Mat till 1, 5-2-åring
Jag undrar hur mycket era 1, 5-2-åringar äter? Och vilka tider ni har…
Såhär ser det ut hos oss ungefär:
7-8 - Frukost, gröt på 3/4 dl havregryn och 1 1/2 dl vatten med någon typ av frukt eller bär och vatten eller mjölk i mugg.
9-10 - Ev litet mellanmål beroende på när det blev frukost. Oftast blir det frukt här.
11.30-12 - Lunch av varierande form, dottern äter allt så hon får alltid samma som jag lagar. Uppskattningsvis får hon 2-3 dl mat (kött/fisk/kyckling, potatis/pasta/ris, grönsaker/bönor) och dricker vatten till. Tyvärr har vi slarvat med efterrätt det senaste :/
15 - Mellis, oftast smörgås med ost, skinka, leverpastej eller annat. Mjölk eller vatten till. Keso eller yoghurt med frukt är också populärt.
18 - Middag, ofta fokus på grönsaker här. Gärna ett ägg till, ibland blir det mera matigt som lunchen. Vatten till.
19.30-20 - Välling, sedan sover hon hela natten.
Jag blev lite fundersam nämligen om hon får i sig tillräckligt. Jag är absolut inte orolig över vikten, på 18-månaderskollen låg hon tom lite över kurvan. Hon har fortfarande goa veck och jag tycker det är full fart hela tiden så egentligen borde jag inte oroa mig, men imorse skulle hon absolut ha en smörgås också. Det var det som gjorde mig fundersam. Behövde hon verkligen ha den eller var det bara för att jag åt och hon såg att det låg framme? Hon fick i sig den utan problem iaf.
/Christine
Min dotter har alltid varit petig med maten, men hon åt en vuxenportion med havregrynsgröt på morgonen i den åldern. Nu när hon är fyra är jag nöjd om jag får i henne en macka :( Testa att ge henne en macka också om hon vill ha, kan ju vara att hon är på väg in i en tillväxtperiod och då äter de som hästar. Har för mig att vårt matschema såg ut ungefär: 7.30-9 en vuxenportion havregrynsgröt med fruktpyré på. (dagis dag frukt kl.10) 11-12 lunch, 2-3dl kanske 14.30 mellanmål, en macka och havremjölk 16-17 middag, 2-3dl 19.30 en macka eller halv vuxenportion av havregrynsgröt

Molly äter ungefär såhär:
7:30-9 En flaska ersättning, något vi inte lyckats få bort än. Några tuggor på en smörgås och en mugg mjölk.
10:30 Mellanmål, en youghurt eller en frukt
11:30-12 Lunch lite varierande, men ofta en potatis, sås och en skiva kött av något slag plus grönsaker. Blir väl ca 2 dl skulle jag tro. Sen en frukt på det eller någon fruktmos.
14:30 Mellanmål med youghurt, frukt eller något annat.
17:30-18 Middag ca 2 dl
20:00 En flaska ersättning plus frukt och macka eller youghurt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ska kanske börja ge henne en liten smörgås på morgonen också, men verkar ju som att hon äter ytterst "normalt" annars ;) Vi har aldrig haft problem med maten och jag är som sagt inte orolig för vikten, men kanske är en växtspurt på g :)
/Christine
Här äts det ungefär samma som det gjort sen hon var ca 1-1,5 år. Frukost 9-10 Gröt/fil/smörgås/ägg/grönsaker/bär. Väldigt varierande hur mycket och vad som funkar för tillfället. Mellis ca 12 En bit frukt/klämmis (fruktpure)/riskaka. Brukar vara något väldigt litet. Lunch ca 14 Mellan 1-3 dl mat skulle jag gissa. Mellis 17-18 En frukt/klämmis etc något litet Kvällsmat 19:30 Gröt/ägg/smörgås/grönsak/bär. Intressant att heta är att runt 2 års ålder så brukar barn bli matfobiska vilket är en rest kvar sedan stenåldern så att inte barnen skulle äta tex giftiga bär. Det är helt normalt och går över (intalar jag mig ibland hehe).
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag minns inga tider, men min son åt mycket mer. Han hade börjat gå och var aldrig stilla. Välling hade han aldrig, men tutte till han var nästan 2. Hemma var det minst 2 portioner lunch och middag. På dagis upp till 4(!). :-) Att ge en till smörgås, gröt eller matbit är bara bra. Det är ju inte godis, utan näring.
Jösses vad bra era barn äter! Blir ju orolig för min tös.. Välling kl8-9 Frukost kl8-9 macka, pytteliten yoghurt eller en banan Lunch kl11-13 På dagis äter hon bra hemma kanske en portion pasta och kött om det är korv eller köttbullar annars bara pasta eller ris..2 dl kanske Mellis nån gång under dagen då frukt och ett glas t.ex nyponsoppa Middag kl17 Samma som vi äter till middag, då får jag vara glad om hon äter mer än två tuggor.. Kvällsmat kl19 Macka Välling kl 19.30 Hon är en spinkis och blir jätte orolig varje gång hon är sjuk för då lever hon på bara välling och saft.. :/

#6 Jag har med en liten spinkis som äter bra för det mesta, men ibland är det helt hopplöst att få i henne mat. Vissa dagar äter hon bara några tuggor precis som din tös. När hon var sjuk nu förra veckan var jag glad om jag fick i henne en skiva falukorv till middag och en youghurt till kvällsmat. För övrigt drack hon bara.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Barn klarar sig på olika mycket mat. En syssling till våra barn är 1,5 år och har alltid ätit väldigt sparsamt. Små tuggor, små portioner. Men hon växer ändå :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bastian 2 år äter ungefär som era men det är otroligt varierande från dag till dag hur mkt han äter av de lagade målen. Vissa dagar äter han två tuggor mat och då försöker vi truga i lite frukt eller knäckebröd, vissa dagar vräker han i sig mat. Har förstått att detta är vanligt i denna åldern. Han äter oftast mindre portioner nu än när han var ca 9 -12 mån vilket är intressant.
Frukost: Gröt på 0,5 del havregryn med fruktmos o mjölk
mellanmål med frukt
lunch 1-3 dl mat
mellanmål med frukt eller kex eller kaka ( ja vi är gottegrisar :P )
kvällsmat 1-3 dl
kvällsgröt, samma som frukosten
Ja men får väl hoppas att de själva reglerar intaget efter vad de behöver även om det ibland kan tyckas vara väldigt lite! Man vill ju inte heller tvinga för då blir det ju en ond cirkel. Nu såg jag dock att de stod 1,5-2åringar o min dotter blir 3 i April men kanske inte så stor skillnad iallafall.
Så länge dom växer, är glada och pigga så ska du inte oroa dig. :)