Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1649 ggr
ChristineL
0

Morgonrutiner/kvällsrutiner

Vill ni berätta om hur era morgon- och kvällsrutiner ser ut? Berätta gärna också hur gammalt ert barn är, du bestämmer själv när du anser att morgonrutinen är slut och när kvällsrutinen börjar.

ChristineL
0

Vår morgonrutin med en tjej på 1 år och 9 månader:
Hon vaknar runt 7 och ligger gärna kvar en stund och pratar och grejar. Sen går vi på toa, hon får leka fritt medan jag gör iordning frukost. Efter frukost är det dags att tvätta sig sen får hon springa naken en stund tills hon behöver kissa, då blir det toa igen och tandborstning sen tar vi på oss kläder och dagen börjar.

Kvällsrutin:
Runt 18 äter vi middag, efter det toa och vissa dagar bad, borsta tänder och tvätta av sig. Oftast får vi inte på henne pyjamasen direkt utan får springa runt naken igen, vi leker eller myser framför tv. Vid 19.30 blir det toa, på med blöja och pyjamas och sen välling, oftast somnar hon runt 20-tiden och sover hela natten.

[Thiah]
0

Åh herregud så skämmigt men vi har egentligen ings ruiner alls. Haha

Destany
0

Våra rutiner skiljer sig från dag till dag. Jobbar jag morgon så väcker jag honom 5.40 han får en flaska välling o klär på honom , borstar tänderna o vi ger oss iväg 6.05 typ. jobbar jag kvällen så går han i pyjamas längre o vi äter frukost tillsammans. på kvällen bytar vi om till pyjamas o han leker med sin pappa. Ger han välling vid 19-20.00 o lägger honom i vagnen så kör vi honom i den så han somnar sen lyfter vi över honom i hans säng. Han är 20 mån o sover inte hela nätter.

[WickedAlly]
0

Thiah: ni är inte ensamma, vi hade fina rutiner men de flesta rann ut i sanden. De är ju bara tio månader, ingen kris än tycker jag. Fast på morgonen här ser det ut ungefär såhär, varierar lite: Vi vaknar av rasmus klocka vid sju, ligger och drar oss (läs; den stora får stryk av den lilla. Han tycker att detta moment är skittråkigt). Sen duschar jag, och två gånger i veckan får han bada samtidigt. Vi borstar tänderna och gör övriga toalettbestyr. Sen går vi ner och jag fixar frukost, vi äter och sedan städar jag undan medan han börjar leka. Oftast vill han amma lite efter maten också. Sen är dagen igång. På kvällen är jag glad om jag får i honom kvällsmat och på med en pyjamas ungefär..

Ria74
0

Beror på om jag jobbar eller inte. Men dom dagarna jag jobbar blir det att vi vaknar vid halv sju, går upp på toa, äter frukost och klär oss. Sen blir det dagis.

På kvällen så äter vi middag vid 18, sen badar vi vissa kvällar och leker. På med pyjamas och sen blir det sängen mellan 20-20:30. Hon sover hela natten och är 19 månader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
0

Alwa, 4år i mar: Är det vardag och dagis som gäller, väcker jag henne vid halv 8, då går hon och kissar och jag tar fram kläder, tar på henne och försöker få i henne frukost. Under tiden väcker jag lilleman och gör i ordning honom. Sen Borstar jag tänderna på Noel, Alwa borstar sina egna. På med ytterkläder och åk till dagis. Är det ledig dag/helg vaknar hon någongång mellan 8.8-8.15 och kommer in till oss, då ligger vi och gosar lite i sängen och sen startar jag en film till henne som hon kollar på tills Noel vaknat, då blir det frukost. Efter frukosten är det lek eller så pärlar pärlar/ritar hon, eller bråkar med din bror ;) Kväll: Beroende på hur sent vi åt middag (beror på sambons jobbtider) så äter hon kvällsmat vid 19tiden (om vi inte ätit middag sent då), sen plockar vi undan alla leksaker och lägger dem på rätt plats, sen får hon titta på film en 30min, beroende på hur snabbt hon plockat undan. 19.45 är det tandborstning, kissa och dricka vatten. Kl.20 är det läggdags och då bäddar vi ner henne och antingen läser vi en bok eller sjunger en sång. SeN dröjer det till 22tidrn innan hon somnar, det är spring ut och in och leka med alla leksake, går dockbsnabbare för henne att somna om jag är ensam hemma med barnen, troligtvis för att hon vet att jag inte ger efter på samma sätt som hennes pappa gör. Noel 8mån: Han vaknar Någongång mellan 3-6 eller en gång i timmen och får då komma över till vår säng och ligga kvar där resten av natten (när han vaknar annars tröstas han för att läggas i sin säng igen, då jag har svårt att sova med honom i sängen, ammar honom och förhoppningsvis somnar han om. Är det ddagisdag byter jag blöja, tar på kläder och åker och lämnar alwa, sen äter vi frukost när vi kommer hem. Efter frukosten får han gå och vila 15-20min, sen lek. Är det ledig dag äter han frukost tillsammans med Alwa och xmig när han vaknat. På kvällen får han gröt vid 19.30-20, lite beroende på när vi åt middag. Sen sätta honom på toa, byta blöja, borsta tänderna och säga godnatt till alwa. Amma en stund och sen bädda ner honom. Dock brukar han vakna vid 22 och vägra sova igen :( brukar ta till 12 innan han domnar igen och då kanske han vaknar en gång i timmen resten av natten..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
1

Bastians ( 2 år) rutiner morgon: Väckning för förskola 7:45 tis-tors om han inte vaknat innan, han är mkt svårväckt!. Oftast vaknar han runt den tiden alla dagar. Påklädning. Frukost som han vägrar äta så jag får mata honom, jobbigt, men jag tycker han måste äta frukost. Har jag fått väcka honom är han ofta sur och ledsen och allmänt omöjlig. Borsta tänderna och sen iväg till föris eller fortsatt lek hemma. 

Kväll. Gröt vid 19:30 och sedan tandborstning, elelr iaf försök till tandborstning. Upp till rummet och byte till pyamas. Sedan sagoläsning och så sitter vi bredvis en stund. Sedan när vi går brukar han gå upp om han inte somnat och tända en lampa, hämta en bok och ligga och titta i själv tills han somnat. När blev han så stor att han kunde göra sånt ! 😮

Miranda 9 mån morgon: Vaknar mellan kl 6 och halv åtta och ammar. Påklädning och blöjbyte. Sedan försöker vi ibland äta gröt och ibland inte. Just nu är gröten överallt utom i munne. Sedan brukar vi glömma att borsta hennes tand och hon leker själv medans jag fixar med en det ena och än det andra.

Kväll. Kvällsgröt som går lika dåligt den vid 19:30. Sen blöjbyte, potta och pyamas.  Efter det brukar vi glömma tandborsten igenoch sist Amning och halvsovande bebis läggs i sin egna säng och somnar ganska direkt.

Emelie-E
0

På vardagarna väcker jag sonen på 4år kl 7, då blir det en stund framför tv innan vi gör oss klara (ta på kläder, toabesök, tandborstning) för att gå till dagis 07.45. Frukost äter han på dagis så mornarna är lugna här När det är helg eller att han är ledig från dagis så vaknar han allt mellan 08-09.30. Vaknar han tidigt brukar han lägga sig bredvid mig i sängen och antingen spela lite på sin padda eller titta på tv medan jag sover en stund till. Sen går vi upp och äter lite frukost och tar på oss kläder och sen är dagen igång. På kvällarna så brukar jag redan 18.30 börja säga till att det snart är läggdags. Kl 19 får han äta lite kvällsmat och efter det blir det toalettbesök, tandborstning och byta om till pyjamas. Jag brukar försöka få honom i säng mellan 19.30-20.00. Då startar jag en saga till honom som han får lyssna på och sen sover han gott hela natten. På helgerna när han har sovit lite längre på morgonen så brukar han få gå och lägga sig allt mellan 20.00-21.00. Jag tycker att det var mycket lättare med rutiner när han var mindre. Då hade jag exakta tider på allt, det har jag inte längre, men det här är väl ungefär så det ser ut här hemma :)

JossanH
0

E på 2,5 år och B på 7 mån: Vi brukar vakna (alla sover i samma säng) runt 7:30-8:30. Går upp och oftast vill E kolla lite på tv. Äter frukost någon gång mellan 8:30 och 10 (!!!). Vi är lite slöa på morgonen allihop ;) B är med mig mesta tiden på morgonen. När vi ätit är det dags för kläder, borsta tänder och jag gör mig i ordning. Ska vi på öppna förskolan är vi faktiskt klara redan vid 9-9:30 vissa dagar (kors i taket) men har vi inget speciellt planerat får vi vara glada om vi är påklädda och redo att gå ut och leka vid 11.. På kvällen så blir det ingen tv förrän tidigast 18 (finns undantagsfall förstås). Vi brukar läsa, måla, dansa osv på kvällen. Vid 19:30 brukar vi äta kvällsmat. Innan läggning brukar vi läsa en saga eller om E väljer något annat som att hon "läser" för oss istället. Mellan 20-21 brukar hon oftast lägga sig. B brukar somna i soffan bredvid mig vid 21:30-22:30 (typ). Vid 23:30 tar jag med mig B upp och kryper ned bredvid E :) Vi umgås ju dock hela dagarna så det kan variera en hel del hur hela vår dag ser ut och vad vi gör :)

Sajtvärd på Iller.ifokus