Balanscykel eller inte?
Vad anser ni om dessa balanscyklar? De där som inte har trampor utan barnet sitter på sadeln och springer med fötterna i marken.
Min mamma har tjatat om hennes otroligt pedagogiske granne som säger att de är sååå bra och att Nova måste ha en sån. Både jag och min man är anti, hon är två år och vi tycker hon är för liten. Kanske nästa år. Nu har hon köpt en begagnad iaf, som naturligtvis blivit testad redan häromdagen när hon var barnvakt. Ja, Nova klarade fint av att manövrera den, men! Jag gillar det fortfarande inte. Och i så fall ska hon ha hjälm och den finns här hemma och ska fortsätta finnas här hemma så att vi kan ge oss ut på cykeltur med henne i cykelkärran.
Vad har ni för erfarenheter/åsikter kring dessa balanscyklar? Vad är de bra för egentligen?
/Christine
Onödigt, enligt mig. Vi köpte en 12" cykel med stödhjul till äldsta när hon var 3, sen en större förra året då hon var 5. Hon var inte riktigt redo då, men i år lossnade det för henne och hon lärde sig cykla på typ 10 minuter när hon väl vågade. Lillasyster är 5 och tjatade till sig att få av stödhjulen på den lilla cykeln och en kvart senare cyklade hon också.

Jag tycker inte du ska fokusera så mkt på om de är bra eller dåliga utan mer om de är kul? Gillar ditt barn att öva grovmotorik och liknande?
Mitt barn tjatade massa om att få åka på olika saker varvid han fick både en bobbycar och en sparkmotorcykel i 2-årspresent av släktingar. Nu visade det sig att han har på tok för dåligt tålamod för att köra runt på en så långsam sak. Dessutom har vi inget bra ställe att köra, jättehöga trösklar inne och ingen asfalt ute. Så saknar ni yta att använda den skulle jag säga att det är helt bortkastat.
Vi har själv funderat på att skaffa en till vår 3åring. Tror hon skulle uppskatta att kunna åka med i lite tempo. Självklart tycker jag att dom ska ha hjälm på en sådan. Det som jag ser som positivt är att barnet får öva balansen (vilket ju faktiskt är väldigt bra), kan följa med och åka ganska fort men fortfarande ha bra kontroll eftersom den kontrolleras med benen. Håller med kommentaren ovan, tycker hon att det är kul? Gör hon det och finns det säkra platser att öva på så skulle jag absolut låta henne använda den.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har klarat oss i alla tider med cyklar, så varför inte nu? Stödhjul (o trehjulingar) finns ju av en anledning. Jag skulle aldrig köpa en.
Sonen kommer få en nu till 2-årsdagen för jag har inte förrän från er hört något negativt. Vet flera som använt sig av balanscykel och sen kunnar köpa en 20" vanlig cykel och skippa stödhjulen helt. Ser inget annat än positivt :) Hjälm ska det förståss vara, cykel som cykel.
Vi var väldigt inne på att köpa en sån till dottern, men så fick hon en cykel med stödhjul i födelsedagspresent istället av sin farmor och farfar, så då blev det inte av. Jag har bara hört positiva saker om balanscyklarna och är sugen på att skaffa en till Noel när hsn är tillräckligt stor för det. Angående hjälm tycker jag att det är en självklarhet att man har det även på en balanscykel.
Min lillebror har en sån,som han fick vid 2 års ålder. Han lärde sig att gå och springa mycket bättre,och cyklade med bättre balans på en vanlig cykel då han fick en sån :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jo, hon verkar tycka det är kul, men för mig hade det gärna kunna gå ett år till innan hon fick en sån. Hon får hålla till på mammas altan och gräsmatta så hon är ju inte "ute i trafiken", men ändå.
Stödhjul på första riktiga cykeln har vi ändå tänkt skippa enligt ntf's rekommendationer då det inger falsk säkerhet.
Verkar vara väldigt delade meningar detta med balanscykel…
/Christine
Jag tycker att så länge Nova gillar det och farmor köper hem en hjälm så kör på liksom. Tänker att det inte kan skada i alla fall?
Men jag hade lätt krävt att farmor köpte en egen hjälm som sagt, kan hon köpa cykeln så bör hon ju även kunna köpa en hjälm.

En hjälm kostar ju bara en hundring på biltema med så det är ju inte jättedyrt. Se bara till så att ungen alltid är övervakad när hon har hjälm på. Tycker det händer allt för ofta att barn fastnar med hjälmen och dör:(
#10 ett bra tips är att lära barnen när man ska ha hjälm på sig och inte….att så fort man är klar med aktiviteten som kräver hjälm så ska den tas av omedelbart och att aldrig gå med på att man springer runt med hjälmen i tid och otid och speciellt inte på en lekplats där det är jättelätt att fastna i något med hjälmen
finns även småbarnshjälmar med grönt spänne som ska lösa ut vid en olycka
nu är min son tonåring men reglerna för hjälm sitter i stenhårt fortfarande så fort han har cyklat/åkt skateboard/åkt sparkcykel så är det hjälm av
Jag blir nojig av tanken att ha mina barn på en balanscykel så jag är inte för det. Istället har vår äldsta dotter fått ärva min mans gamla BMX med stödhjul (minst 20+ år på nacken), den älskar hon oerhört.
Dom är kanon! Skulle varmt rekommendera dom. Äldsta hade cykel med stödhjul men det gick inte att ta av dom, hon testade en gång och blev hysterisk. Pappa kom med en balanscykel och den körde hon ständigt med. Så en dag tog jag av stödhjulen och då cyklade hon som aldrig förr. Med nr 2 fanns ju redan en gammal cykeln ned stödhjul som hon ärvde. Hon körde som en tok. Vi tog av dom för att öva utan. Hon börjar förskoleklass i höst och vi ville att hon skulle kunna cykla då. Hon hade noll balans. Hon satt som en böjdbanan och var dessutom stel som en pinne. Noll intresse för att ens vilja öva också. Så balanscykeln kom fram. Hon körde några veckor. Sen testade vi cykeln och hon cyklade! Holly kommer vi inte ens låta testa med stödhjul! Så för oss med två helt ointresserade tjejer av cykling har den varit guldvärd. Äldsta skulle till å fylla 6 och mitten fyllde 6 innan de lärde sig. Nu handlar det ju om kul för Nova och inte lära sig… Jag tycker som sagt dom är kanon och givetvis används hjälm!