Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4416 ggr
ChristineL
12

Det här med kön...

Alltså jag blir irriterad! Hur kan kläder och färger vara så viktigt på ett litet barn? Var på öppna förskolan idag varpå en annan förälder frågar mig om graviditeten, när är det dags, vet ni vad det blir osv. När jag sa att det får bli en överraskning, säger hon att "ja det är ju både för- och nackdelar det där, blir det en flicka behöver ni ju inte köpa några nya kläder." Och jag bara orkade inte ta diskussionen, sen blev jag arg på mig själv för att jag inte gjorde det. Nej vi har inga planer på att köpa massa nya kläder oavsett vad det blir. Det enda jag absolut vill, är att lillhen ska ha nya kläder att åka hem i från bb. Dom kläder Nova åkte hem i kommer liksom vara hennes och inte ärvas av småsyskon. Men i övrigt kommer nya skrutten antagligen få ha mest ärvda kläder från henne. Jag ska senare i vår sätta mig ner och igenom allting, en del vet jag är väldigt urtvättat och det är kanske inte så kul att spara men mycket går att använda igen såklart. Nej, jag bryr mig inte särskilt mycket om färger! Och Nova har fått ha allt mellan svart och vitt på sina kläder. Jag köper fina kläder, inte flickkläder.

Fialialej
2

Det där känns ju som ytterligare ett bevis på att folk har för mkt pengar och fritid? ;)

"På natten är alla katter svarta"

[TanatosNyx]
2

Hehe, Alvin kommer att ha både glittriga strumpbyxor och bodys med mimmi pigg och glitter på 😛 Vi siktade på unisex-sortimentet på tradera, men fick med lite könstypiska kläder av båda sorter i vissa paket, och allt som är helt/rent kommer användas. Känner att gränsen går vid klänningar, men några sådana har vi inte köpt. Om det mot förmodan kommer ut en flicka så kommer hon få ha kläder med bilar/traktorer och annat "pojkigt" också. Orka bry sig liksom?

IceTee
2

Men det är ju hela det här "pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor". Har aldrig förstått det, varför skulle det behöva vara så?
Nya kläder skulle jag nog också köpa en del, mest för att det är kul, och för att syskonet inte ska känna att hen inte är "egen" utan bara för stora syskonets kläder!
Självklart blir det nog en del nerärvt också dock

Medarbetare på Skor iFokus

malinroth
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med! Jag köper kläder och färger jag tycker är fina, oavsett om de hänger på flick- eller pojkavdelningen. Har dock inte klänning på honom men annars har han väldigt blandad garderob. Det som går bort är kläder som är obekväma, tex hårda stela stickiga osv. På H&M handlar jag sällan och de gånger jag handlar blir det ofta från basic sortimentet eller flickavdelningen. Handla byxor på pojkavdelningen är ju nästan omöjligt tycker jag, bara massa hårda och stela jeans och chinos. Svante har ett par "jeans" men dom är väldigt mjuka och goa, från Lindex och kappahl. Skulle jag få ett till barn (vilket jag hoppas) skulle jag säkert vilja köpa lite nytt, men jag har sparat det mesta som är helt och rent och det kommer att ärvas till kommande barn oavsett kön. Dom flesta tror att Svante är en flicka, oavsett kläder pch det är väl pga hans långa hår antar jag. Många tjatar och frågar när jag ska klippa honom tom på BVC påpekade dom tidigt att "han måste nog gå till frisören snart" och en kompis till min syster hade sagt "men nån gång måste hon väl klippa honom?!" . Självklart kommer jag ju klippa eller låta honom klippas någon gång, tror dock inte att det blir en kort frisyr när det är dags, jag tycker han har fint hår. Hade han varit flicka hade nog ingen tjatat om klippning!

ChristineL
1

#4 - Ja, Svante är verkligen jättefin! Helt fantastiskt hår ju! Och det är ju inte bara att klippa ett litet barn heller. Vi klippte Nova nu för nån vecka sen i hopp om att håret ska komma igång och växa lite. Mamma var med och hjälpte till och det gick jättebra, hon satt blixtstilla och såg fundersam ut :P Men Svantes hår växer ju så det knakar :D

Och skönt att det inte bara är jag :)

ChristineL
1

Var för övrigt och köpte skor till Nova till våren. Hittade en converse-liknande modell jag gillade. Vad fanns det då att välja på? Rosa med prickar eller blå med stjärnor. Why?! Hon får gå med blå såklart, det var jättetuffa!

IceTee
1

#6 åh, jag har också de blåa med stjärnor, hur coola som helst! Jag har dock för vuxna, haha
Förstår inte varför det inte kan få vara könsneutralt när det kommer till barn 🤔

Medarbetare på Skor iFokus

[TanatosNyx]
2

#4 Svantes hår är ju underbart, och med de ögonen sen! 😍

ChristineL
3

Upplever också att många som är anti det här med att välja könsneutralt tror att man vill ha allt beige typ :P För mig handlar det snarare om att bryta könsnormen. Jag vill att min flicka ska ha annat än rosa och en ev pojke ska ha annat än blått.

Intehärutandär
4

Jag klär mitt barn i den färg h*n passar i. Min son är mörk och hade många rosa plagg. (O andra klara färger) Då jag var gravid målade jag barnsakerna i ljuslila och mintgrön. Denna gång vet jag, men inte fadern kön, så jag kör på mörk lila och turkos i inredning och "könsneutrala" kläder. Nya bäbisen får ta över rosa plagg från min son med. Tycker det är löjligt med rosa vs blå. Precis som jag blir matt på dem som överdriver åt andra hållet med. Att en flicka inte ska ha ett enda rosa plagg bara "för att". Och något jag kräks på är dem som överdriver med rosa till flickor o har barnvagn, ytterkläder, leksaker, filtar - allt i rosa.

JeFo
5

Hmm… Har jag för mycket pengar el är jag koko? Haha… Tycker fortfarande att folk får göra som de vill och att man ska göra det som passar en själv bäst. Stod så sent som igår och tänkte på att skulle vi få en 4e som skulle bli en kille så skulle han inte kunna ha mycket kläder ifrån sina systrar. Och ja, det är för att jag är sån… Jag har köpt det jag tyckt varit fint till tjejerna. Det mesta är i rosa med gulligull på 😳 Och nej jag skulle inte sätta på en kommande som sånt. Men jag skulle inte ha problem med att ha honom i sånt och jag skulle inte bry mig om folk klagade. Det är bara det att jag tycker inte rosa glitter passar på en kille. Mina tjejer väljer nu kläder själva när vi handlar och det är inte mycket rosa längre. De är alla möjliga färger. Så när de är bebisar och mindre passar jag på att ha det jag vill och tycker är fint och skönt. När de växer upp så vill de ändå bestämma själva och det har jag låtit dom göra. Min rosa har heller inte gjort att det fortsätt på den vägen utan de har ändå fått egna favoritfärger. Jag gillar att shoppa så skulle jag någon gång få en son skulle han få egna kläder och slippa syrrorna rosa kläder. Fel el rätt är väl upp till andra och tycka. Men jag skulle vilja att man såg att han var en han, sån är jag. Inte för andras skull utan för att jag skulle vilja handla så. Jag köper inte mina kläder på dressman och maken handlar inte på lindex. Haha… Kunde inte låta bli 😛 Folk gör som de vill! Skulle inte bry mig om Mats 58 handlade alla sina saker på lindex. Är han nöjd så är det väl bara bra. Man ska inte bry sig så mycket om andra.

Ria74
2

Hade jag fått ett barn till hade jag köpt lite nytt bara för att det skulle varit hens eget och inte bara ärvt. Men det mesta hade nog hen fått ärva av storasyster. Jag har haft och har alla möjliga färger på kläder till Molly. Hon börjar själv välja mer nu när vi handlar och då blir det rosa och glitter. Själv älskar jag gult och orange men ser det sällan på barnkläder i affärerna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
2

Jag tycker det är värre med trycken än med färger. På kill är allt coolt typ bilar och döskallar. På flick blommor och söta kaniner. Finns väl killar som gillar kaniner och tjejer som gillar bilar. Borde finnas mer liksom. Varför behöva handla killmodell om man vill ha en döskalletröja?

JossanH
2

Jag har klätt mina barn i det jag tycker är fint. Det mesta som är rosa är sådant andra köpt till mina tjejer för rosa är ingen favoritfärg hos oss men 2,5 åringen gillar den färgen mer och mer så köper mer sånt nu för att hon vill. När jag för bestämma blir det mycket kläder från "killavdelningen" så ofta frågas det ju saker om vår "pojke". Bebisen har fått en del nytt men mycket är ärvt av storasyster. Ju mer det är tvättat desto mindre kemikalier tänker jag :) Bilden är ganska gammal.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
2

JeFo: Du är nog lite koko men vi gillar dig ändå ;)

Nej, men jag tänker precis likadant som dig. Får vi en flicka nu lär jag plocka bort sådant från de ärvda kläderna som jag tycker är för "pojkigt". Nu har vi visserligen väldigt få plagg som jag tycker är just det, det är sådant vi fått i sådana fall. Jag gillar beige, mörkblått, grått och vitt, och inga tryck helst. Väldigt neutralt med andra ord. Men Wille har inget rosa, och kommer inte få om han inte vill ha det själv, då är det en annan sak. Däremot har vi mycket gult för det älskar jag, och det kanske anses var flickigt, det vet jag inte. 

Så får vi en tjej kommer jag plocka bort det pojkiga och komplettera med lite från flickavdelningen, fast rosa gillar jag egentligen inte så frågan är om det finns något på tjejavdelningen kvar då :P 

Har också fått höra att det ju skulle vara mest bekvämt med en pojk till, med tanke på alla kläder. Men jag säger bara att allt vi har är för både tjejer och killar. Då brukar folk inte komma på något mer att säga.

[WickedAlly]
1

#14 Måste fråga vad det är för märke på overallen? Den såg kanon ut :)

JossanH
1

#16 hmmm, bra fråga.. Den är undanstoppad nu. Köpt på Lindex för typ 1,5 år sedan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
1

Tack, då ska jag kika där ifall de har något liknande nu :)

JeFo
1

Tack för ärligheten Ally! 😛 Koko är nog min grej ändå. Vilken sötnos Jossan! Nej tjejavdelningen brukar vara väldigt rosa. Iaf på H&M. Köper mycket där då de tro det el ej har mest kläder som går att spara och ha till nästa. Lindex är enligt mig mindre bra. Tappar snabbt färg. Tycker det är roligt när de själva börjar tycka saker om kläder. Hon på 8 är väldigt intresserad av kläder. Och där är det inte rosa som gäller utan allt annat. Hon på 5 gillar djur så där är det sånt som köps.

Destany
2

Jag skulle nog kunna säga en sån kommentar om kläderna . Brukar skämta med mim sambo att det blir billigare om vi får en pojke till för vi redan har massa pojkkläder. Jag klär sonen mest i blått , grönt o grått. skulle inte kunna klä honom i rosa eller glitter. Är nog gammeldags där. Jag uppfpstrar inte honom utifrån färgen på kläderna utan som en individ. Men jag vill han ska ha " pojkkläder" o se ut som en pojke. Samma som om jag får en flicka. andra får givetvis göra vad de vill o klä sina barn som de vill .

Anonym
2

Jag är nog mer lik #20.
Jag tycker det är roligt att klä pojkar i blått och flickor i rosa. Och det har jag också gjort med mina barn. 
Däremot ville min son ha en rosa cykel då han skulle få sin första tvåhjuling och det är okej det med.
Idag är mina barn vuxna och äldsta tjejen är fortfarande (vid 29 år ålder) överförtjust i rosa men vill ändå klä sin lilla pojke i blått. 
 Gammalmodig eller inte så tycker jag inte att man ska bli arg för att folk förknippar rosa med tjejer och blått med killar.  Det är väl inget fel med det? Varför är det så illa? Barnets klädfärger säger absolut ingenting om hur de blir behandlade för övrigt.

ChristineL
10

#21 - Absolut inget fel eller dåligt, men det handlar om könsnormer. Och jo, pojkar och flickor blir olika behandlade från sekunden dom existerar. Och ännu mer om de klär sig som samhället förväntar sig att de ska göra. Frågan är, varför rynkar folk på näsan om jag klä min dotter i jeans och grön tröja?

fridaas
1

Vi har mest köpt "pojkkläder" till Aöwa när hon varit liten, alltså gått på pojkavdelningen och köpt, dels är jag inte speciellt förtjust i rosa överhuvudtaget och framförallt inte i volanger, glitter och gulligul, vilket de flesta flickkläder innehåller enligt mig. Men jag har absolut inget emot hur andra klär sina barn, visst jag tyckte det var lite konstigt första gången jag träffade en kompis son och han hade massa rosa och enligt mig tjejkläder, men han hade valt själv och var jättestolt över sina kläder och nu tycker jag att det är helt okej att han har det, men jag hade inte satt på min son det om han inte bett om det. Nu när Alwa är 4år har hon börjat välja själv vad hon vill ha och det börjar komma mer och mer rosa i garderoben. Men annars finns det både blått, grönt, lila, rött, svart, vitt, grå. Bilar, hjärtan, katter, troll, dinosdinosaurier, mimm, musse som tryck. Noel har svart, vitt, grått, blått, grönt, lila, rött och strumpbyxor i sin.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anonym
0

#22 Har aldrig varit med om att någon rynkat på näsan för att en tjej har jeans på sig. Inte heller om de klär sig i grönt. Möjligen att någon höjer på ögonbrynen om  en pojke är helt klädd  i rosa eller i klänning. 
Men jag har aldrig upplevt det som negativt varken det ena eller det andra.

ChristineL
2

#24 - Varför man då kommentarer om att det är ju smidigast med en flicka till så man slipper köpa massa nya kläder? Flickor måste se ut som flickor, pojkar måste se ut som pojkar?

Zyperior
1

För mig är det inte viktigt att min flicka har könsneutrala eller killkläder. Som en del andra skrivit så är det det som är fint som man köper men jag går inte aktivt till killavdelningen och letar efter kläder. Jag går däremot aktivt till tjejavdelningen för att jag har en tjej, inte en kille, men inte i tanken på att "nu ska du minsann bara har rosa och vitt på dig". Vad andra barn har för kläder på sig bryr jag mig inte ett skvatt om men om en liten enbart har stereotypiska tjejkläder så är det inte befogat att ta illa upp om någon skulle kalla han för hon om man inte i förväg vet könet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Thiah]
2

joel har mörka kläder för at vi gillar det.  Vill helst inte ha en massa fåniga tryck. Hade han varit en hon hade det varit samma stil från oss. Vår stil går ut på att köpa basplagg som är mjuka och lätta att klä på och av. 

Men självklart reagear folk om man köper något "flickigt" eller "pojkigt" till sina barn. Samma sak  med leksaer….

[Torpedtass]
4

Vår äldsta dotter går med baggy pojk jeans med någon tröja till på Öppna förskolan, aldrig stött på könstypiska kommentarer tidigare. Folk här i norrland kanske inte bryr sig, vad vet jag. 😛

Vet dock att det förekommer och kanske en tidsfråga innan man själv får uppleva det men jag bryr mig inte värst mycket, folk får ha sin åsikt och predika bäst de vill för jag lära ändå inte lyssna i slutändan. Tycker det räcker med dessa HAN och HON fasoner inom allt i princip, låt barn vara barn om det så är en pojke helt i rosa. Färger har inget kön.

Rosa skjorta är dessutom jävligt stiligt på en man, btw. Det klagar inte folk hätskt på konstigt nog.

Patriszija
4

Jag klädde min dotter nästan enbart i rosa när hon var liten, varför? För att jag ville och för att jag tyckte det var fint. Nu är hon 2 år och vi köper oftast kläder efter hennes intresse (just nu dinosaurier och hästar). Sonen på 3 månader har typiska killkläder då vi nästan enbart köpt/fått klädpaket begagnat men han har fått ärva neutrala kläder från sin syster och några hemresa mimmipyjamasar mm. Det här med könsroller normer mm börjar gå till överdrift tycker jag. Skit i vad "samhället" pekat ut och klä efter eget smak o tycke. Spelar de någon roll om en tjej enbart har rosa och en kille enbart blått? Varför isåfall?

Marvel-lous
2

Jag klär min son i allt möjligt men jag personligen skulle inte klä honom i rosa/glittriga kläder bara för att bryta mot könsnormen. 
Sen när han blir gammal nog att välja själv så får han ta på sig precis vad han vill.
När jag var liten fanns det inget värre än att ta på mig klänningar/kjolar och andra mer könstypiska tjejkläder; jag lekte med killar och ville ha på mig liknande kläder. De var skönare och bättre helt enkelt. Nu som vuxen kan jag dock uppskatta tradionellt kvinnliga kläder men jag hade nog blivit galen om mina föräldrar försökt tvinga mig vara mer "tjejig" som liten.

Inkanyezi
3

Jag tycker att det är väldigt bra som de har ordnat det i Finland för nyblivna mödrar, där man får ett paket med baskläder med sig hem från BB. Alltihop förpackat i en låda som man kan använda som säng den första tiden.

http://www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Den finns inte uppdelad på olika kön, utan alla får samma. Allt som ingår är användbart och av bra kvalité.

[Thiah]
3

#31 ja mammalådan är riktigt bra fast ibland hiskeligt ful ;). Vår låda var mycket orange i och jag gillar inte direkt orange men men… :) Jag har tyvärr lite svårt att används mammalådans utekläder och åkpåse. Mest för att ALLA har samma och sådant gillar jag inte. Nu köpte min mamma 3 overaller för 200)kr på loppis och räddade min vinter. Hade aldrig betalt dyra pengar för t.ex. en overall när mammalådans overall är i så bra kvalité. Nu skickade jag den oanvända overallen till fattiga familjer o Estland istället.

[Thiah]
3

Och sen vill jag säga att man fåe inte mammalådan från BB utan man beställer hem den gratis när man fått ett intyg på graviditeten (efter RUL). Det är en stor och tung låda som även är gjord att fungera som säng och har allt du behöver till en liten bebis.

malinroth
1

Ja.. Det här med kön! 

Fick ett mail idag från annonsbladet där jag beställt en grattisannons till gossen som fyller 1år (!!) nu den 24e..

[WickedAlly]
0

Men hjälp. Förstår att de inte vill göra fel men det där tycker jag var rätt oförskämt :s

malinroth
3

Ja jag tyckte det var pinsamt av dom faktiskt. Jag är inte den som tar illa upp när folk tror han är en flicka, jag tycker själv att det är i princip omöjligt att se på ett så litet barn vilket kön det är, men däremot blir jag lite sne när folk inte riktigt köper att han är en pojke trots att jag säger det… 

Jag hade i texten skrivit att han heter Svante och grattiskramar till vår gosse osv. Han hade dessutom en fluga på bodyn om man nu ska vara sån. Och han var med in på deras kontor idag när vi betalade annonsen. Min kompis tyckte jag skulle svara "Vi brukar använda pronomet han på nämnda barn då denne föddes med snopp. Mig veterligen syns inte könet på bilden (i så fall ber jag om att få skicka in en ny då detta känns opassande), så varför du ens ifrågasätter namnet begriper jag inte?" haha det hade vart lite roligt :P Men jag skrev bara att det såg rätt ut men att det är en pojke och att han heter Svante.

ChristineL
1

#34 - Ska man skratta eller gråta!? Näe, fina Svante och hans kalufs! Det är bannemig trakasserier!

Ria74
1

#34 Men oj, det där var klumpigt av dom. Var dom nu rädda att det hade blivit fel kunde dom bara skickat ett utkast till annonsen och frågat om allt såg rätt ut.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
3

Hur kan ni bli så arga över att någon tror att det är ett misstag? Tänk om det hade varit fel bild då? För hur det än är så är det inte så jättevanligt att små pojkar har rosetter och tofsar i håret.
De frågade vänligt och inte offentligt.

ChristineL
1

#39 - Var står det att han hade rosetter och tofsar i håret? Som sagt hade det ju varit smidigare av dom att skicka annonsen för godkännande.

Anonym
1

#40 Han har det ju på bild #4. Behöver i.o.f.s. inte varit samma bild men varför ska man inte kunna fråga?  Än så länge kan man ju inte förutsätta att alla är så öppensinnade som ni. Folk måste väl kunna få göra fel utan att andra går i taket.

ChristineL
1

#41 - Att göra fel är en sak, att ifrågasätta någons kön är en annan. Det är något privat och jag skulle känna mig väldigt kränkt om någon skrev på det viset till mig som tidningen hade gjort.

malinroth
1

#39 Jag blev inte direkt arg och heller inte så kränkt men tycker att det var pinsamt av dom, speciellt på det sättet dom la fram det. Det hade som sagt funnits betydligt smidigare sätt att kontrollera det utan att rakt ut ifrågasätta hans kön och kalla honom för hon. Tycker att det är trist att det ska vara så att han killar inte kan ha långt hår och/eller tofsar utan att bli ifrågasatta. Har ett syskonbarn som snart blir fyra och han vill ha långt hår, dom klippte kort på han en gång och han blev helt förstörd och ville inte gå ill dagis för att han var så missnöjd. Nu har han sparat långt igen och är glad för det men han vill inte sätta upp det trots att det är ivägen ibland för han vill inte bli misstagen för flicka bara för att han har långt hår. Samma med kläder, tycker inte det finns någon anledning att en kille inte ska kunna ha rosa kläder etc för att dom är rädda för att folk ska reta dom och eller ta för fivet att de är flickor osv. Och ja jag vet flera småpojkar som tycker mycket om rosa, fattar inte ens hur det blivit så att just rosa ska vara en "tjejfärg"?!

[Thiah]
0

Min mamma och pappa frågade om Joel hade någon docka eller bara bilar. Jag sa att nej ingen docka men han får gärna ha en docka(eller hundra om han sen vill). Då sa pappa att dom måste ju fråga oss innan. Jag trodde dom visste att att Joel självklart får ha av alla sorters leksaker och färger(iaf dom som är snygga ;)). Blev nästan lite ledsen för att de kände sig tvungna att fråga. Mormor och morfar ska nu handla en docka åt deras yngsta barnbarn. :)