Barn iFokus

Barn

Etikett: 12-uppfostran
Läst 2230 ggr
Ria74
2

Hur noga med läggningstid?

Hur noga är ni med hur dags era barn ska sova?
Gör ni undantag eller anpassar ni eventuella aktiviteter till läggningstid?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
0

Jag är inte så noga, ska vi bara vara hemma så tycker jag det är okej att hon får vara uppe till hon visar att hon är trött. Ska hon på dagis så försöker jag få henne i säng senast klockan 21, vilket ofta resulterar i att jag också får gå och lägga mig för att hon ska somna.

Mannen däremot är mycket mer för regler, hon ska sova klockan 20 och ofta blir det bråk och skrik. Han jobbar borta i veckorna och är bara hemma på helgen så därför blir det oftast att hon lägger sig tidigare på helgen.

[Thiah]
0

Jag är inte ett dugg noggrann. Joel vaknar senast 7 hur sent han än lägger sig. Fram tills juni så får han sova som han vill. Sen ska vi börja(försöka) få in dagisrutiner.

jmkforlajjf
0

För oss är det ganska viktigt att våran dotter kommer i säng vid liknande tid. Vid börjar natta henne mellan 6-7. Det är meningen att hon inte ska vila på dagarna, men på förskolan gör hon tydligen det och vi har sagt till flera gånger för det påverkar våra rutiner så att hon kanske inte somnar förens 9-10 på kvällen. Dock verkar dom lyssnat på att hon får sova max en halvtimme, för nu somnar hon ganska snabbt när det är dags att sova vid 6-7.

[Thiah]
0

#3 kan vara väldigt svårt att inte låta henne vila alls på förskolan för personalen. Men bra att dom lyssnar på att hon max får sova 30min.

[WickedAlly]
0

Jag försöker få lilleman i säng mellan sju och åtta, mest för att han oftast börjar bli trött då. Men faktiskt också för att jag behöver ett par timmar för mig själv på kvällen nu när vi har så jobbiga nätter. Ladda batterierna lite liksom. Men om vi är iväg någonstans, eller har besök så får han lägga sig senare. Än så länge har vi inga tider att passa på dagarna så om vi skulle råka ta sovmorgon så gör inte det något :)

[Thiah]
0

#5 ska jag be Joel skicka lite kvällströtthet? Han börjar gäspa vid 5 tiden ibland och kan då sova en normal natt iaf.

[WickedAlly]
0

#6 En smula tack, tycker att läggtiden vi har är väldigt bra egentligen. Rasmus hinner se honom lite efter jobbet och vi hinner äta tillsammans. Men det där med att sova hela nätter kan ju gärna få smitta av sig.

[Thiah]
0

#7 Joel brukar vakna vid halv fem men somnar sen om bredvid mig efter lite bök. Så jag skulle nog säga att vi sover de flesta nätterna hela tiden. ( räknar inte små uppvak på nån minut). Jag vill helst ha en läggning på kl. 20 om jag får helt bestämma. Då skulle våra kvällar bli väldigt bra med mat och rutiner. Men sen vad jag vill och vad mins två grabbar vill är ju två helt olika saker. ;)

JossanH
0

Beroende på vad vi gjort under dagen så kan det variera, det viktigaste är att dom får sova ut på nätterna. 2,5 åringen brukar somna mellan 20-21 (ibland 21:30)och sover till 7:30-8:30 (ibland 9). Minstingen på 7 månader brukar somna mellan 21-22:30 på kvällen. Det blir lite vad det blir.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
0

Nu har jag inte fött än men min vision är att ha hyfsat strikta rutiner utom under nyföddhetstiden. Det hela bottnar i att våran släkt generellt mår bra utav de då vi har bokstavsdiagnoser i våra ryggsäckar. Även om bebis inte ärver allt så lär han säkerligen få med sig något, och kommer att behöva fasta rutiner med mat, läggning med mera.

[Thiah]
0

#9 så tänker vi också nu medan vi är hemma.

Ria74
0

#9 Så tänker jag med, lägger hon sig senare får hon ju såklart sova längre på morgonen. Eftersom jag inte jobbar alla dagar i veckan så funkar det bra när vi är lediga.

Destany
0

Jag vill inte att han lägger sig för tidigt eftersom han inte sover merän 10 timmar max på natten. Han brukar lägga sig runt 19-20. Det är han själv som bestämt att han vill sova runt den tiden.

PogoPedagog
0

Vi håller hårt på läggtider ( och tupplurer och mattider ). Allt blir liksom enklare då. Barnens nattningsrutin påbörjas alltid 19:30 oavsett var vi är i princip. Jag vill INTE lägga barnen för tidigt så de vaknar runt  sex varje morgon, hu!

JeFo
0

Vi har också bestämda tider för läggning. Holly lägger sig 19, Joline strax efter och Tyra 20.30. De vaknar 7 då Tyra ska till skolan. Fredagarna brukar de bli lite senare. Både Holly och Joline behöver sova mycket. Tyra tycker det är stort att få vara uppe lite till 😛 Vi hinner få lite egen tid när alla är i säng vilket är skönt.

ChristineL
0

Vi är ganska noga men beror på vad vi gjort under dagen. Middagsluren brukar bli runt 12-13 och det är sällan hon inte somnat vid 20 på kvällen.

PennyTrollet
0

Vi är hyfsat strikta med läggtider för annars blir allt knas i barnens och våra liv. Vardagen blir knas liksom. Hinner våra barn bli övertrötta pga sena kvällar så blir allt ännu jobbigare. Pojkarna som  5,5 år och 3 år gamla börjar vi lägga vid 19 och sen ska de helst sova senast 20. Dottern som är 10 månader visar tydligt när hon vill sova men vi har inga stenhårda rutiner på henne ännu. Men vi försöker lägga henne runt 20-21. Äldsta pojken sover runt 12 timmar, yngsta sonen sover 10-12 timmar och dottern sover ca 10 timmar men hon kan vakna flera ggr under tiden eller så sover hon hela natten.

[Torpedtass]
0

Mellan 19-20 ska barnen vara i säng här, inga undantag. Innan dess är det välling och antingen sagoläsning eller bad. Sen sover de till 07-08.

malinroth
0

Jag brukar lägga Svante vid 20. Försöker hålla han vaken till dess ävn om han är trött för annars vaknar han efter en stund och är vaken någon timme på kvällen. Han är oftast trött vid 20 men är han inte det så låter jag honom stanna uppe en stund till istället för att bråka tills han blir trött. Vi är hemma ett halvår till så det känns onödigt att ha strikta tider bara för att, men jag strävar efter att han ska vara lagom trött för att lägga sig kring 20 .

AnnaFagerell
0

Beroende på vilket barn så är läggning mellan 19-21. 4 åringen kl 19. Går upp 06 på vardagarna. På helgen lägger minstingen sig ca 20-20.30. Tycker det är viktigt ha samma rutiner

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Velinga1984
0

Yngsta barnet lägger sig 19.30 alla dagar. Äldsta sonen lägger sig 21 på vardagar och 22/23 på helger. För båda två är det strikta läggningstider. 

De dagar jag börjar kl 7 så väcks barnen 05.30 så rutinerna måste sitta för deras skull. Idag är jag visserligen ledig men lillkillen klev iaf upp 05.30. Nackdelen med fasta rutiner ;)

desire_amelita
0

Det här med rutiner är ju självklart jätteviktigt MEN om min dotter är jättetrött vid fem så får hon självklart vila en stund istället för att hon ska vara grinig till klockan sju då det egentligen är läggdags. Barn ska sova när dom behöver sova. Min dotter är 16 månader, väldigt aktiv på dagarna. Hon somnar vanligtvis mellan 7-8 på kvällarna (ibland vaknar hon vid nio och är uppe en timme) sen sover hon till 7-8 dagen efter, perfekt! Hon sover förmiddag på morgonen vid tio och tar en tupplur på eftermiddagen vid tre.

Intehärutandär
0

Jag var noga med det. Enda undantagen har varit sista april och nyår. Året runt hade jag samma rutin och det var också tacksamt för han visste vad som gällde. Inget att bråka, tjata och gnabbas om. 

Jag ÄR noga ska jag väl egentligen säga. Även om han är 16 år och har hemma-studier. Men då han gick i skolan så var det senast 22.00.

AnnaFagerell
0

#22 mja. Om man skulle låta min minsting sova kl 17 för att han var trött skulle han vakna 18 och vara uppe till 02 så jag håller inte riktigt med. Är föräldrarnas ansvar att se till att tiderna anpassas så att det passar normala tider

[Thiah]
0

#24 alla barn är olika. Joel kan sova en timme vid 17 tiden(om han är trött) och ändå somna lätt vid 20 tiden. Allt beror på hur trött han är. Än så länge får han sova precis när och hur länge han vill. Rutinerna tar vi senare i vår.

AnnaFagerell
0

#25 jo men du skrev att barn ska sova när de är trötta och det fungerar inte riktigt så

[TanatosNyx]
0

#26 Fast för vissa funkar det ju uppenbarligen just precis så..

Ria74
0

#26 Olika barn fungerar olika. Min dotter kan sova en timme vid 17 och ändå sova hela natten sen ändå.

[Thiah]
0

#26 nej jag skrev hur Joel funkar och han sover när han är trött vare sig det passar våra tider eller inte. Rutiner kommer vi skapa tills han börjar dagis men han kommer så länge det funkar få sova precis när han vill.