Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 959 ggr
Elisabeth-J
0

Skidsemester

Det är ju vanligt att barnfamiljer åker på skidsemester under vinterloven. Själv har jag aldrig gjort det för det har varit för dyrt för min plånbok, men jag har alltid velat göra det med mina barn. Har ni några bra tips på både barnvänliga och plånboksvänliga alternativ? Berätta gärna om ni har egna erfarenheter om skidsemestrar :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
0

Ofta har SkiStar, som äger Sälen, Vemdalen, Hemsedal, med mera, riktigt bra priser vecka 2-3. Nu har det inte blivit av med senaste åren, men jag har utnyttjat det säkert 4 år i rad.

Då kostade runt 700 kr/person för en fyr- eller sexbäddsstuga INKL liftkort för en långhelg torsdag till söndag.

Sälen och Idre är båda väldigt barnvänliga med mycket snälla backar och många alternativ. När man är i Sälen så åker man på samma liftkort både i Lindvallen, Högfjällshotellet, Hundfjället och Tandådalen.

För mina pengar blir det inte bättre semester än att bo i en mysig fjällstuga. På dagarna är man ute i snön, blir kall om näsan, äter våfflor och dricker varm choklad. På kvällarna myser man i stugan och lyssnar till mörkret och kylan utanför väggarna.

Mvh // Johan

magma
0

Finns det några webbsidor där man kan läsa och boka? Har aldrig åkt på en vintersemester i fjällen i hela mitt liv, vare sig som barn eller som vuxen, men skulle kunna tänka mig att göra ett försök…Flört Om inte annat så skulle ungarna få sitt lystmäte av pulkaåkning, det skulle väl bli vi i pulkabacken antar jag eftersom jag inte åker slalom.

Elisabeth-J
0

Jag åker inte heller slalom så jag får också sätta mig i pulkan när Robin åker slalom och snowboard Glad

Tack för tipset Johan, det var ju verkligen rimliga priser så det måste jag kolla upp! Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt tips till alla, oavsett hur duktig man är: Gå i skidskola. Eller ännu bättre, gå ihop några jämnduktiga kompisar och hyr en skidlärare. Man lär sig massor, oavsett vem man är.

Titta lite på http://www.skistar.com/. Precis när dom öppnar och första veckorna i januari brukar man kunna hitta billiga priser. Ska man ha med sig barn så är Sälen och Vemdalen bästa alternativen tror jag. Både är rätt bekvämt bilavstånd från Stockholm också.

Mitt favoritställe är dock Riksgränsen. Det är inte så bra för nybörjare, men det är fantastisk åkning, trevlig personal och underbar stämning. Där kan man också få rätt bra priser i början av säsongen, vilket i deras fall är mitten av februari. Nackdelen är ju givetvis att det blir mörkt fort och kan vara riktigt riktigt kallt. Och så är det ju det där med 18 timmar tåg från Stockholm också…

I år blir det nog ingen skidresa för min del. Men det krävs en liten nykommen bäbbe för att hålla mig hemma. :) Det får bli på-platten-åkning hemma istället. Och så har man ju Hammarbybacken runt knuten. :)

Bifogar en bild från Riksgränsen, tagen den 18:e maj klockan 22:53. Försök slå det om ni kan!

// Johan

Mvh // Johan

magma
0

Bor drygt 20 mil sydväst om Stockholm så det blir några mil att åka, så minst två, tre nätter är nästan ett måste med små barn med på resan. Tack för länken, ska kika.

larossi
0

ja, det beror på lite var man bor, men jag har tänkt själv börja med backen vi har här nära, i alby, flottsbron, de har uthyrning av grejer, och 2 backar med lift. lagom till att kolla intresset på barnen först.

kommer själv ihåg när jag var liten, första gången stod jag 10 minuter på skidorna, och sen ville jag därifrån, och då är det onödigt att lägga mycket pengar på en stuga etc , eftersom dessa ändå är dyrare runt skidanlägningarna.