Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 2668 ggr
xxmammaxx
0

6 år och vägrar äta frukost.

Inte min 6åring men en som ja känner.. Han vägrar äta frukost.. Hur får man honom å äta detta? elle ska man sluta tjata å låta han äta tidig lunch istället? har testat allt.

Aleya
1

När jag var 6 var jag inte heller sugen på frukost. För jag mådde illa på morgonen av mat. Gör jag än idag om jag måste smälla i mig mat innan 6 eller 7. 8 och framåt så går det bättre. Så det kanske inte är trots utan något bakomliggande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
0

Prova att servera något annat än "det vanliga" till frukost. Varför anses t ex fil o flingor o smörgås vara = frukost…? Kanske äter barnet bättre om man serverar kokt ägg, omelett, äggröra, pannkakor med bär, köttbullar, fruktsallad eller något annat gott som omväxling. Fråga barnet vad han/hon är sugen på på morgnarna. Är det inte allt för sött/onyttigt så kanske man kan möta barnet i barnets önskemål. Själv åt jag f ö snabbmakaroner till frukost varje morgon när jag var i mellanstadieåldern och höll mig på så sätt mätt och alert varje dag fram till lunch.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[sanna70]
0

Jag minns att jag hade samma problem med mina barn, det brukade hjälpa att göra en smörgås och skära grönsaker till ett "leende" tex. .  då brukade jag skoja till det att här kommer en glad smörgås. .  Jag har märkt att om det som är på tallriken ser lockande ut så petar dem i sig mera av det.  Att göra en smörgås och lägga lite olika grönsaker och frukt på samma talrik brukade hjälpa. .

Ria74
2

Har samma problem med min 2-åring, hon gillar helt enkelt inte frukost. Vissa dagar blir det bara fil, vissa en liten macka, andra dagar äter hon nästan ingenting. Är vi hemma brukar hon få ett mellanmål på förmiddagen, men är hon i förskolan blir det bara frukt på förmiddagen.

Jag tjatar inte på henne eftersom jag är rädd att det blir en ond cirkel då. Är inte barnet underviktigt och mår bra av att inte äta/äta lite frukost så får man bara fortsätta erbjuda.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

xxmammaxx
0

Tack för alla svar..

Intehärutandär
3

Jag slutade äta frukost då jag var omkring 7-8 år. Klarar inte av att äta direkt på morgonen. Måste vänta 2-3 timmar och då ska man ju helst vara i skolan/jobb - såvida man inte sätter klockan mycket mycket tidigt. 

Skulle skickat med något till skolan istället. En smörgås, drickyoghurt, frukt, russin, nötter (om skolan tillåter). Man brukar få skicka med en hel del, utom saker som behöver kylas pga livsmedelslagen. 

Så, istället för att det blir tjat om frukost, så lirka lite istället. Det ordnar sig oftast i slutändan om man slutar lägga all energi man har på sådana här saker. Det är bara föräldern som blir trött, slut och grinig. Man får välja sina strider.

[Thiah]
0

Jag hade inte oroat mig. Kanske barnet vill äta ett kokt ägg(varmt eller kallt) eller en banan ? Alla är vi olika och det gäller även måltiderna.

PogoPedagog
0

Kan man låt barnet vara vaket en timme och sen ge frukost? Då kanske aptitten hr kommit igång.