Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2436 ggr
mnilep
2015-02-10 11:54
0

Irriterad?!

Började skola in min 1åring igår. Kommer ta 2 veckor ca. Idag var det en annan fröken med också utöver den igår. Fick höra tydligt och klart att 1-2 åringar inte ska vara på förskolan mer än 4-6h/ dag, det har deras läkare sagt och att förr skolades de minsann inte in förrän de var 1& 1/2- 2 år gamla… Och att 3 dagars inskolning förstår hon sig inte på…. Blev så fruktansvärt irriterad! Alla barn & föräldrar är väll olika?! Alla måste väll jobba?! Alla har inte ekonomi till att vara hemma så pass länge. plötsligt känns det inget bra att lämna henne på det dagiset…. Så jäkla besviken :( hade hoppats på att få en bra känsla så det skulle kännas positivt att ha min tös där, men efter idag känns det inget bra alls, tappade allt totalt :( Nu skulle ju jag själv helst vilja jobba kanske 6-7h så hon slipper vara där så länge, men va fasen?! Just det att barn SKA inte! Var flera som endast var 1 år så hon är inte själv att vara så liten…

[JeanetteK]
2015-02-10 12:04
0

Otroligt okänsligt och onödigt av den fröken att säga så. Det är en otroligt känslig process att skola in och börja lämna sina småttingar, så sånt där behöver man inte få i ansiktet då. 

Jag har jobbat på förskola med 1-åringar och de allra flesta trivdes jättebra. Självklart är föräldrar allra bäst, men när man inte har möjlighet att vara hemma så är förskolefröknar inte alls fel. Så mycket mys och gos har jag nog aldrig fått som när man hade vila med dessa småttingar. ❤️

Som förälder ska man vara lyhörd och känna av hur det verkar att barnet trivs. Känns det okej så ha inte dåligt samvete för att ditt barn går på förskolan. 🤗

Sagolikt
2015-02-10 13:15
0

Det låter väldigt oprofessionellt av henne att säga så. Hennes jobb är inte att döma era val eller berätta hur hon tycker att ni borde göra. Förskolor har för övrigt inte några läkare knutna till sig. Reglerna säger klart och tydligt att barn får skolas in när de fyllt ett år, det får hon finna sig i. Vad hon personligen tycker är inte relevant alls.

Jag tycker att du ska kontakta förskolechefen och berätta att du känner dig dåligt bemött. Hade jag varit chef hade jag velat veta hur föräldrarna kände sig bemötta av mina medarbetare/anställda.

Jag har också arbetat på förskola och visst ser och hör man en del konstiga saker, t ex hade jag en kollega som gav råd om vilket märke på välling som är bäst. Förskollärare har 3,5 års pedagogisk utbildning men i den ingår inte vare sig kostrådgivning eller att läxa upp föräldrar om hur många timmar deras barn bör vistas på förskolan.

Ria74
2015-02-10 13:18
0

Tycker också att det var ytterst olämpligt för personalen att säga så. Jag har aldrig varit med om varken när jag själv jobbat på förskola eller när jag inskolade dottern att dom hade några synpunkter alls på hur mycket/lite hon var på förskolan eller vid vilken ålder vi inskolade henne.

Tvärtom har jag hört att det är enklare att inskola mindre barn än större. Men det bara vad jag hört och vet inte alls om det ligger någon fakta bakom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2015-02-10 13:57
0

Ja min svägerska är förskolelärare och hon säger också att det är lätt att inskola 1-åringar. Det är värre när de är typ 2 - 2,5 för då är de ofta väldigt mammiga/pappiga och tycker det hela är mycket svårt.

Tycker det var otroligt oproffsigt att säga sådär!

Hoppas nu allt går bra! Tänk inte mer på det där utan fokusera på det positiva.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
2015-02-11 21:21
0

Det är klart att det är lättare/smidigare att skola in små barn då de inte förstår i samma utsträckning och kan förklara hur de känner. Och med det betyder det inte att en ettåring inte upplever det lika jobbigt som en 2 åring. Men nu var det ju inte det som diskuterades ;) Vad man som förskolelärare "tycker" är inget som bör ventileras som vetenskap inför föräldrar som har barn på förskolan. Och då speciellt inte de föräldrar som enligt förskolläraren inte följer hennes "mall". Jag tror faktiskt att det skulle vara bra om du tog upp detta med dennes chef. Det kan vara fler som får ett dåligt bemötande. Jag är själv hemmamamma och har valt bort jobb framför att vara hemma och jag förstår ju förstås att alla inte vill/kan göra som oss. Vi har ju gjort vad som passar vår familj bäst och ni gör vad som passar er familj bäst. Kan jag, som inte har med förskolan att göra, inse en sådan sak så borde det inte vara speciellt svårt för en förskollärare att göra detsamma…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2015-02-12 06:58
0

Hon har ingen rätt alls att kommentera något som rör dig och din dotters förskola. Hon kan rekommendera en veckas inskolning men vill du lämna efter första timmen så ska hon tillåta det. Blir så trött på förskolepersonal som försöker trycka sina egna åsikter i halsen på föräldrarna.