Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 3028 ggr
typjessica
0

uppdelning i hemmet?

Hej! Hur gör ni hemma hos er med hushållet? Är det någon av er som tar större ansvar över städning med mera? Eller hjälps ni åt? Är du nöjd över er fördelning? Här hemma är det jag som gör det mesta. Min partner tycker han städar men ja, våra standard på ett städat hem är inte lika. Det är alltid jag som torkar skåp och kakel, det finns inte i hans värld. Han tror att dammsuga och plocka i ordning är storstäd. 😂 han har nog aldrig skakat en matta eller dammat. Jag är en pedant person så jag har slutat bråka om det och gör därför allt själv. Men med en 1,5 åring och en till påväg börjar det bli jobbigt, så är väl snart dags för DET dära tråkiga ständiga tjatet.

[Thiah]
0

Vi kompromissar. Jag dammsuger och sköter tvätten sen delar vi på resten. Vi har lite olika standard på smutsigt hem så jag gör en del som han inte tänker på. Men då tar han självklart sonen så Jag får städa ifred. Men vi har ganska bra kommit överens om hur vi ska göra och för oss har det varit bra att han varit pappaledig.

Ria74
0

Min sambo jobbar borta hela veckorna så hemma tar jag nog 95% av allt som ska göras.

Han klipper oftast gräset och diskar nån gång ibland. Städar gör han aldrig och framför allt städar han aldrig toan.

Jag tycker väl det är sådär ibland, men eftersom han inte är hemma är det ju inte så mycket att göra åt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
0

#2 jag städar toan genom att skölja av hela badrummet. Blött men effektivt ;) Sen måste jag ge credit till Kristian för han är duktig på att hålla rent när det väl är rent medan jag fort blir lat.

AnnaFagerell
0

Jag städar nog det mesta men så gör sambon mycket ute. Inland kan jag känna att "kärringar" inte tycker att arbete ute räknas. Vi renoverat mycket nu och gubben gör det mesta medan jag målar. Han är duktig plocka ur diskmaskinen vilket jag hatar. Känner mig ganska nöjd. Är ganska renlig av mig och kräver inte att min sambo ska ha samma höga krav

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[WickedAlly]
0

Jag gör det mesta inne, han dammsuger eller tar disken någon gång ibland. Nu när jag är gravid får han hänga den tvätt som inte får plats i torkskåpet, jag har ingen lust att börja klättra upp till tvättlinorna när jag inte ens ser mina fötter. Min svärfar som är nästan två meter ordnade dem åt mig, han glömde visst att jag är nästan en halvmeter kortare :P 

Men han gör det mesta ute, jag plockar lite ogräs och planterar blommor när andan faller på men han klipper gräset och kanterna. Bilarna är hans område, han tvättar, dammsuger, polerar och allt vad det är. Han är väldigt pedant så sett. 

Nu när jag börjar bli tung och trött kan jag tycka att han borde göra mer inne men jag försöker att inte klaga. Vill ju ändå att han ska göra det på eget initiativ och inte pga mitt tjat.

PogoPedagog
0

Jag: renoverar, tar hand om trädgården, fixar bilar, 

han: tar hand om hushållssysslorna, planerar maten, 

städar gör vi gemensamt, har ungefär samma tankar om hur mkt man behöver städa men det beror oxå på att vi satt oss ned flera gånger och diskuterat hur mkt vi egentlöigen ska göra och vem som gör vad.

Nu har jag precis börjat jobba, innan dess skötte jag hushållet, tycker att det är självklart att den som är hemma mest gör det. ( om man inte har väldigt krävande barn)

Men TS är inte ditt problem egentligen att ni har olika uppfattning om vad städning innebär, inte att han inte städar? Ni måste sätta er ned och bestämma gemensamt hur ni vill ha det. Du kanske måste sänka din standard och han höja den för att båda ska bli så nöjda som möjligt.

[Torpedtass]
0

Jag sköter städning, tvättning, matlagning, ta hand om barnen osv medan min man jobbar. Är hemmaförälder.

Intehärutandär
0

Jag delar uppgifter med min 16-årige son. Han hjälper till med allt utom diskning och badrum. Det är samma uppgifter sedan många år. Min särbo diskar då de (han o barnen) varit här o bär matkassar.

Destany
0

Jag gör det mesta. Han verkar inte se vad som ska göras. Istället för att tex tömma diskmaskinen så sätter han disken i vasken o går. Blir galen på honom men e inte lönt o bråka för det går ändå inte in.