan i butiken visade förstås de Reimaoveraller de hade, men också overaller av märket "Lego", berättade att hennes barnbarn haft de i flera år och att de varit mycket bra. Samma vattentäthet som Reiman (2000 pelare) och de andas samt är varma, och "kan" vara i torkskåp, fungerar även som regnkläder vid kallt väder pga vattentätheten.
Den enda nackdelen var de lite trista färgerna, de fanns bara i ljusbrunt/beige och svart, men det uppvägdes av att det var halva priset av Reiman. 950 kr en i stl 122 och 750 för en i stl 98- jo, dottern fick en också då priset blev mer överkomligt, även om hon inte kommer vara ute alls lika mycket som sonen… Förhoppningsvis kommer sonens overall vara i så bra skick att hon kan ärva den om ett par, tre år.
Hoppas fler kan skriva hur de väljer overaller, eller om ni kanske köper tvådelat? Och isådanafall från vilken ålder? Nyfiken!

Jag har köpt mina vinteroveraller i Ullared. Jag är nöjd med både pris och kvalitet.
När våra barn har börjat skolan har de även fått en tvådelad dress.
Jag har inte så stora krav på vinteroverallerna i år. Bara den är varm och skön att ha i vagnen. Har två redan och ska inhandla en i dag. Sen hoppas jag vi klarar oss i vintern. =)
Ska de vara i ren kall snö är Bävernylonoverallerna bra men är det slask-/regn behövs "regnkläderna" utanpå och då är ju fleeceställen bra iom att man inte behöver pylsa på både overall och regnställ. Fleeceställ har var o varannan unge nu för tiden.
#0: Är du från Bergslagen? Där Kan man säga att jag bor också. Trevligt….

#0 #2 Jag bor också i Bergslagen!!!! Var bor ni????
2+3: Kul! Jag bor fyra mil norr om Örebro, utanför Lindesberg- på landet mao:) Ni då?

Jag är en inbiten polarn och pyret kund vad gäller vinterkläder till min dotter. Har haft det i 2 år nu och är supernöjd! Hon har aldrig varit blöt och den torkar otroligt fort. Mkt funktionell och snygg. Det blir en i år med.
Kan bero på lathet också. Har inte orkat leta runt och jämföra overaller. 
Använder Bävernylon. Gillar inte de gummerade plaggen då de inte andas alls o barnen brukar vara grymt svettiga efter att varit ute o lekt i det de som har sådana….

Jag har använt bävernylon till mina barn och tvådelat började dom själva vilja ha vid 6-7 års ålder.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja jag misstänker att det kommer att bli tvådelat till nästa vinter då sonen börjar förskoleklass, han blir sex i april 2008. (Stora grabben…*snyft*)
Ja jag trodde ju också att det skulle bli två-delat så fort de kom t skolan men när det var dags o inhandla vinterkläder frågade jag dem och båda ville ha overall!!! Gissa om jag blev glad! Så mkt smidigare m overall…
men nu är äldsta grabben 10 år så nu lär man väl få kämpa för att han äns ska ta på sig termobyxorna ja tom jackan! Får väl se vad de säger när det blir dags…vill dock ignorera att vintern är på väg ett tag till… MEN köpte en bävernylon overall t minstingen på 4år så hon är iallafall redo!
Brukar köpa en vinterjacka också som hon kan ha i bilen t dagis o sen ha overallen hängande där så man slipper dra den fram och tillbaka(brukar ha gamla slitna overaller till henne här hemma) eller om man hittar ngt fynd köper jag termobyxor också och har att variera med.

Sprang runt i går halva dagen för att leta overall. hittade inga fina overaller någonstans. Vill inte ha bävernylon eller gummerad. Den på pop är jäkligt dyr och i år var den inte ens någe fin.
Hittade en jättefin och bra jacka med tillhörande byxa på HM och hade nästan bestämt mig. Men så tänkte jag att jag skulle fråga dagispersonalen vad de tycker om overall vs tvådelat.
Sen sprang jag på en helt ok Didrikssons overall, men endast i sstrl 90, vilket är för litet. Så jag ska leta vidare….. vilket I-lands problem man har…

jag har bara köpt en sån här overall i teddy som ser ut som en nallebjörn. tror inte ngt mer behövs i år faktiskt.
En sån hade lilleman när han var bebis, han såg ut som ett enda stort gosedjur hela han, de är så himla fina! Den ligger snyggt paketerad i en kartong numera, den ska sparas i all framtid…
Jag brukar köpa overaller och termodressar på våren när de reas ut efter vintern, lite lagom för stora så de passar till vintern som kommer. Då får man ibland - som i våras - en prima Bävernylonoverall för 199 kronor! Lysande affär tycker jag.
Jag vet inte hur mina ungar bär sig åt, men de är kroniskt nergeggade eller dyngsura så jag brukar ha både en overall och en termodress, så har de alltid ett byte. Ibland vill man inte möka på en overall heller, utan det räcker med jackan.
Blev lite vinterinspirerad av den här tråden, hoppas det blir mycket snö i vinter!
Det hoppas jag också!! Blir mycket ljusare också istället för det ständiga "brungråmurriga".

#12,13 det gör verkligen inte jag. vi blir insnöade ngr dagar varje vinter. inte speciellt roligt att inte komma upp från uppfarten med bilen.
Det blir vi också. Och strömlösa, telefonlösa och allt annat som tillhör mycket-snö-mitt-i-skogen.
Men det förtränger jag så fort våren kommer och vi kommer ut igen. Ända till året efter, när det är dags igen och jag blir abrupt påmind…
Lite OT egentligen, men vi har konstaterat att snöröjning och sådant fungerar betydligt bättre här på landet än det gjorde i stan. Här rycker alla traktorburna bönder ut innan gryningen och man hör hur det brummar precis överallt när de plogar och har sig.
I stan blev kommunen lika förvånad varenda vinter! Va, snö??? Men vi har inga pengar att snöröja med, vad gör vi nu??? Framåt eftermiddagen hade de väl, om vinden blåste åt rätt håll, lyckats omfördela budgeten eller nåt så plogbilarna kunde bemannas…
Men jag gillar snövintrar ändå. För precis som #13 säger - det blir ljusare och man blir piggare!

#4 Bor i Ludvika, Dalarna

Jag råkade springa på en jättefin overall igår till min tvvåring. Tyvärr hade jag inte en spänn på mig, men jag skallse om de finns kvar i morgon. Den var inte BN och inte gummerad utan av "andas-material". Kostade "bara" 500:- och var inte skrikrosa utan brun med ett rosa hjärta på. Diskret o ser inte sjaskig ut efter en dag i leran som aldrig mer blir helt ren. Den finns på "Kids Only".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Kul att läsa allas svar!
Och visst kan det bli småjobbigt att bli insnöad lite då och då, strömlösa några timmar och utan vatten, men ändå tycker jag snön är mer positiv än negativ. Bor på landet och får oftast åtminstone ett par ggr/vinter stå ut med att bli insnöad och strömlös. Men jag är hellre utan ström tre ggr/vinter och får skotta mig ut från uppfarten några gånger, än att tvätta leriga, blöta kläder, tvätta och torka stövlar, försöka få barnahänder varma och torra i två plusgrader och snöglopp- och höra hur ungarna längtar efter pulkaåkning medan pulkabacken är täckt av antingen lervälling eller is… 

#18 det enda negativa jag kan komma på för i vinter är hur sjutton jag ska kunna pulsa genom en halv meter snö med en unge i famnen, UTAN att trilla?
eller köra en vagn genom samma snöhög… blir svårt, men muskler får man.
*s* Ja, det kan ju vara en aning besvärligt förstås. Förhoppningsvis har du inte långa sträckor att gå på oplogade vägar. Annars får du packa ned barnet i ett fårskinn, filtar osv och ner i en rejäl pulka;)

#20 alldeles för långt. men jag gillade din idé. vad mysigt! undrar bara om han ligger still. =)

Jag köper bävernylon.
Har kört med Bävernylon. Senaste vintern var dock så jäkla geggig så då köpte vi fleecefodrade regnkläder. De var så pass varma så barnen behövde inte ha overall under. Skitbra! :-)

Vi köper Bävernylons overaller på Intersport eller Didricksons vinterkläder även de från Intersport. De har alltid hållit i kvalité så nu får våran minsta ärva alla storebrors overaller.
Är det riktigt blöt slaskigt ute så har han galonisar på sig.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
ja förra vintern slet maninte mkt på vinteroverallerna…mest fleece o regnkläder, hihi!
#25 Gjorde man inte??
(vi hade MASSOR med snö i vintras, trots att jag bor i Småland - den dag då de påstod att det hade kommit "ända upp till 20 cm" i Småland, då hade vi fått över en halvmeter!!)

Min dotter slet ut två stycken, just pga snöbristen. De åkte kana i pulkabacken utan pulka.

#2 Så där mycket snö hade vi här i max en vecka totalt på hela förra vintern. Det var knappt kallt… Men det får vi kanske igen nu i vinter istället :-/
/Cattis
#28 Ombytta världar kanske…
VI bruakr ha snöfria vintrar här, men förra året hade vi mycket snö - fast kanske bara 4-6 veckor nånting. Året innan hade vi obrutet snötäcke i tre månader!! Det har inte hänt sen innan jag började skolan tror jag….

Jag tycker inte att man behöver lägga ner en förmögenhet på overallen. Har alltid köpt den billiga varianten, och det har gått bra. Nu menar jag inte det allra billigaste, utan det ska vara bävernylon eller liknande. Man får titta lite på kvaliteten. Maxi brukar vi köpa. Sånt fleecefodrad galonsställ är perfekt ända fram till det blir snö.Min son har haft det de senaste två åren och det har funkat jättebra.
Mina tjejer brukar ha Reima el polarn och pyret… Tycker dessa är bra. Men senaste reima dressen var dålig så den köper jag inte igen… Färgen på knän nöttes bort direkt..

Vi har pop overaller och växlar med tvådelat sett också från pop samt lager på lager metoden med underställ samt flece..hmm stavas nog inte så…)
Eftersom våra barn går på ute dagis är det viktigt med varma och bra vinterkläder.

#32 Nu har jag hittat en på Kidz Only jag skall testa i år iofs. Men den överlägset bästa overall jag någonsin haft till något av mina barn har varit en PoP.
Min yngsta går också på ett utedagis, så om denna inte håller måttet lär jag få gå till PoP. :-)
/Cattis

Hos oss kommer det att vara lite av en testsäsong då jag köpt en Didriksson-overall till tjejen (4½år)Har tidigare köpt betydligt billigare variant så nu är det upp till bevis om dyrare är bättre.