Barn iFokus

Barn

Etikett12-uppfostran
Läst 1560 ggr
zzaga
2007-09-28 21:14
0

Olustigt

Hej!

Jag skulle vilja höra vad ni tycker om en sak jag var med om i dag.

När jag skulle hämta min son hos dagmamman var även en annan pappa där för att hämta sin son. Sonen är runt fyra år gammal. I hallen uppstår bråk mellan sonen och pappan. De har fått Reflexer ifrån dagmamman som sonen vill ha (nu!). Han får inte reflexerna av pappan , som nu gömmer dom bakom ryggen. Sonen börjar nu slå sin pappa upprepade gånger hårt på armarna (han sitter ner). Jag och dagmamman tittar lite förvånat på varandra som "varför säger han inte till honom?".

Sonen forsätter att slå på pappan en liten stund till var pappan sedan säger i lugn ton, nu får du sluta, jag blir arg. Sen tar pappan ett rejält tag om sonen öra och vrider om rejält (det blir rött). Sen tar han en toffs med hår bakom örat som han liksom drar uppåt så att sonen får sträcka på sig för att det inte ska göra allt för ont , hår luggningen gör pappan två gånger.  I allt detta så börjar sonen inte gråta.

Både jag och dagmamman blir fullkommligt ställda.

Tycker ni det är ok att göra så? Själv blir jag helt ställd och ju mer jag tänker på det ju mer fel tycker jag det är. Jag skulle ju själv inte acceptera att någon gjorde så mot min son eller mig själv och jag skulle aldrig själv göra så mot min son även om han betedde sig som ett vilddjur (vilken den andra pojken faktiskt inte ens gjorde).

Kom gärna med råd och sånt.

/s

AnnaLundin
2007-09-29 00:27
0

Nej, jag tycker inte att man gör så.

För det första - man vrider inte om örat på barn på det där sättet. Jag har själv levt i skräck för en pappas hot om "då tar jag dig i örat" och jag minns hur j***a ont det gjorde!

Och för det andra - man måste ju börja med att tala om för barnet att det h*n gör är fel, så att barnet får en ärlig chans att sluta, innan man bestraffar det. Åtminstone i de fall då det inte föreligger omedelbar fara för barnet själv eller någon annan…

[Sajberlena]
2007-09-29 01:12
0

Så får man absolut inte göra!

Självklart får inte heller sonen bära sig åt så som han gjorde, men man undrar ju vad han har för förebild…

Jag skulle aldrig fysiskt ge mig på mina barn och naturligtvis får inte de göra det mot mig heller!

Fy, sånt gör att man blir så illa till mods.

Elisabeth-J
2007-09-29 01:14
0

Dagmamman har ett ansvar och en skyldighet att anmäla sånt om hon arbetar inom kommunen. Jag blir så ledsen att det förekommer för det är misshandel som han gjorde på sonen och det ska inte accepteras. Jag hoppas att dagmamman tar sitt ansvar och gör det hon är skyldig att göra.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

zzaga
2007-09-29 01:23
0

Jo, jag vet att hon är skyldig att anmäla det hela. Får se vad som  händer nu över helgen. Känns bara jättejobbigt alltihop:(

Va ju iaf skönt att det var fler än jag och dagmamman som tyckte det inte är ok.

/S

magma
2007-09-29 05:32
0

Nej fy vad illa till mods jag blir… Stackars grabb! Att han inte ens blir ledsen betyder ju antagligen att den behandlingen är vardagsmat för pojken. Gråter Och vad som är extra upprörande är att inte dagmamman går emellan och säger något, det är ändå hennes jobb tycker jag. Hade det varit jag i samma situation så hade jag antagligen inte kunnat hålla tyst, jag hade blivit fly förbannad och- verbalt- attackerat denne pappa.

zzaga
2007-09-29 10:19
0

Ja man blir väldigt väldigt illa till mods. Och visst i teorin så står man ju och skäller ut pappan efter noter. Men när det helt plötsligt dyker upp i ens vardag är det inte samma sak. Det märkliga i det hela är att jag liksom knappt fattade vad som hänt innan det var över, jag fattade inte att bråket var så "allvarligt".

Och som du säger att han inte ens blev ledsen tyder förmodlign på att det hänt förr:(

martdat
2007-09-29 15:52
0

Det klassar som misshandel att dra någon i håret, och dagmamman är skyldig att göra en anmälan till socialsjänsten som i sin tur är skyldiga att polisanmäla. du behöver väll egentligen inte göra något eftersom myndigheterna nu ska ta över. sen att säga ifrån i lungn ton och sitta ned i barnets höjd är ju rekomenderat av bup bla iallfall här där jag bor,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

magma
2007-09-29 22:14
0

#6:Jag är sådan att hjärnan liksom kopplas bort när jag abrupt hamnar i sådana situationer, jag bara reagerar instinktivt. Men många är nog som du beskriver, att man blir handlingsförlamad och inte vaknar upp och känner förrän efteråt. Det du kan göra såhär i efterhand är ju att ta kontakt med dagmamman och konfrontera henne, fråga vad hon tänker göra åt saken. Var stark!

zzaga
2007-09-30 20:57
0

7: bra att veta att det är klassat som misshandel! Tack för det.

8. Jag blev nog bara helt chockad, jag fattade liksom inte att han ens var i närheten av att vara så arg att han skulle göra så. Kändes mer som en film som spelades upp ,helt overkligt. Men naturligtvis kommer jag att prata med dagmamman om det hela så fort jag får möjliget att göra det!

Tack för uppmuntran:)

Pomperipossa
2007-10-01 12:50
0

Men fy vad hemskt!!! Varför sa inte pappan till sonen direkt när han började slå istället för att få ett sånt utbrott!! Huga.

zzaga
2007-10-01 14:23
0

Ja:( jag fatar inte heller varför han inte sög tag i honnom och gav honom en muntlig tillsägelse.

Ledsamt är det i vilket fall som.