Vad saknas?
Hejsan jag håller på att skriva och illustrera min första barnbok. Och jag undrar om det finns något ni saknar i barnlitteraturen? Det kan vara vad som helst.
Tack på förhand! :)
Vilken ålder riktar du in dig på?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Från 3 till 6 åringar
Jag har märkt att föräldrar ibland känner hjälplöshet då barnen kan vara svåra att sysselsätta i den åldern. Det skulle vara bra om det fanns praktiska tips och förslag på hur man håller barnen sysselsatta medans man tex lagar mat, städar mm mm
Man kan tex få ett barn att leka länge med hjälp av två stolar och en filt över (en koja) eller en madrass som man lägger ner och barnen kan hoppa och busa, lite hemmagjord deg kan hålla ett barn sysselsatt länge medans man tex lagar mat mm mm Enkla saker som inte kostar är alltid välkommet för långt ifrån alla har råd med dyra leksaker och dessutom har barnen förmåga att tröttna på dessa relativt snabbt ändå.
Könsneutralt, genus, egna kroppen osv. Det kommer mer och mer men finns fortfarande för mycket uppdelat. Kolla på Carin och Stina Wirséns böcker eller Prick och Fläck av Lotta Geffenblad. Både Vem och Prick och Fläck finns animerade på youtube.
/Christine

Jag ser gärna böcker där dom får göra något, dra ut en flik, lyfta på ett lock och annat som avslöjar "hemligheter".
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag hade önskat böcker om olika familjekonstilationer. Det finns ju mest den sk kärnfamiljen, eller att mor/far är döda. Mycket lite med ensamstående där den andra föräldern finns i liv, men inte med i bilden. Gay-föräldrar. Singel-föräldrar som blivit det genom donation av något slag osv.
Döden är också ett viktigt ämne för barn, precis som sexualkunskap på anpassad nivå.
#6 +1
Ja en bok om olika förhållanden i människovärlden vore intressant. Oftast är allt maskerat som djur.