Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1214 ggr
ChristineL
0

Förskoleinriktningar

Kan någon på ett enkelt sätt förklara skillnaden på de olika inriktningarna? Främst skillnaden på Waldorff och Montessori då jag tycker dom verkar väldigt lika. Sen vet jag att det finns Reggio Emilia, vad mer kan man välja på om man inte vill ha barn i kommunal förskola?

Ria74
0

Det här hittade jag om pedagogiken på en Waldorfförskola: http://www.waldorfskolan.se/forskolan/pedagogiken

Och det här hittade jag om montessoriförskola: http://www.mfcirkus.se/index.php/om-montessori/

Molly går på en montessoriförskola och både hon och jag trivs bra med pedagogiken. Dom får utvecklas i sin egen takt, får ägna sig åt intressen, alla måste inte göra samma sak samtidigt där, dom lär sig mycket om djur och natur som att odla. Det känns som ett lite lugnare tempo med mycket hänsyn till vad barnen vill göra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

#1 - Jo, vi har läst om de olika inriktningarna men jag tycker det är krångligt ;) Vi fastnade först för Montessori, och Nova stod i kö till en sån förskola när vi bodde i Lerum, men här i Örebro verkar det inte finnas någon. Däremot både ett par Waldorff och Reggio Emilia…

[Thiah]
0

Jag gillar iden med Reggio Emilia pedagogiken. Den utgår från barnet, låter barnet tänka, filosofera och själv komma på svar och lösningar. Det är barnets behov som ställer frågorna och klurar ut svaren. Sen att den uppskattar olikheter är ju bara ett plus. Waldorff är jag inte alls bekant med faktiskt. I min skola pratade vi Steiner, Reggio och montessori.

Sagolikt
0

# 3. Rudolf Steiner var väl grundaren av Waldorf, så det är väl det du läst även om namnet trillat bort.

Det fanns en intressant artikel i tidningen Förskolan (Lärarförbundets tidning för förskollärare) där de jämfört de tre intriktningarna. Jag tror att jag har kvar tidningen, ska titta efter den.

Reggio Emilia är väl det som är mest "trendigt" just nu, i vart fall i mina krokar. Var och varannan säger sig arbeta Reggio-inspirerat (typ "vi tycker att det är viktigt att ha materialet i barnens höjd så vi har låga hyllor", ja det har ju de flesta förskolor annars blir det ju asjobbigt för personalen att plocka ut saker till dem hela tiden).

Min lilla erfarenhet av Montessori är att det är mer fokus på rätt och fel, man har t ex material som barnen "rättar" själva, eller uppgifter som bara går att slutföra om den är rätt utförd. Lågmält arbete, det är lugnt, ordning och reda. Reggio Emilia är mer att alla sätt är rätt ("barnet föds med 100 språk men berövas 99 av dem"). Nu är jag ingen expert på det här.

Waldorf dras nog med ett evig rykte om att vara flummigt.

Du frågar även efter andra fristående förskolor. Det finns ju Ur&Skur (utomhuspedagogik) också. Värt att tänka på är att ingen pedagogik är reserverad för privata förskolor, en kommunal förskola kan också arbeta efter vilken inriktning som helst. Det finns mig veterligen inga certifieringar (undantaget Ur&Skur) och man kan nog här och var ifrågasätta hur mycket av t ex  Reggio det finns i en förskola som säger sig arbeta så, eller om det bara är att man antagit en modern titel.

[Thiah]
0

#4 ah det kan stämma. Tack för klargörandet. Minns också Steiner som ganska flummigt men minns inga detaljer.

ChristineL
0

#4 - Tack! Jo, Waldorff förknippat med flummighet är också lite min uppfattning. Ur&Skur måste jag kolla efter om vi har något som verkar bra. Reggio Emilia verkar bara finnas i fel del av stan :/

Sagolikt
1

Artiklarna jag skrev om i inlägg 4 är från tidningen Förskolan, maj 2012. Jag hade ju för mig att det även handlade om Reggio, men det var tydligen bara Waldorf och Montessori. Tyvärr har jag inte kvar tidningen, men jag hittade texterna på nätet. Du kanske kan hitta tidningen på biblioteket eller beställa den från Lärarförbundet om du föredrar tryckt form.

Ledare: Frihet på längden och tvären.

Lika - men ändå så olika.

Waldorf - en stillsam motkraft.

Forskningen om waldorf: "Utmaning följa läroplanen"

Montessori - dukat för lärande.

Forskningen om montessori: "Viss förändring är nödvändig"

OlgaMaria
0

Finns ju många privata förskolor som inte har en speciell inriktning, eller de har väl sin egen inriktning men den kanske inte finns någon annanstans. Jag tycker det känns naturligt att utgå från vilka skolor som ligger i närheten / eller nära jobbet och läsa på / höra sig för, om dem. För mig känns det viktigt hur de tänker kring mat på skolan, om de har tillgång till egen kock, hur de tänker kring socker och kvaliteten på maten. På vissa förskolor fikas det och äts glass varje vecka och det hade jag inte stått ut med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus