Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2149 ggr
tlover
0

utflykter med blöjbarn?

Hur gör man med blöjbyten på utflykter, särskilt på vintern undrar jag hur ni gör.

Det är så vackert att vi vill fara på en utflykt med skidorna och lilla Ylva men hur det ska gå med blöjbyten vet jag inte.

l'm back

PogoPedagog
0

Vi kör engångsblöjor när vi är ute, de håller ju enorma mängder kiss utan att kännas blöta. Har det kommit bajs har vi försökt hitta en aningens varmare plats att byta på, t.ex bilen och tagit av så lite kläder som möjligt och bytt snabbt som ögat. Men har dte kommi bajs och barnet inte klagar och vi vet att det inte är så långt hem har vi väntat med att byta det med. Det beror väl på ur känslig hud barnet har, det brukar ju föräldrarba ha koll på. MIn yngsta blir röd direkt av bajs medan den stora aldrig brydde sig.

tlover
0

#1 tyvärr så läker ju engångsblöjor mer än tygisar (i alla fall för Ylva) och då blir det ju kallare i längden. Hon får knallröd rumpa direkt av dom också.

För oss skulle det också bli lika långt till bilen som till huset, men kanske man kan göra nått portabelt "blöjbytningsställe"?

l'm back

PogoPedagog
0

Har du provat olika märken på engångsblöjor? Vissa  sitter ju bättre på smala barn och vissa bättre på knubbisar osv. Annars får ni väl bara ta med en filt eller något och fixa en liten koja att byta i :)

tlover
0

Vi har bara testat två sorter, mer har vi inte ids testa eftersom tygblöjor funkar så bra och engångs så dåligt.

Det var nått sånt jag tänkte i kombination med en eld (eld ska man ju ändå ha på utflykt). Vi skulle ju kunna testa när det blir varmare och öva inför när det blir kallare igen så man blir snabb som blixten.

l'm back

JossanH
0

Man kan ju även prova att potta små barn och om det är till nästa vinter ni tänkt åka så kanske det är smidigast att bara göra fumpan bar och låta barnet bajsa/kissa i naturen? Tror även på att tygisar kan funka bra i naturen, det ska ju med hem oavsett om det är tyg eller engångs. Vill man byta så ta med en bit fårskinn som barnet kan ligga på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
1

#5 Jag hade funderat på att börja potta henne vid blöjbyten då hon kan sitta upp.

En bild börjar formas, fårskinn + vindskydd + eld det borde vara varmt och mysigt ner till ganska kallt väder.

Igår satt jag och funderade på hur samerna och inuiterna gör.

Inuiterna har ju bebisen blöjlös från dag ett och naken i en specialjacka och bebisen säger då till då det är dags för toa så att mamman eller vem som nu har bebisen i specialjackan kan snabbt ta ut den och sen snabbt in igen. Men Ylva har ju inte lärt sig att säga till då det är toadags.

Samerna har ju en liten sak som barnen bärs i som ser ut som en liten bebisackja där dom har torr murken gran rumt rumpan. Den ska visst vara väldigt bra på att suga upp blött så det behövs inte bytas så ofta. tyvärr har jag ingen murken gran men jag fick lust att pröva i sommar faktiskt. 😃

l'm back