Namngivelse & välkomstfest
Håller på att planera en namngivelse o välkomstfest för våran dotter som ska äga rum i augusti då vi valt att inte döpa. Någon annan som haft och vill berätta om sin? :) Jag har en ganska klar plan med hade varit intressant/roligt att höra vad andra hade för mat, dryck, aktivitet, tal, hur ni la upp "ceremonin", presenter, tips osv osv.

Vad roligt! Jag följer tråden i hopp om tips :)
>>>Malum domesticum<<<
Hej! Va kul att ni ska ha namngivning! Det hade vi för vår son och det var en lyckad tillställning och ett härligt minne för livet. Vi var 28 personer totalt ( släkt på båda sidor + fadder) i sommarstugan på västkusten. Hade dekorerat borden med blommor och personliga tillhörigheter typ nallar, nappar, foton mm. Allt gick i vitt och blått. Vi hade fotograf som fotade oss och gästerna allteftersom de anlände. Fotona ska vi använda till ett album. Sonen som var 10 månader var klädd i väst, byxor, skjorta, fluga och finskor. Gästerna serverades dryck och gick en tips promenad innan det var dags för lunchbuffé som bestod av 3 olika sorters paj, såser, kycklingspett, fjällskinka, stor matig sallad, fruktfat, hemgjorda mjukostar, bröd, kex, oliver. Barnen fick dricka festis till maten och till oss vuxna var det öl, vin & cider. Min man höll i ceremonin och inlädde med att hälsa alla välkomna och förklarade varför vi tycker att en namngivning är viktig, lite ur fn:s barnkonvention, talade om vilka namn vi valt och varför, lite kuriosa kring namnen. Sonen fick ett namnsmycke av oss som symbol och minne från sin namngivning. Jag höll ett litet tal till sonen som jag oxå skrivit ner i ett brev han kan läsa när han blir läskunnig. Moster läste en dikt. Kusinerna kom fram och gav "handtag, famntag, klapp och kyss". Vi utsåg fadder, sa några ord till henne, överlämnade ett fadderbrev. Sjöng allsång (barnvisor som de flesta kände till). Avslutade ceremonin med att släppa ut heliumballonger vid havet. Sen var det fika ( cubcakes, småkakor, godis, tårta och kaffe) och presentöppning. Vi rättade tipsfrågorna och delade ut ett litet vinstpris. Allt som allt var det verkligen en glädjens dag för oss och sonen sken som en sol mest hela tiden. Stort lycka till nu med planeringen inför er tillställning.
#2 Åh lät som ni fick en hur lyckad dag som helst!! Tack för svar. Vi har hyrt en bygdegård här där vi bor och kommer vara ca 30-35 personer, (bådas familjer o några av de allra närmsta vännerna) Tänkt att först bjuda på välkomst drink o så är de lite mingel. Efter en stund och när alla anlänt servera mat o dryck, varit lite osäker på maten men varit inne på någon slags buffé men pajer + matig sallad var ju jätte smart, de är ju även enkelt o man kan ha lite goda små plock tillbehör.. Så de får de nog bli istället ;) drycker: öl, vin, cider + läsk/alkohol fritt alternativ. Är bara ett barn som kommer. Sedan när alla ätit hade jag tänkt att vi håller ceremonin, Jag tar ordet och tackar alla för att dem kommit, berättar kort om varför vi valt att ha namngivnings fest istället för dop, varför vi valt de namnen vi valt - sedan får alla röra sig utåt och på vägen ta med sig ett glas Champange och en ballong, utanför sedan läser jag en dikt till vår dotter och sedan ber att alla när dem släpper ballongen ger vår dotter en lyck önskning och sedan släpper vi alla på signal och efter ballongerna är släppta utbringar en skål o vi skålar med champagnen . Sedan blir de en tips runda med frågor som rör vår dotter (födelse vikt, längd, vad heter moster osv) och efter de bjuds de på fika (tårtor med hennes namn på, kakor, kaffe)och här emellan även present öppning någonstans. Ungefär så hade jag tänkt lägga upp de. Eller ska man ha de i någon annan ordning? Tipsrunda efter ankomst o innan mat för o bryta isen lite kanske?
Har även tänkt ha en gästbok alla får skriva i som man kan spara som minne till henne, och ev ett bildspel som rullar under eftermiddagen.
Låter som att du har en jättefin plan på gång! Fint att vara i en bygdegård oxå, då finns ju det mesta (porslin å sånt). Tror det går lika bra att ha tipspromenaden på slutet, anledningen till att vi valde att ha den direkt var att de flesta gästerna hade åkt bil i ca 2 timmar och då är det skönt att få röra lite på sig innan man sätter sig. Sedan tänkte vi oxå att alla ska känna sig fria att åka när de vill efter själva ceremonin då våra gäster var allt mellan 9 månader-90 år gamla:) så därför var det bättre att ta det "tidigt" i planeringen. Glöm inte att avsätta tid för rättning av tipspromenaden. Gästbok låter som en trevlig idé å blir ett fint minne, det missade vi helt. Hoppas ni får det toppen!
Vi hade namngivning i en bygdegård. Firade även min 30-års dag vilket syntes på tårtan då den var byggd som en bok. Ena sidan var till mig och den andre sidan till sonen. Vi bjöd på mat, sen hade vi lite om vad han heter och paketöppning. tårta och kaffe efter paketöppningen. Som ett stort kalas bara, där alla minglade runt.