Förkylning & dagis?
Har sån ångest, skolade in min 15 månaders för lite mer än 1 månad sen. Hon är på fsk mån-ons-fre 5h/dag just nu… Och såklart förkyld, det rinner från näsan men hon är förövrigt pigg och busar o bråkar precis som vanligt här hemma. Så jag lämnade henne på dagis idag, tycker det är bra att hon får vara där så det blir en vana för henne, sa även till personalen att de får ringa om det är så att de märker att hon inte orkar… Kan tillägga att istortsett varje barn där är förkylda. Som sagt hennes allmäntillstånd är det inget fel på hon sover, äter & leker som vanligt men snorar! Hade ni lämnat på dagis i detta fall? "/ tycker det är så svårt, gick efter allmäntillståndet men mammahjärtat säger ju något helt annat såklart.

Sen Molly inskolades i november har hon varit förkyld mer eller mindre konstant. Inte förrän nu börjar hon bli bättre och slipper snora.
Jag har hållit henne hemma till hon var feberfri och pigg men precis som du säger så snorar ju alla på förskolan. Jag hade lämnat om det bara var lite rinn från näsan.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Hade mitt barn eller jag för den delen varit hemma varje gång jag var snuvig hade vi aldrig kommit utanför dörren. Snuva och hosta är inte samma sak som att vara sjuk. Däremot om de för en gångs skull varit snuvfria en period och snuvan börjar rinna är det ju tecken på att en förkylninbg är på intåg så då brukar barnet få vara hemma.
Gå efter allmäntillstånd och kolla feber. Är de pigga och glada och feberfria minst ett dygn kan de vara på förskolan med snor. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hade alla som var lite snoriga vart hemma så hade Sverige stannat känns det som. Jag hade låtit henne gå jag också :)
Haha vara på förskolan med snor! Nu känns det lite bättre. Hon har inte haft feber denna gång som tur är, det är jag som fått ta största smällen tror jag, snuva, hosta, feber "/ Men ni har rätt. Kändes bara som att jag behövde lite bekräftelse på att jag inte gjorde något tokigt, finns ju såklart delade meningar om allt men ja :)
När vi är förkylda så är vi i regel hemma (går ej på förskola men på öppna förskolan). Här är vi sällan snoriga så är det snorigt brukar vi stanna hemma.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fast hade många slutat lämna sjuka barn, menar inte bara lite snor, på förskolan skulle barnen varit friskare. Är man ändå hemma kan man ju ha barnet hemma om det är förkylt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Själva snoret och hostan efter en förkylning smittar inte och då är det barnets allmäntillstånd som avgör. Feber och ett väldigt dåligt allmän tillstånd avgör om barnet ska vara hemma eller inte. Däremot alla föräldrar som inte respekterar att magsjuka smittar rejält och sen gnäller på att daghemmet har mycket vikarier…. Nej det är inte okej att ena barnet är hemma och kräks medan syskonet är på dagis!
Vill man inte utsättas för smittor får man vara hemma med sina barn, så enkelt är det. Förskolan är inte och kan aldrig vara en smittfri zon. Sen får man ju göra sitt bästa och hålla hemma barnen när de är sjuka. Men lite snor måste kunna vara normalt på förskolan. Många barn är snoriga flera månader i sträck under första och andra året på förskolan.
#8 tycker delvis som du men om man har skolbarn och ett barn är hemma och kräks är ju de andra ändå i skolan för du får inte ha friska barn hemma från skolan. Det där är svårt. Har en dotter som aldrig är sjuk medan en son som får det mesta. Minsta sonen var hemma för han hade diarré men stora sonen och dottern gick till skolan. Ingen av dem blev dåliga
#10 men barn under skolåldern får du hålla hemma och det tycker jag föräldrarna borde göra. Rota viruset överlever 24 timmar i rumstemperatur och smittar hela tiden. Har upplevt många epedemier av magsjuka på dagis aför att föräldrarna inte håller alla barnen hemma samt stannar hemma ett dygn som symptomfri. 3 av 4 jular har jag och sambon varit sjuka pga sådant här. Har själv skickat hem barn redan i tamburen för att dom inte är friska medan föräldrarna surat och skällt ut mig.

#8 Magsjuka håller jag stenhårt på, är någon av oss hemma sjuka så stannar dottern hemma oavsett om hon är sjuk eller ej. 48 timmar hemma efter sista symptom kör vi med.
#12 fast man får inte hålla barn hemma från skolan om dom inte är sjuka. Magsjuka behöver inte vara smittosamt heller. Om jag är hemma med min dotter som går i tvåan är nästan alltid sonen på 4 år också hemma men det är mest för att jag vill vara med barnen när jag kan. Tycker det är mycket värre när folk lämnar ungarna på dagis och åker till ullared

#13 Nu går inte min dotter i skolan än så jag vet inte vad för regler dom har där. Till Ullared åker jag bara nån helg så det är inte aktuellt i vårt fall. Men när jag skulle dra ut min tand i förra veckan hade jag dottern på dagis. Hade ingen möjlighet att ha henne med där och hålla koll på henne under tiden jag skulle sitta i stolen.
#14 förstår att du inte kunde ha henne med då men helt lagligt sätt är ju även det olagligt. Är bara det jag menar att man måste se från gång till gång hur man för och inte gör. Är jag sjuk har jag mina barn hemma också, oftast. Men är man ledig har barnen inte på förskolan att göra. Sen kan man ju kanske vara sjukskriven när man drar ut en tand, kan jag tycka, för man blir helt omtumlad efter det. Får ofta reaktioner för att jag har barnen med överallt, åker ofta till sjukgymnast och doktor, men det fungerar fint, trots minstingens ev adhd. Inställningen är viktig tycker jag. Även från förskolans sida. Men jag förstår att det skiljer nåt enormt mellan olika förskolor. Jag har flera gånger hämtat ett sjukt barn och åkt direkt till doktorn och förskolans personal har inte uppmärksammat att barnet varit sjukt
#15 Man kan ju prata med personalen och förklara läget, man har inte lyckats få barnvakt men ska till tandläkaren för att dra ut en tand (ofta ett akut ärende) då säger jag som personal på förskola att ha barnet på förskola och hämta när du är klar hos tandläkaren (om du inte ska till jobbet/skolan direkt efteråt)
I Finland får vi i personalen inte kommentera varför ett barn är på dagis. Du kan ha semester en månad och barnet är ändå på dagis helt lagligt. Många föräldrar har varit på fika, shoppat både mat och kläder, sovit osv innan de hämtar barnet 5 min innan stängning. Det tycker jag inte är okej men det är bara att le och gå med på det för det är lagligt och okej enligt stadgarna. Här har det börjats diskutera om mammalediga faktiskt ska få ha sina andra barn full tid på dagis…. Skulle jag dra ut en tand skulle Joel absolut vara på dagis. Jag vill inte ha med honom på de flesta av mina läkarbesök.
Oj. Här är det vanligaste att man får ha barnen 15 timmar i veckan på dagis om man är föräldraledig, men det är lite olika i olika kommuner.
Hade Wille gått på dagis och jag skulle dra ut en tand eller göra något annat ingrepp så hade han fått gå även den dagen. Är ju inte direkt så att man är hemma och slappar.
När jag skulle ta lite extra prover hos min bm denna gången fick jag inte ha med honom ens. Jag menar, vad gör man av ungen annars om man inte har någon som kan ställa upp och passa?
Thiah: Fast det där lät ju lite extremt, ha semester med ungen på dagis. Känns ju smått taskigt :p
Vår granne där vi bodde när jag började på skolan hade ungarna på dagis och fritids heltid trots att hon gick hemma. Men detta är ju 20 år sedan och jag tror att det är ändrat nu, eller jag antar att det är det.

Jag pratade ju såklart med dagis och berättade som det var att jag skulle på ett akutbesök hos tandläkaren och det var dom som sa att hon självklart skulle vara där under den tiden.
Hon går bara 15 timmar per vecka eftersom mitt schema kan anpassas så det funkar än så länge. Enligt detta dagiset så får hon vara där dessa 15 timmar även om jag hade suttit hemma och inte gjort nånting.
#19 Det är precis det jag menar, var ska man göra av sitt barn om man inte får/kan ha det med på läkar/tandläkarbesök och inte har någon annan som kan passa. Sådana saker tycker jag skulle vara självklart att man får lämna vid. Det är ju inte precis en nöjestripp man gör.
Jag vet en förälder som hade sitt barn på dagis en hel dag när barnet fyllde 2 år. Mamman och nya killen låg på stranden hela dagen och skickade tom en kompis att hämta barnet på kvällen.. Det gör ont i hjärtat att höra om sådant.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 extremt men inte så ovanligt som man skulle tro. Vissa barn har aldrig semester från dagis. Haft barn på sommardagis(ny personal hela tiden, okända lokaler osv..) medan mamma och pappa och lilla ganska nyfödda syskonet var hemma. Deras barn skrek förtvivlat varje gång de lämnade hen men trots det och trots vad vi sa så hade dom hen två veckor där innan de hade hela familjen hemma. Helt idiotiskt och det skär i hjärtat.

Jag har lite svårt att förstå dom som lämnar sina barn på dagis om man själv är hemma. När jag är hemma vill jag ju ha mitt barn hemma och umgås med henne, det är ju då vi hittar på en massa skoj utflykter.

Men ni får det att låta som att dagis är ett straff och ett hemskt ställe för barnen som de måste få komma bort från. Många barn älskar ju att vara där och blir jätteledsna när de inte får gå till förskolan. Min son kommer t.ex inte få gå denna veckan pga sjukdom och har redan börjat tjata om att han vill dit.
Sen säger ju reglerna klart och tydligt vad som ör tillåtet och det är ju helt rimligt med tanke på att man ju inte betalar mer än en bråkdel av vad en dagisplats egentligen kostar.
#24 menar inte att få det att låta som att dagis är ett straff. Men dagis är väldigt tuff för barnen så de behöver också semester. Vissa barn har längre arbetsdagar i bullrigare miljö än många vuxna.

#25 OT Apropå det du skrev om bullrig miljö. Vår förskola är det alltid så sjukt lugnt på, aldrig någonsin högljutt. Jag blir väldigt förvirrad av det för i min värld är barn högljudda varelser. Du som jobbar med barn tror du detta är ett tecken på att det är en bra förskola eller att barnen är uttråkade? Jag lutar väl mer åt det första alternativet.
#22 Ledsamt, någon gång behöver man ju återhämta sig. Liten som stor.
#24 Nä, jag tror absolut att dagis är roligt för många barn, för de flesta förhoppningsvis. Men lite vila behöver ju alla människor, att bara få helgerna lediga då man kanske ska ut på utflykter, hälsa på mormor eller leka med andra barn räcker ju inte så långt egentligen.
Att lämna barnet 15 timmar i veckan fast man är hemma tycker jag inte är konstigt, speciellt inte om barnen är större. Då vill de ju ofta vara på förskolan och träffa sina kompisar. Kan bli väldigt jobbigt för en 4-åring att bara gå hemma med sitt nyfödda syskon i ett år kanske. Ifall de gått på förskola i flera år. Då tycker jag det är perfekt med 15 timmar så de får fortsätta träffa kompisarna, och så blir det ingen chock sen när de kanske måste börja på förskolan på heltid igen.
#28 Det håller jag med om :)
Funderar själv på om vi ska skola in Wilmer nästa vårtermin, då är han nästan två. Eller om det kanske ändå är för tidigt för att han ska ha behov av att se andra barn regelbundet.
Har man möjlighet tycker jag det är perfekt med en mjuk förskolestart, dvs färre timmar, istället för heltid direkt när de väl börjar.

# 29 Jag hade ju tänkt vänta tills Bastian var två men kände att jag inte orkade vara hemma själv med två barn varje dag så han började 15 h när han var 21 mån. Jag tror man får utgå från sitt eget barns personlighet. Så här i efterhand tycker jag att jag var lite dum som väntade så länge för att jag tänkte att det i alla lägen var bättre för barn att vara hemma med föräldrarna enbart. Bastian hade säkert älskat att börja tídigare ändå, runt 15 mån kanske. Han är en väldigt utåtriktad person som knappt har haft en blyg dag i sitt liv. Är han hemma mycket blir han uttråkat och frustrerad och börjar tjata om att åka och hälsa på olika folk. Nu börjar han bli så stor att han leker med andra barn men mest är det ju att det är en ny miljö och nya leksaker och nya vuxna han älskar.
Miranda däremot är en mycket mer reserverad person så hon kommer nog inte börja innan två och det tror jag är bäst för henne att vara hemma så länge som möjligt.
#30 Ja, det är också en av orsakerna till att jag funderar på att låta honom börja då. Låter mycket bättre än att behöva kastas in i det hela med heltid från början.
#31 Ja, det är ju också en aspekt. Mitt mående, blir ju inte bättre om jag känner att det inte fungerar helt. Wilmer är väldigt aktiv, det ska hända något varje sekund helst. Dock är han blyg ibland, men samtidigt så är han väldigt social och flörtig. Hur nu det går ihop. Men det är nog när det blir lite för mycket på samma gång som han blir blyg och drar sig tillbaka.
I januari är han just 21 månader, men det kan ju vara värt att se hur det verkar till hösten kanske. Lillebror kommer i augusti och jag vill i alla fall inte lämna bort Wille det första jag gör.
Lillebror kommer vara hemma i alla fall 1½ år, först är jag föräldraledig och sedan ska jag fortsätta studera på distans. Men då är Wille nästan 3 och om han nu ska gå på dagis så känns det kanske bättre att han får lite sådana rutiner innan han blir såpass gammal..
Hm, svårt det här.
#31 De flesta barn älskar ju att få börja på förskolan om det är i lagom dos. Och jag tror nog du kommer märka mer och mer att han blir rastlös av att vara hemma. Och hur ska du få något gjort om du pluggar med två barn hemma? :)
Ja, jag tror också att han kommer bli rastlös. Blir nästa bebis som Wille, ganska krävande och uppmärksamhetsökande så kommer nog Wille mest bli irriterad och uttråkad. Jag är sjuk nu vilket gör att det inte händer så mycket här hemma och redan nu märker jag hur tråkigt han tycker att det är. Nä, med två barn lär det bli svårt. Kommer bli svårt nog med en ettåring hemma då.
Ja, det är ett straff att vara på förskolan om föräldrarna väljer den nyfödda bebisen att vara ensam hemma med när det större barnet så tydligt visar sitt behov av samma tid med sina föräldrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 bra lokaler skulle jag säga. Barn låter men uttråkade barn låter/härjar runt värre än nöjda barn. Däremot finns det lokaler där man tryggt kan dela in barnen i små grupper och då hålls lugnet. Mitt dagis är i en gammal lägenhet som inte anpassat för ett vara fullt med barn. Vårt vardagsrum hemma är större än det rum 12 barn ska leka i hela dagarna….