Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4349 ggr
tlover
0

Hur förbereder ni för strömavbrott?

Hur gör ni för att förbereda strömavbrott då ni har barn?

Än så länge har vi bara testat ett kort strömavbrott (4-5 timmar var det på ungefär) och då funkade allt som vanligt, jag ammar ju så maten var inget problem och vi har sen länge haft dunkar med tvättvatten ståendes för när vi får strömavbrott (vi har egen djupborrad brunn så vi förlorar vattnet vid strömavbrott). Hur vi skulle göra vid ett längre strömavbrott vet jag inte däremot då vi måste tvätta varje dag (vi har tygblöjor).

Hur gör ni för att förbereda er för strömavbrott? När barnen blir äldre blir det ju mat att tänka på också tex eller rädsla för mörkret.

Skriv gärna hur gamla era barn är också så man vet ungefär når det blir dags för ändrade rutiner.

l'm back

annzoo
1

Jag har inga barn utan råka snubbla på denna tråd. Kom å ett tips till ni med småbarn och tygblöjor. Köp ett vanligt paket blöjor och ha i förrådet så är det ju bara använda och kasta vid längre strömavbrott.

Ett triangiakök borde man kunna värma både mat och välling på.

tlover
0

#1 Just nu vill vi i alla fall inte köpa engångsblöjor, förutom att dom är värdelösa (läker, dyra, ger röd rumpa osv) så är hon just nu i ett mellanting mellan två olika slags blöjor. Den storlek hon haft är liite för liten medan nästa storlek är för stor. Men när hon växt lite kan det vara nått att tänka på.

Just nu har vi en gasolspis med två plattor i nödfall men dom kan man ju inte använda inne (och oftast är det ju storm ute då man har strömavbrott) så ett triangia var en bra idé, jag tror vi har nått liknande för fondue (eller hur det nu stavas) som jag borde kunna använda.

En vanlig eld funkar ju om det inte är storm också. 🙂

l'm back

VildaVittra
1

Du skulle ha en sådan där vedeldad bykgryta som back up och en trästamp (vad i all världen dom heter) att slå och vrida tvätten med. 

Själv har jag ju inte några tvåbenta barn och bor så med både vedspis, kamin och bakugn, samt har en handgrävd brunn, så för mig är ju inte elavbrott något större problem mer än att datorn inte kan drivas på el direkt. 😎 Så detta är ju inte tråden för mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
0

Fotogenlampa, ficklampor med många batterier och ljus. Ett fotogen/gasol-element.

Konserver och torkad mat. Att alltid ha full uppsättning av extra hållbar mat hemma, om olyckan skulle vara framme. 

Lite tips från min väninna som ofta haft strömavbrott.

Bor i husbil och använder min gasolspis flera ggr varje dag. Man får bara se till att ha lite öppet om man gör långkok, så inte allt syre försvinner.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

tlover
0

#3 Trästamp finns redan i alla fall, det finns säkert nån bykgryta också i lagårn nånstans.

På ett sätt har vi funderat på att bygga oss en såndär cykeldriven tvättmaskin som vissa gjort inne på alternativ, men det har inte blivit av än.

l'm back

tlover
0

#4 Ja vi skaffade ett gasolelement då det var strömavbrott i 3+ dagar förra vintern, den var underbar (men vi fick bara använda den i nån timme sen kom strömmen tillbaka).

Ni med större barn, hur gör ni med underhållning vid strömavbrott?

Jag minns då jag var liten så älskade jag strömavbrott för då satte vi oss med nått spel och faktiskt umgicks men det kanske inte är lika poppis med dagens barn och ungdomar.

l'm back

Pialinn
0

Kommer på mer o mer.

Finns vindsnurror&solpaneler som gör ström så man kan använda 12V till belysning & dator bl.a. Strömmen lagras i batterier.

Finns små handdrivna tvättmaskiner för husbilsfolket.

tlover
0

#7  Vi har funderat på vindkraftverk nu då vi avverkat och därför fått nog med vind för det (minst 4 sekundmeter ska man ha om jag minns rätt, min man har mer koll).

Vet du vad dom där handdrivna tvättmaskinerna heter? Går det inte år jättemängder med vatten kanske det skulle vara ett alternativ för oss.

edit: hittade lite iallafall

l'm back

Ljungåsen
0

Mina barn är vuxna nu, men vi hade strömavbrott för ett tag sedan när vi var barnvakt åt barnbarnen (4 och 5 år gamla). Det var inte populärt när strömmen försvann och allt blev becksvart. Till saken hör att barnbarnen är uppvuxna i stan och aldrig upplevt ett strömavbrott. Vi har ett trianga för matlagning och kaffe. Bra är också att ha ett rejält lager av mat man kommer åt utan att öppna kyl och frys. Pannlampor är jättebra att ha, även till barnen. Värmeljus kan fungera som nattlampa om man kan ställa dem på ett säkert ställe. Hade jag haft småbarn på heltid hade jag nog investerat i en batteridriven nattlampa.

Pialinn
0

Just nu hittar jag inget försäljningsställe, men googlade och den "maskin" jag tänkte på är där killen sitter på bryggan. Skrolla ner en bit.

https://www.google.de/search?q=handdriven+tv%C3%A4ttmaskin&client=firefox-a&hs=Ntn&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3WM-VfnHMYyvaZT5gbgD&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=657

Ria74
0

För vår del är det inte så stora problem vid strömavbrott.

Vi har fall på elementen så det går att elda försiktigt i pannan med ved för värme och  vi har en vedspis i källaren vi kan laga mat på och ett gasolkök ute i uthuset.

Tvättat har jag aldrig gjort under strömavbrott, det längsta vi har haft varade i 4 dagar tror jag och vi behövde inte tvätta då. Skulle jag behövt det hade jag kört gammeldags tvätt med gasolköket, vi har nån gammal tvättbräda som hade fått komma fram då.

Mat nu när hon är snart två är inga problem, hon äter allt vi äter och kan klara sig på kall mat om det skulle knipa några dagar.

Underhållning är inte heller något problem, visst får hon se på tv ibland. Men hon leker lika gärna i sitt tält (som står inomhus) eller med docker eller målar eller annat som inte kräver el.

Inte heller är det något problem med mörkrädsla, vi samsover och har det becksvart när det är natt i vanliga fall också.

Jag har köpt ett par batteridrivna ledlampor och slingor som kan tändas om det skulle knipa. Det blir ju inte väldigt ljust, men nog för att man ska kunna se i alla fall. Vi har även ett par gammeldags fotogenlampor som går att tända, man skruvar upp och ned veken beroende på hur ljust man vill ha det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Pialinn
0

En första titt på solpaneler.

http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=70

Finns absolut billigare om man kollar runt.

Här är en engelsk firma med vindsnurror.  Även här bär man nog kolla runt.

http://www.windtrap.co.uk/rutland-913-wind-turbine-12v--24v-250w-135-p.asp

Har bott 10 år i min husbil och klarat mej med en solpanel och gasol.

tlover
0

#12 Vi har en bok om hur man bygger vindsnurror och jag vet att min man vill i alla fall testa att göra det. 🙂

Nu när ni skriver inser jag att vi har det mesta fixat redan. Det är vatten som är det största problemet (av det ni har tagit upp hittills i alla fall) hur fixar ni det.

För har man vatten kan man ju tex handtvätta i "värsta fall"

l'm back

Ria74
0

#13 Vi har egen brunn där man kan dra av brunnslocket och hinka upp vatten. Till att spola på toan har vi kräftdamm i anslutning till trädgården där man kan hämta.

VildaVittra
0

#5 Nu kom jag på vad mormor kallade trästampen, en fästman. ☝️

Undrar om en cykeldriven verkligen är enklare än att handtvätta med bykgryta. För blöjor kan man ju koka riktigt ordentligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#15 Jag vet inte, cykel ska ju vara det energieffektivaste transportmedlet i alla fall men du har nog rätt men tyvärr är det ju oftast storm då det är strömavbrott och då blir eldningen svår.

l'm back

Emo
0

Ett dieseldrivet elverk gör att man klarar ett flera-dygn-långt elavbrott utan att maten förstörs i frysarna. Så klarade vi av det när Gudrun ställde till det. Skönt att kunna leva nästan som vanligt trots att det var så mörkt runt oss.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Intehärutandär
0

Jag är alldeles för dåligt förberedd. Varken stormkök eller batterier i överflöd har jag. 

Nu är min son 16 år och vi klarar oss alltid. Spara vatten på dunk är jag urdålig på. Grill äger vi, så skulle man kunna vara utomhus så reder det sig med varm mat. Bor ju i hyresrätt, så vi kan gå ihop flera styckna om något händer så vi måste stanna inne. Har skyddsrum 1 hus bort med.

fridaas
0

Vi har haft två längre strömavbrott sen barnen föddes. Första gången var Alwa 1år och det var vinter, så vaknade med bara 2plusgrader inne, som tur var hade hon varit mycket valen på natten så hon låg hos oss, i sin säng har hon bara en tunn filt och har alltid sovit naken, så hon hade ju frusit massvis annars, men nu låg hon mellan mig och sambon. Tog upp henne och gjorde macka och havredryck till frukost, tände en massa värmeljus i hela lägenheten, speciellt vid fönstrena då de är dåligt isolerade.. Hon åt frukost i overall och mössa. Sen åkte vi faktiskt till min mormor och tillbringade resten av dagen där, natten sov vi hos min pappa som också hade strömavbrott men de har en öppenspis att elda i, så de hade det varmt iaf, grillade korv i den sen. Dagen efter var strömmen tillbaka. I höstas hade vi strömavbrott och då gjorde vi likadant, fast skippade frukosten och åkte direkt till mormor och åt där istället. Alwa var då 3.5år och noel bara några månader så han ammades bara. Kvällen var vi hos pappa. Så egentligen är vi nog ganska dåligt förberedda, visst det finns alltid ficklampor (med fungerande batteri) och värmeljus hemma, värre är det med maten, i bästa fall får man grilla om det går. Annat blir det sen när vi flyttar till hus, vi båda har som krav att det ska finnas minst en eldstad i huset och en fungerade vedspis ifall strömmen går så att det finns värme och matlagningsmöjligheter. Och sen får man spola upp vatten innan om man vet att det riskerar att bli strömavbrott. Som tur är bor både min mormor, syster och en del vänner mitt i stan där det aldrig brukar vara strömavbrott i mer än 2timmar max, så duscha får man väl göra hos dem isf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
0

Ang. att roa barnen så är det inga problem. Varje sommar då åskan kommer och elen åker av, så kommet brädspel, kortlek och tärningar fram.

tlover
0

#20 Vad bra att sånt fortfarande funkar, min man tror att det inte är nått för vår dotters generation.

#19 När jag växte upp hade vi vedspis i mammas hus, den saknar jag så mycket. Förutom att den gav värme, mat och vatten (på vintern genom att tina/koka snö) under strömavbrott så var det så mysigt när hon eldade i den då det var mellan 30-40 minus ute då det inte var strömavbrott (pannan räckte inte då det blev så kallt).

#17 Vi ska antagligen sälja "sportbåten" nu i vår och då kommer vi nog köpa ett elkraftverk för pengarna men det är ju bra att ha plan B också eftersom blir det riktigt långt strömavbrott så räcker ju inte det i en evighet (bensinstationen i närheten funkar inte heller vid strömavbrott)

#18 Jag måste erkänna att ibland så brukade vi fara ner till stan och äta ute vid strömavbrott förr i tiden så du är inte ensam.

l'm back

ChristineL
0

Vi bor i hyresrätt och är väl inte särskilt förberedda på om det skulle bli strömavbrott. Vi har ficklampor, ljus och tändstickor och hoppas väl att någon vi känner inte har strömavbrott om det skulle ta så lång tid at få igång det.

PogoPedagog
0

Vi åker nog hem till en vän om det blir längre strömavbrott. Men nu har vi nedgrävda ledningar så risken är liten för strömavbrott.

[WickedAlly]
0

Längsta strömavbrottet vi har haft varade i 25 minuter, så jag kan inte påstå att några förberedelser varit prioriterat här. Men vi har några ficklampor. Någonstans.

JossanH
0

Har inte förberett något annat än några ficklampor om det blir strömlöst. Klart att barn kommer älska att umgås även i denna generation :) Jag tror tom att det kommer uppskattas mer att spela spel och umgås just för att det inte blir lika mycket sånt i vardagen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
0

Vi har ljus, tändstickor, ficklampa(med batteri) och två konservburkar med mat. ;)

Pialinn
0

http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/badrum/har-ar-tvattmaskinen-som-inte-kraver-strom/

En annan typ av tvättmaskin utan ström, tyvärr finns den ännu inte ute på marknaden

Velinga1984
0

Vi är inte förberedda alls. Vi bor i hyreslägenhet inne i stan så vi klarar oss.

Velinga1984
0

forts #28 Ja, inte mot strömavbrott alltså. Utan att vi klarar av strömavbrott rätt bra eftersom vi inte har något som kan gå sönder. Mat finns alltid hemma.

Emo
0

#29 Kan du förklara hur du kan ha mat, som går att äta direkt och som räcker någon vecka utan att ha frys och elspis. Roligt att se hur någon nu har det som förr, för jag vet ju att det inte är omöjligt.

Velinga1984
0

#30 Har det som förr för att vi inte har någon elspis ? Vet inte riktigt alls hur jag ska uppfatta ditt inlägg?

Det finns massor bra sidor på internet om hur man klarar sig :)

Emo
0

Det finns nog fler än vi som är förberedda för ett längre elavbrott som du kan se i #17.

Visst finns det många bra sidor på Internet, men frågan jag ställde var hur du klarar ett veckolångt elavbrott.

Förr klarade man sig med vedspis. Du kan läsa på Matbröd hur man gör med en sådan. Där finns en artikel, som jag skrivit.

http://matbrod.ifokus.se/articles/4e359cf488f47205ed000b47-baka-i-vedspis?articles-3

Sen kan man ha olika attiraljer som gasolspis och campingutrustning.

Vi är vana vid att kunna värma vår mat och att kunna förvara mycket i frys. Förr fick man använda andra metoder till förvaring av mat. Konservering var en utbredd metod.

Dina kommentarer i #29 gjorde mig intresserad av dina lösningar.

tlover
1

#29 Vad har du för mat hemma? Vi har också alltid mat hemma men det är inget som man lätt kan laga till vid strömavbrott (vi äter till största del torrvaror så dom håller även vid strömavbrott men det tar mycket vatten och energi att tillaga).

l'm back

Velinga1984
0

#32 Fast vi har ingen vedspis, väldigt sällan det finns i hyreslägenheter  ;) 

#33 I vårt hem är vi inte så kräsna så de mesta konserverna fungerar för oss i ett tillfälligt läge. Tex makrill i tomatsås, grönsaker på burk, kalla fiskbullar, färdigskalade potatisar i burk, tonfisk på burk, osv. I allra värsta fall så har vi en grill, där man kan värma mat på. Men i första hand skulle vi ta kylvaror som yoghurt, mjölk o dylikt. Man får helt enkelt improvisera.

tlover
1

#34 Okej, vi undviker konserver i plåt (pga bisfenol A eller vad den nu hette) och färdigskalade potatisar på burk kommer inte över min tröskel. Men jag kanske borde kolla upp lite konserver i glasburk för såna tillfällen.

Vi har väldigt få varor i kylen också som man kan äta "bara sådär (eller man kan ju äta senap, vinäger osv som det är men frågan är om man kan hålla nere det) men vi har som tur är matkällare så det blir inget måste att äta upp kylskåpsmaten direkt, den kan bara åka ner i matkällaren.

l'm back

Velinga1984
0

#35 Ja, om man undviker konserver så är det ju skillnad :)

Ria74
1

Blir man utan kyl och man har en brunn där man kan plocka av locket så kan man sänka ner matvaror som behöver kyl i en hink eller liknande i brunnen.

Vi har i alla fall så pass kallt i vår brunn att det fungerar bra.

tlover
0

Är det vinter eller vår/höst kan man ha det i en kasse som hänger ut från fönstret också (ej solfönster). Det hade vi om det blev strömavbrott eller liknande då vi bodde i lägenhet.

l'm back

JossanH
0

Jag har, i mitt 31 år långa liv, aldrig varit med om ett strömavbrott som varat så länge att maten riskerat att bli dålig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2

#39 Oj, vilken tur du har haft, är du stadsbo eller? (då är det ju färre strömavbrott och dom som är är kortare för stadsbor prioriteras högre än oss lantbor)

Då gissar jag att du inte heller haft risk att huset/bostaden ska frysa sönder heller.

l'm back

Emo
2

#39 Vad som har varit är ingen garanti för hur det kommer att bli.

[WickedAlly]
0

#39 Då är vi två, har aldrig ens vart med om ett där kylskåpet hunnit bli ens ett par grader varmare tror jag. Är oerhört glad över att vi bor som vi gör :)

Ria74
0

#39 och 42 Avundas er 😕 här är det strömavbrott minst en gång i månaden och på hösten ofta i ett dygn eller mer. Under stormen Gudrun var vi utan ström i en vecka 😓

[WickedAlly]
0

#43 Urk, jag är alldeles för bekväm av mig för att kunna bo så till att det kan hända. Fast nu kikar vi på hus på landet, kanske ska avstyra det där :o

Ria74
0

#44 Kolla så där inte är luftledningar bara :) men man vänjer sig. Jag har ett imponerande lager av batterier och ficklampor numera ;)

[Thiah]
0

Jag skulle säkert svälta bums. Är för kinkig med maten . ;) haha

Velinga1984
0

#40 Jag är äkta stadsbo, och enda strömavbrottet jag haft var 1/2 dygn när jag var liten. Däremot mina morföräldrar hade ofta strömavbrott ute på landet.

Emo
0

Har ni läst om när en stor del av USA var utan el? Det kan hända värre saker. Vi är alldeles för beroende av att allt ska fungera och för många betyder det att det är andras ansvar att det fungerar. 😃

Emo
0

Aftonbladet förklarar här i en faktaruta vad som kan hända och vad som hänt tidigare.  Det finns inget som säger hur mycket som slås ut när det händer, bara att det kommer att hända i fortsättningen också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20749173.ab

Den som vill veta mer kan läsa om mycket i Forskning & Framsteg och Illustrerad Vetenskap. Då får man kunskap om vad som kan hända och kommer att hända.

tlover
1

Jag är faktiskt inte avundsjuk på folk som aldrig har strömavbrott. Okej det är väl lite jobbigt att man har det en gång i månaden eller så (i snitt oftast är vissa månade värre medan andra månader kan man klara sig helt utan strömavbrott). Men det finns så många andra positiva saker med att bo på landet, tex så måste jag ha natur då jag ser ut genom fönstret annars börjar jag må dåligt.

l'm back

Emo
1

#50 Håller fullständigt med dig. Vad är en vecka utan el och några veckor utan telefon? Bagateller jämfört med lyckan att få bo på landet. Det bestämde jag mig för redan som mycket liten trots att jag bodde bra mitt inne i en relativt stor stad.

tlover
0

#51 telefon? Vad är det? 😉

l'm back

Emo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En modernare variant av denna:

[WickedAlly]
0

#50 Tittar jag ut genom våra vardagsrumsfönster så ser jag ett litet fjäll och massa skog fast vi bor i ett litet samhälle, så natur kan man absolut få ändå. 

Ärligt talat så är det nog en vanesak, och man anpassar sig ju efter vad man har för förutsättningar. Vi längtar ut på landet, letar efter en liten gård, och då lär jag ju få kika in här och ta del av era tankar och tips igen :P

tlover
0

#53 😃

#54 Det var bara ett exempel av många fån senaste gången vi bodde i stan, det kan ju variera i stan men också på landet.

l'm back

[WickedAlly]
0

#55 Jo, jag förstod det. Menade bara att man inte måste stå ut med strömavbrott och andra tråkigheter för att kunna bo nära naturen :)

JossanH
0

Har bott och är uppvuxen i en liten stad/samhälle. Så ingen direkt stadsbo. Nu bor vi ute på landet och det jag fick höra når vi flyttade ut var att de oftast klarade sig bättre och hade strömmen kvar även når den gått inne i samhället. Och för att jag inte varit med om det tidigare betyder det inte att det inte kan hända, delgav bara mina erfarenheter.

Sajtvärd på Iller.ifokus