Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 894 ggr
MouIIyo
0

Sömnproblem - nybliven småbarnsförälder.

Jag har fått ta hand om sonen nu både dagar och nätterna. Sambon tar honom mellan 17-00 och jag de resterande timmarna. Jag försöker att sova när sonen sover, vilket kan variera mellan två-tre timmar. Detta blir alltså utspritt över dygnet och nu märker jag att jag får svårare att koppla av och sova ordentligt. Har ni några tips på hur jag ska orka?

_Fisken
0

Om du fick sova ut (sova ostört i 6-8h) 2-3 dagar i veckan, skulle det lätta då? Kan sambon ta barnet dessa stunder?  Jag menar att det går över men det gäller ju att stå ut o överleva medan barnet har "störd" dygnsrytm.

Ria74
0

Molly sov som en kratta dom första månaderna och hade till på köpet kolik så sömn var en bristvara. Sambon jobbade borta söndag kväll till fredag morgon så mitt i veckan fick jag själv klara det. Jag tyckte det var enklast att sova efter lunch ihop med henne, då somnade jag oftast och på helgen brukade alltid sambon ta henne på morgonen så jag fick 2-3 timmars extrasömn. Ibland kunde min mamma ta henne ett par timmar på dagen så jag fick sova mitt i veckan. På natten var Molly oftast enkel, hon vaknade, vi bytte blöja och hon fick mat, oftast somnade hon direkt igen så vakenstunden varade ca en timme och sen sov hon i ca 3 timmar igen. Vid 3-4 månaders ålder vaknade hon med ca 4-5 timmars mellanrum och vid 5 månaders ålder började hon sova hela natten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
4

Ursäkta min okänslighet men jag förstår inte riktigt problemet, Får du vila mellan 17-00 får du ju sex timmar ostört, det är ju superlyxigt som bebisförälder! De flesta bebisarna sover ju bara 30 min- 3h i stöten länge.

[WickedAlly]
0

#3 Var lite min tanke också men vågade inte skriva det. 

Jag har tagit vår son dag som natt utan avbrott sedan han föddes för 14 månader sedan. Hela första året vaknade han flera gånger i timmen natten genom och sov dessutom dåligt på dagarna. 
Har nog inga tips, man får bara härda ut och så vänjer man sig efter ett tag.

Intehärutandär
0

Jag minns inte exakt tid (kan kolla baby-bok), men vid 6 månader vet jag att han sovit natten en bra tid tillbaka. Hade ett snällt barn, som sov hela nätter (19-09:00). Vi samsov och jag ammade honom i sömnen, så min sömn stördes inget. I början då jag kom hem så sov han i vagga och jag gick upp, men insåg snabbt att jag tjänade mer på att lägga honom i min säng och amma - så slapp jag vakna varje gång. 

Då han sov middag, så sov jag middag. Somnade mitt i amningarna. Passade på vid varje tillfälle. Hade rullgardin i sovrum och hade det svart, så gick det att sova hur än vädret såg ut på utsidan.

Destany
0

Börja drick kaffe nä skämt o sidor det E tyvärr bara o härda ut. Du får ju ändå sova sammanhängande. Min son sover fortfarande inte hela nätter o han är 2 år o tyvärr är det bara mamma som gäller på natten.

AnnaFagerell
0

Någon skrev 6 timmar men det blir ju 7 😃 sån lyx har jag aldrig haft. Första barnet sov mkt lite, första hela natten vid 4 års ålder. Andra barnet sov lika dålig men tredje sov illa de första 2 åren sen blev det bättre. Jag varit ensam med alla tre hela dygnet och jag lever än 😃 Amning och mys

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Thiah]
0

Det blir 7 timmar som sambon tar sonen ja men det betyder inte att hon kan sova de timmarna. Tyvärr är det väl bara att försöka få in en sådan rytm att du sover när han sover. Eller åtminstone vilar. Jag klarar mig på mycket mindre sömn nuförtiden. :)

AnnaFagerell
0

#8 fast så kan man inte resonera. Får hon nu hjälp 7 timmar varje dag så får hon ju lägga sig då och prioritera sin sömn

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Thiah]
0

#9 Nu skrev ju ts att hon har svårt att koppla av så det är inte bara att lägga sig. Jag kan inte sova om jag vet att jag har saker jag behöver göra. Så har jag barnvakt 7 timmar kanske jag sover rejält 4-5 av dem. Vi är alla olika och har olika lätt att somna på beställning(vilket ts faktiskt behöver göra under de 7 timmarna)

Ladydragon
0

är man kvällsmänniska som mig själv så kan det ju vara svårt att varva ner o sova dom timmarna..sen kan det ju bli en stress oxå måste vila måste sova nuuu o så går tiden o man bara ligger o snurrar 

men borde inte din sambo vara ledig någon dag i veckan så han kan hjälpa till mer o ta sonen när du känner att du inte orkar mer….

sen kanske det handlar mer om att ni måste sätta er ner och diskutera saker o ting hur fördelningen ska se ut och att du säger som det är att du är jättetrött o inte orkar mer o att nu får han hjälpa till mer…det är ju ert barn bådas två och det är ingen semester att vara hemma med en liten bebis det är ett heltidsjobb 24/7

[TanatosNyx]
0

först och främst: vad är det som gör att du inte slappnar av och sover? är det oro? stress över icke barnrelaterade ting? behöver du ha full kontroll?

Jag har själv problem att komma till ro, och jag är en väldigt bortskämd småbarnsförälder. Jag har ett barn som sover extremt mycket dygnet runt, och med minst 2st 5 timmarsperioder nattetid. Sen har jag en sambo som jobbar på timme och ofta är hemma och hjälper till, dag som natt.

För mig är det viktigt att få stöka i ordning med tvätt, disk och annat innan jag kan varva ner. Rutiner alltså, annars stressar jag upp mig. Sen behöver jag ha koll på sonen, jag är väldigt snabb att flyga upp ur sömnen om han så bara stånkar till och fiser. Upp och kolla - andas han? ja sådär håller det på. Nerverna på utsidan. Det blir bättre och bättre med tiden. Nu är han två månader och både rutiner och nerver börjar ordna sig.

Velinga1984
0

När sambon började jobba efter de 10 dagarna så hjälptes vi åt mellan 17- 22. Resten av tiden på vardagarna tog jag då sambon jobbar heltid. Stundtals vat han borta dygn då han har konstant snöjour från ungefär oktober till april (sonen är född i december )) .Varann sovmorgon på helgerna,något vi har ändå idag om vi inte arbetar helg. Vi har även en son som är 9 år äldre så om yngste sonen ätit klart runt 5-tiden på morgonen så var det ingen idé att lägga sig för äldsta sonen väcks 06.30 på skoldagar. Jag passade på att sova på förmiddagarna ihop med lillebror. Vid 14-tiden kom storebror hem och vid 17-tiden slutade sambon. D..

tlover
0

Eftersom jag tar vår dotter på natten (och jag har tur om hon sover 3 timmar åt gången) så ligger jag helt enkelt en längre tid i sängen, mellan 10 och 12 timmar. Då får jag en någorlunda vettig sömntid även om den är hackig.

Det var värre då hon var nyfödd, då sov hon bara 10 min/gången och då hon inte sov skulle hon amma, då blev man trött 😴

Testa att ligga längre tid i sängen om det är möjligt.

Ammar du förresten? Amning ger ju sov hormoner både till dig och bebisen. Det är inte alls ovanligt att vi somnar då hon ammar.

l'm back