Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3444 ggr
tlover
0

När började era barn sova hela natten?

När började era barn sova hela natten? Dom enda jag hört om (i alla fall som jag kommer ihåg) hade barn som sov hela natten tidigt (första veckan, första månaden osv).

Jag hoppas att antingen folk som har barn som sover hela natten senare inte pratar lika mycket eller att folk helt enkelt ljuger för vår dotter är 5 månader imorgon och hon har sovit 5 timmar en enda gång. Vanligtvis har vi tur om hon sover 3 timmar och om det är så ovanligt som det låter på andra så blir det väl att kontakta läkare.

Hon äter och växer bra däremot.

Så, när började era barn sova hela natten?

Edit: och om det är viktigt så somnar hon om lätt hon vill bara äta ofta.

l'm back

soundtrack
0

Alice är 10 mån, har sovit 4-5 timmar nån gång bara, oftast vaknar hon ca varannan timma. Jag har på känn att det kan bli bättre när jag slutar nattamma.

PogoPedagog
0

Runt ett års ålder med första och samma med tvåan även om det än så länge händer sällan, hon är nu 13 mån. Slutade amma båda runt 11 mån så det sammanföll med det ganska väl.

[Thiah]
0

Jag tror att Joel sovit rejäla nätter tidigt för att jag aldrig ammade = längre mellan ätandet. (Min erfarenhet är att ammande barn äter oftare) Vid 3 månader började han sova 8-10 timmar på natten. Men jag tror inte alls det är ovanligt att ha det som ni har det så tror inte du behöver vara orolig. Fast det måste ju vara jättejobbigt för dig?

Ria74
0

Molly ammades inte och började sova hela natten ca 8 timmar vid 5 månaders ålder. I början kunde hon vakna varannan natt ungefär och sova varannan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
0

Wille sov sin första hela natt när veckan innan han fyllde ett, slutade amma då. Innan det vaknade han några gånger i timmen hela natten genom.

typjessica
0

Min sov från ca 23 till 06 för att vakna och äta och sedan somna om och sova till ca 9. Det börja han med vid 2 månader. Han är nu 1, 5 och sover 19-08. Han hel ammades till han var 7

typjessica
0

7 månader *

Velinga1984
0

Mina pojkar har varit runt 2 månader när de börjat sova hela nätterna. Runt 8-10 timmar. Vi har iofs alltid haft nattrutiner som startat direkt när vi kommit hem. Tex om de ätit vid 21 så har de bytt om och lagts in. Nattmålen och blöjbyte har skett i låg belysning. Sen tillbaka till sängen.

soundtrack
0

tlover, det är vekrligen inte ovanligt att bebisar inte sover hela nätter. Jag vet massor av mammor som har det som oss. De flesta av dom ammar, men inte alla. Folk som har äldre barn verkar dessutom ha tendens till att ha förträngt hur det var när deras var små ;) Jag får höra mycket från mina föräldrar och svärföräldrar att det är så konstigt att Alice inte sover hela nätter. Sen att man tog till skrikmetoder på deras tid för att få barnen att sova hela nätter i egen säng från start, det är ju en annan femma… Alice vaknar i perioder väldigt ofta, men oftast somnar hon om väldigt snabbt också, bara hon får bröstet. Så det stör mig oftast inte så mycket att hon vaknar. Känns som omgivningen lider mer av våra uppvak än vad jag gör. Jag har valt att samsova oxch låta henne nattamma/ha mig som napp (hon vägrar vanlig napp) för att det behovet hon har och då är det bara att gilla läget lite. Nu ska jag börja jobba om 2 månader dock och innan dess måste nattammandet väck (funkar inte med mina arbetstider) och min förhoppning är att hennes sömn kommer bli lite bättre när hon inte måste vakna för att leta upp sin napp titt som tätt ;) Kan för övrigt rekommendera boken "Somna utan gråt" - kanonbra bok om bebisar och barns sömn. Efter att ha läst den så släppte jag "paniken" över alla nattliga uppvak - det är helt normalt att bebisar inte sover hela nätter :)

Velinga1984
0

#9 Själv har jag skrivit upp allt sånt i mina pojkars första bok. Man glömmer så lätt :) Att ta till skrikmetoden är bara elakt, det ger inte trygga bArn. Tex så var vår minste som 6 månader när han somnade för natten på tåget hem från Liseberg förra sommaren. Han kunde se oss hela tiden. Sån är han än idag på nya ställen, bara vi finns i närheten så sover han utan bekymmer.

tlover
0

Tack så mycket allihop det känns bra att veta att det är normalt

#3 Som tur är så får man ju sovhormoner då man ammar. Jag ligger också i sängen 10-12 timmar så jag får i alla fall nästan nog med sömn även om den inte sammanhängande.

l'm back

Destany
0

Väntar fortfarande på att sonen ska sova hela natten han är 2 år

jackiejohn
0

Vi har gjort som 8# dvs fasta rutiner, När vi sändande hade vi fasta tider vare sig hon bar vaken eller ej när vi gick över till Amning så amma vi 1gång per natt och när hon var 3 månader lite drygt började hon sova hela nätter! Nattas vid 20:30-21:00 och vaknar mellan 7:00-8:00 för mat och somnar sedan om till ca 9:00-10:00 :) Jag har hela tiden mött "åh vänta du bara, inga barn som är så små sover så snällt hela nätter vänta ett par dagar du!!" Nu är hon 7 månader och vi håller på våra rutiner och hon sover hela nätter utan problem, vare sig vi är hemma vid läggdags eller inte :)

soundtrack
0

Vi har oxå haft rutiner från dag 1 i stort sett, men det har inte hjälpt oss när det kommer till nattliga uppvak.

typjessica
0

Vi börja inte med rutiner förens vid året. Antar att vi hade tur att vår kille hitta sin rytm så fort som liten. Sen var vi inte sena att hoppa på det tåget så att säga.

ChristineL
0

När Nova var 2, 5 månad sov hon hela natten. Ungefär 22-06. Tristan är två veckor och sover ungefär 21.30-04 så inte riktigt där än ;)

SilverEmma
0

Första ungen var 4 veckor, då ca 10 timmar. Andra var 2 månader. Ammade inte någon av dem. Har haft tur.

[WickedAlly]
0

Jag införde rutiner när Wille var en dryg månad, megaflopp blev det så efter någon månad ihärdiga försök så fick det bli som det blev helg enenkelt.

JossanH
0

Första började sova sina 12 timmar på natten och slutade äta på natten när hon var 7 månader och vi slutade amma i samma veva. Hon blir 3 år nu i sommar och sover fortfarande mellan 10-12 timmar per natt, utan uppvak. Andra är nu 11 månader och sover mellan 8-10 timmar per natt men ammas ca 3-5 ggr per natt fortfarande. Jag sover ändå gott och klagar inte på det. Det görs i sömnen mer eller mindre. Dom har helt olika sömnbehov om man jämför, och helt olika behov när det kommer till Amning och annan föda. Alla barn är individer 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

JeFo
0

Körde rutin med Holly från start. Ammade var 4e timme dygnet runt. På nätterna la jag henne bara vid bröstet. Hon åt och sov sedan. Drog ner på amningen vid 6 mån. Då sov hon utan problem. Slutade när hon var 8 månader. Från dess har hon sovit 19-8.30. Ibland vaknar hon och vill ha välling men det är inte ofta. Har haft en lätt tjej!