Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 879 ggr
[Thiah]
1

dina kläder vs ditt barns kläder...

Idag var det 4 grader vår här i södra Finland. Jag blev glad,inte bara för våren, utan för att nu räcker det med en fleecedräkt när vi bara ska kortare sträckor. Joel är nämligen en svettpelle som enbart blir kall om fingrar och tår, om ens det. Så sagt och gjort. Joel fick fleecedräkt, tygtofflor(från vår mammalåda), skidmössa och stickade vantar. Han var mer än nöjd. Jag däremot är inte lika varm och brukar ha nån sorts halsduk även på sommaren. Jag hade strumpbyxor under jeansen, halsduk, skinvantar, en vindtät jacka och vinterstövlar. Vi stod på busshållplatsen när en mamma gick förbi och glodde ganska rejält på oss. Jag undrade lite varför. Okej att Joel hade lite blåbär(erm eller var det hallon idag…haha) i håret men vilken liten filur har inte det ibland? Och då slog det mig att för henne måste det ju se ut som om jag klär på mig massor men inte bryr mig om att göra samma sak med min son. Ibland har jag vantar på för mina fingrar är extremt lättfrusna och lederna gör ont , men inte Joel för han har så varma händer. Har inte förut tänkt på att det för en passerande utomstående kan se lustigt ut. Och efter denna långa ramsa undrar jag nu. Är det stor skillnad på era kläder? Ser ni ut som helan och halvan? ( som jag och Joel) Eller är ni två nakna filurer mitt i vintern? Eller kanske är ni två som gärna skulle dela åkpåse för värmens skull?? :)

JossanH
0

Jag har sällan dubbla byxor (kan gå i leggings när det är flera minus), brukar glömma vantar och mössa och har hela vintern gått i en jacka där dragkedjan inte funkar så måste knäppa med några knappar (blir inte så tätt). Min sambo pälsar på sig med mössa, vantar, långkalsonger och hela faderullan. 2,5 åringen brukar vi väl pälsa på ganska så bra men ibland vill hon inte ha vantar förrän händerna blivit lila typ ;) 7 månaders har mest haft en tjockare luddig overall hela vintern (inte som en riktig vi teroverall), med skinntofflor och oftast bara luva på huvudet. Hon brukar sitta med en ullfilt över sig eller i sjal så brukar inte vara något problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
0

Det beror på vad vi gör. Åker hon i vagnen och det är plusgrader har hon jacka, ev. täckbyxor, sockar, mössa, vantar, filt, fotsack. Är det väldigt kallt blir det overall, fuskpolo, sockar och tjockare mössa och vantar. Idag har vi skippat både täckbyxor och sockar för det var hela 6 plus och riktigt vårigt! Jag blir väldigt varm av att gå så kan inte har för mycket på mig, ofta åker mössa och vantar av halvvägs på mig :P

PogoPedagog
0

Usch jag är kass på att klä mina barn rätt på vintern. Jag tycker det är så himla mycket at komma ihåg när man ska ut med två st. Blöjor, näsdukar, telefon osv och så ska alla kläs snabbt och effektivt innan de tröttnar. Så jätteofta upptäcker jag att de är för kallt klädda eller att jag glömt extravantar när sonen som vanligt stoppat händerna i en isvak, suck. 

Klär mig själv för kallt med i stressen så det är iaf lika :P

[WickedAlly]
0

Nu när det vart mellan 2-10 grader har Wilmer underställ i Merino, fleeceoverall och så sitter han i fårskinnspåse. Låter galet varmt, ser lite avklätt ut och är alldeles perfekt. Han är härligt varm men aldrig svettig :)
Dock hatar han vantar så det har han aldrig.

Själv går jag i converse och skinnjacka även om det är -15, idag har det var runt +3 så jag hade strumpbyxor, klänning och skinnjacka. Aldrig mössa eller vantar. Ironiskt nog fryser jag ofta inne dock :P

[Thiah]
0

#3 äh du är inte kass på att klä på dem så länge dina barn mår bra utomhus. #4 skulle jag stoppa ner Joel med två lager i en fårskinnspåse skulle han drypa av svett. :p Här sitter Joel "bara" på en äkta fårskinssfäll. Tror folk i allmänhet missuppfattar hur mycket dom värmer. Förra fredagen hade Joel bara jeans, jacka och skor men var ändå varm. Jag har alltid en extra filt i vagnen i fall att han somnar eller att det blåser extra.

[WickedAlly]
0

#4 Wilmer blir sällan svettig faktiskt, ska mycket till för det. Jag tycker att vår fårskinnspåse gör ett kanonjobb med att reglera temperaturen. Alltid lagomt varmt däri, oavsett väder. Bästa present vi någonsin fått :) Skulle ville bara ha jeans och jacka ute nu hade han nog trillat av pinn :p

Ria74
0

Jag fryser som en tok inomhus men inte ute. Har sällan jackan knäppt och har aldrig mössa, halsduk eller vantar.

Molly har på sig fleeceoverall om det inte är jättekallt och vi bara ska gå mellan huset och bilen. Ska vi vara ute blir det oftast täckbyxor och jacka eftersom hon gärna ligger på knä och grejer och blir våt annars.

Vantar vägrar hon i stort sett alltid. Mössa är jag mer noga med eftersom hon lätt får öroninflammation.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
0

Samma med Holly Thiah! Hon är alltid varm så henne går det inte att ha mycket på. Har också fått blickar men det får man skaka av sig. Min mormor klagar ständigt även fastän jag 100ggr bevisat att hon är varm och skön utan 4 lager. Jag själv klär på mig för lite och fryser ständigt. Dumt värre men sån är jag 😝

[Torpedtass]
1

Jag klär på döttrarna mer än vad jag klär på mig själv och det är väl många som gör. 😎

Däremot ser vi ut som helan och halvan vad gäller klädstil där våra döttrar bär mest rosa med blommor på medan jag är gothare. 😃