Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1761 ggr
AnnaFagerell
0

Barn som förstör saker

Min 4 åring hade sönder en konst skulptur hos farmor för flera tusen.. Vad anser ni, ska man som förälder betala det barnen råkar ha sönder och var går gränsen? Hos farmor/mormor, hos kompisar, i skolan/dagis etc. Hur gör ni?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Spöket
1

Har du drulleförsäkring I din hemförsäkring så borde den täcka för vad ditt barn tar sönder.

Multi vad?

ChristineL
0

Oj, vad svårt! Vad säger farmor? Jag tycker att det kan vara lite mer förlåtande när det är hos familj/släkt men när det handlar om så dyra saker är frågan… Jag skulle ändå vilja ersätta en del av det ekonomiskt iaf.

Andra barns leksaker ska absolut ersättas, även inom familjen och absolut på förskola/skola.

Ria74
0

Hos kompisar, på förskolan eller annan släkt tycker jag absolut att det ska ersättas. Hos farmor/farfar/mormor/morfar är det mer avslappnat i vår familj och dyra saker är flyttade. Men jag hade nog erbjudit mig att betala i alla fall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
1

En tanke, var farmor barnvakt? I så fall skulle jag inte ersätta något det var hennes ansvar att hålla uppsikt över barnet.

AnnaFagerell
0

Om man bett dem ta undan dyra saker för att sonen med adhd inte är lugn och alltid har sönder saker överallt och är precis överallt då? Jag har ingen drulleförsäkring för jag anser mig inte behöva det själv, är för dyrt med det tycker jag å sen måste man ändå ha kvitto på allt å det får inte vara för gamla saker heller så jag tyckte inte det var lönt. Aldrig utnyttjat det med de andra två barnen som nu är stora. Barnens pappa säger han ska betala självrisken men jag tycker ändå att farmor kan förstå lite bättre när jag säger man får ta undan sånt som är jättevärdefullt. Men hon är lite svår, tror inte på matallergier och ger sonen mjölkprodukter trots att pappan å jag säger att han inte får . Så när man ber henne ta undan saker så vill hon absolut inte göra det

AnnaFagerell
0

Ja , sonen sov över för att hon ville ha honom

Ria74
4

#5 Då hade jag inte betalat, du har ju redan bett henne plocka undan det värdefulla och har hon det då framme får hon "skylla sig själv".

ChristineL
4

Sov han över så är det definitivt hennes ansvar. Jag skulle inte heller skylla på adhd, för det kan hända vem som helst :)

AnnaFagerell
0

#7 ja jag tycker ju det. Äldsta sonen tog sönder en hummel figurin en gång och då sa pappan till henne att vi sagt att hon måste ha bättre uppsikt men hon bara fnyser åt oss då. Jag känner mig inte alls ansvarig men undrar om jag måste känna skuld för att jag inte gör det?

AnnaFagerell
0

#8 jag menar bara att ungen är precis överallt och det vet hon ju om. Min 9 åriga dotte hade en kompis här häromdagen och hon välte ner en tavla som gick sönder hos mig. Jag blev lite arg på töserna och sa åt dem att det inte är okej göra så, dom lekte i trappan. Men jag har ju inte bett kompisen betala

Ria74
0

#9 Framförallt tycker jag inte man behöver betala när barnet sover över hos far- eller morföräldrar och man sagt till att dom ska plocka undan. Då är det deras ansvar.

AnnaFagerell
0

#11 tack

Spöket
0

Har ni ingen hemförsäkring ?

Multi vad?

AnnaFagerell
0

Har hemförsäkring men inte drulleförsäkring

OlgaMaria
0

Tycker verkligen farmor får skylla sig själv. Har man så värdefulla saker som står framme får man nog flytta undan en del saker om man får en fyraåring på besök - alternativt ha råkoll hela tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus