Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1636 ggr
ChristineL
3

Vägen till blöjfritt

Alltså, jag är så stolt så jag måste skapa en egen tråd bara för det ;)

Tar det från början, vår dotter föddes i maj 2013 och vi hade bestämt från början att pröva tygblöjor. Dock tyckte vi det var lite meckigt med 10-15 bajsblöjor per dag så blev mest engångs. När hon var tre månader hade det stabiliserat sig lite och vi körde igång med tygisarna lite mer, fortfarande varvat med engångs. Vid 7 månader började vi rutinpotta henne: Före/efter mat och tupplur, innan vi ska iväg, när vi kommit hem. Sen dess har vi i stort sett inte haft en enda bajsblöja att ta hand om, hallelujah! Nånstans vid 10-12 månader började det bli omöjligt att ha henne på skötbordet, svaret på det blev training pants. Tyvärr läcker dom efter en kiss, det är väl det som är poängen med dom men det blev att då får hon gå byxlös istället, vilket ju funkar bra på sommaren iaf. Vid den här tiden sov hon bara en gång under dagen och slutade också kissa under den tuppluren och vi var snabba med pottan efter att hon vaknat.

Nu är hon drygt 20 månader och vi har märkt mer och mer att hon faktiskt inte vill ha blöja, oavsett sort. Hemma får hon gärna gå naken men jag har inte vågat gå ut med henne utan blöja än. Förrän idag. Redan förra veckan började jag fundera över om jag skulle våga gå till öf utan blöja men idag tog jag steget! Under morgonen har Nova själv sprungit in på toaletten två gånger och kissat direkt när jag har satt henne, och en gång precis innan vi skulle iväg påminde jag henne. Sen gick vi utan blöja till öf :) hade med mig två tygisar, en engångs och två par byxor i reserv :) Efter sångstunden ca 1, 5 timme efter att vi gått hemifrån kissade hon på deras toalett, en timme efter det hade vi fikat och busat en stund så jag försökte få med henne men det vill hon inte, resultatet blev kiss i byxan efter tio minuter :P Men hon kom på sig själv och kissade klart på toaletten. Och mamman ska komma ihåg extra strumpor nästa gång också ;) Sen gick vi hem och nu sover hon utan blöja :)

Ria74
0

Åh vad duktigt av henne. Vi har en pottvägrare här, låter henne springa utan blöja ändå ibland och försöka hålla koll så vi går till stora toaletten. Men det brukar sluta med både pölar och högar på golvet ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

#1 - Gick inte riktigt lika bra nu ikväll när hon var hos min mamma ett par timmar så hon gav upp och satte på henne blöja sen ändå :P Men jag är ändå jättestolt, både över mig själv som bestämde mig för att vi ska testa och över Nova som visar att hon kan.
Är det just pottan hon vägrar eller toa över huvud taget? Ni kan ju testa att ha pottan framme i det rum ni är i, så den blir mer tillgänglig och se vad hon tycker.

Ria74
0

Pottan står framme och jag uppmuntrar till att sitta på den när vi läser böcker, men hon är inte förtjust i den alls. Toan är läskig tycker hon, hon brukar få följa med mig på toa så hon ser att jag kissar på toan och ibland kan hon med sitta en liten stund där med massor av beröm då såklart.

ChristineL
0

#3 - Små små steg får man ta :) Ja, böcker på toa/pottan är verkligen kanon, det har vi kört med hela tiden.

Ria74
1

Får skryta lite och berätta att idag satte hon sig självmant på stora toan 😃

Kan ju bero på att hon får pilla med min sminknecessär när hon sitter där 😉

Destany
0

Vad duktig hon är:) oscar har inte ro att sitta på pottan. Sätter han där o 2 sek senare är han på väg därifrån.

ChristineL
0

#5 - Hurra!

Idag har vi tagit ett steg tillbaka, liten tjej på dåligt humör och jag ville ut i solen och hon ville ingenting. Vi kom bort till lekparken iaf och gungade lite men jag fick typ bära henne hela vägen hem, 200 meter kanske? Hon ville upp i snövallarna och när jag ställde henne där skulle hon upp i famnen bara. Pust, hon börjar bli tung och mamma tjock :P Hon fick ha blöja på sig när vi gick ut utifall att och vägrade toa när vi kom in igen så vi tar ett nytt försök efter middagsluren istället :)

fridaas
1

Vi rutinpottar noel (7mån) och har gjort så i två månader. Hur skönt som helst att slippa bajsblöjor (blir bara när sambon är hemma ensam med honom, men det kan han ha när han inte är tillräckligt uppmärksam), min förhoppning är att han ska vara så gott som blöjfri när han börjar på förskolan om ett år.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
1

Uppdatering:

Det har gått väldigt bra dom här dagarna måste jag säga. Ingen miss sen i måndags på öf men däremot ett par gånger när hon varit hos mormor och jag inte varit med. Nu när vi skulle gå från öf ville hon kissa och jag vågade inte chansa eftersom hon alltid somnar på hemvägen så det blev blöja på, återstår att se om den fortfarande är torr när hon vaknar. Hon brukar inte kissa under middagssömnen men man vet ju aldrig.

I helgen ska hon för första gången sova borta utan oss, så jag kan tänka mig att det blir lite undantag och det är ju helt ok :)

ChristineL
0

Nu har det gått nästan en månad och det händer nästan aldrig någon olycka, idag blev det dock bajs i byxan 😮 Jaja, bara att ta hand om det.

Har försökt hitta trosor men verkar svårt, lindex har i hennes storlek så jag ska åka och kolla imorron så ska vi testa och se vad hon säger om det. Antingen visar hon att hon behöver gå eller så följer hon med när jag säger till, för det mesta :)

PogoPedagog
0

Hurra vad bra det går :) Vill bara varna för att många tydligen har problöem med kalsonger/trosor i början eftersom detr känns lite som en blöja. Men det märker ni väl i såfall. Bastian kör nästan enbart byxor för han är inte så duktig på att klä av sig själv så kalsonger + byxor blir för svårt.

ChristineL
0

#11 - Jo, det vet jag. Men vill börja testa just eftersom det funkar så bra. Här hemma kan hon ju då gå i bara trosor. och det är svårt att hitta så små trosor så dom blir nog lite större vilket jag tänker bara är bra, då sitter dom inte lika tajt och det blir väl inte samma blöjkänsla.

PennyTrollet
0

Min äldsta var rädd för toaletter så det var lite bökigt till en början. Men så fort han kommit över den rädslan gick det mycket bättre.

Nu försöker vi lite smått med att få våran 3 åring att bli blöjfri. Han gillar kalsonger men sen har han inte riktigt koll än på när det är dags att gå. Han har suttit på potta ett par gånger och några av dem gångerna har det kommit kiss i pottan. Vi kör belöningssystem med klistermärken och när han kommit upp i ett visst antal märken får han en sak. Det är som en morot men det går sådär. Ska nog börja med rutinkissning så att han får in den grejen.

ChristineL
3

Idag har Nova haft trosor för första gången. Hittills ingen olycka, även på öppna förskolan sa hon till när det var toadags och det känns som att hon har lärt var den toaletten ligger nu :)

ChristineL
0

Ja, Nova är blöjfri utom på natten nu :) Vi vågar oss tom på att gå ut och leka utan blöja. Det går jättebra med trosorna, hon tycker dom är fina och hon visar tydligt när hon behöver gå. Ett par tillfällen har hon kissat i sängen under middagsluren men det är sånt som händer. Jag är riktigt stolt över hur duktig hon varit med detta! Det känns verkligen som att hon valt detta själv :)

[Thiah]
0

Vad duktiig hon varit! Å olyckor händer även äldre barn så det är inget å bry sig im. :)

ChristineL
1

Jag är så stolt så jag nästan skäms 😇 Trodde inte det kunde vara såhär enkelt. Min enda verkliga referens är hennes kusiner varav pojken på 4, 5 knappt är blöjfri än. Men å andra sidan så har dom föräldrarna inte engagerat sig heller utan är mer av inställningen att det kommer av sig självt.

[Thiah]
0

#17 javisst kommer det av sig självt om föräldrarna visar vägen. Hur ska barn veta om ingen visar eller berättar.

ChristineL
0

#18 - Absolut men dom har inte visat eller pratat med honom heller :/

[Thiah]
0

#19 suck :(

ChristineL
0

Ett steg tillbaka denna veckan nu bara för jag skrev att det gick så bra ;) Både fredag, lördag och söndag förra helgen kissade hon under middagsluren, tre olyckor under dagen i onsdags och så nån mer gång under veckan. Däremot har hon varit hos farmor idag på förmiddagen, ingen olycka och hon har varit jättetydlig med när hon behöver gå på toa, hurra! Känns bra att även andra kan läsa henne när det är dags, eller kanske har hon börjat slarva med oss bara :P I vilket fall så får hon sova middagsluren med blöja nu ett tag så får vi se åt vilket håll det går. Även om vi har tvättmaskin hemma så är det inte jättekul att tvätta varje dag :P

Ria74
0

Så duktig hon är ändå 🙂

Vi har stora problem med potträningen här. Hon vill inte sitta på pottan och inte på stora toan alls. Slingrar sig och skriker när man försöker locka. Det gick så bra innan, men har helt gått i baklås så nu tar vi ett steg tillbaka och försöker om ett tag igen.

Destany
0

Jag har fått till mig av läkare att Oscar måste pottränas för han är ofta förstoppad o han får inte ut klumparna om han står upp. Kort sagt Han bajsar fel. Han är inte ett dugg intresserad. Han kan sätta sig på pottan men vill inte göra nåt där.

ChristineL
0

#23 - Åh, stackars killen :( Har ni provat att tillsätta kokosolja i gröt/välling? Utöver alla andra tips ni säkert fått…

PogoPedagog
0

#23 Jobbigt, man tycker ju så synd om dem när de får ont när de ska bajsa :( Kolla på olika EC-forum på nätet och Facebook. Där finns massor av tips från folk som har stor erfarenhet av att få bebisar att vilja sitta still på pottan. 

Säkraste tiden att fånga kiss eller bajs är efter tupplur och efter maten.  Mina barnb har det funkat med att man stånkar och stönar högljutt som om man själv skulle bajsa, då har de en tendens att härma.

Vad har ni provat för underhållning hittills? Ställa pottan framför tv:n, platta med film eller spel, läsning, sång, sitta bakom barnet och kramas, en speciell leksak man bara får ha på pottan. Finns många knep för att göra det till en rolig stund.

PogoPedagog
0

För oss har det varit så nu en lång period att Bastian säger till själv när han vill gå men att det oftast har kommit några droppar i byxan då redan. Väldigt jobbigt att byta byxor flera ggr per dag. Men nu har det precis släppt och han har lyckats börja känna hur det känns när man bara är lite kissnödig med :) Skönt.

Destany
0

#24 var köper man kokosolja? #25 problemet e att han inte vill sitta Still så länge. Han är väldigt aktiv o svårt att sitta stilla. Men ska prova de olika tipsen nåt kanske fungerar.

Destany
0

Ska kanske tillägga att Oscar är 22 månader

PogoPedagog
0

#27 Men då är det ju bra att passa på efter sömn när han är så sömnig att han kanske sitter stilla en stund. 

Annat som kan funka är att man distraherar dem rejält redan innan man sätter dem på pottan. T.ex läser en riktigt spännande bok, pratar intensivt om något de gillar, eller slår på tv:n och sen när de är som mest uppslukade sätter man dem på pottan utan att säga något om det utan bara fortsätter med det man höll på med. Så får vi göra ibland när Bastian är inne i en trotsperiod och vägrar gå och kissa trots att vi ser att han är jättenödig.

Finns det något han gillar jättemycket att göra? Det mesta går att göra även om man råkar sitta på en potta haha. Om han gillar rörelse kanske ni kan köra t.ex imsevimse-spindel eller huvud-axlar-knä-och tå fast sittandes. Vi fäktas mkt och leker riddare på pottan :)

ChristineL
0

#27 - Kokosolja finns i de flesta livsmedelsbutiker nu för tiden, men kan finnas på olika hyllor på olika affärer :P Håll utkik efter en burk från Kung Markatta, en del butiker har exempelvis deras varor samlade, annars kan den finnas på thaihyllan, bland oljor eller hälsokost.