15 h förskola, regler
Är det någon som vet om man får ha sitt barn på 15h förskola om man annars är föräldraledig med det.
T.ex ska vår dotter med största sannolikhet vara hemma tills hon blir två sen börjar vi båda jobba. Jag skulle då tycka det var lämpligt att hon började en eller två månader tidigare på förskolan och gick 15 h / vecka för att vänja sig så det inte blir så stor omställning när hon sedan kommer vara där varje vardag. ( Sen har vi ju ett hus med ständiga renoveringsbehov så det skulle ju verkligen vara praktiskt på så vis med )
En annan fråga är om man kan ta ut föräldrapeng för barnet den dagen det är på förskola eller bara de förskolefria dagarna?

Här får man ha dom 15 timmar per vecka även om man är föräldraledig. Man får ju såklart inte ta ut föräldrapeng för dom timmarna dom är på förskolan dock. Om vi säger att barnet är på förskolan 3 timmar per dag så får du ta ut föräldrapenning för dom andra timmarna men inte för dom 3 när barnet inte är hemma.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Här har det just nu inga plaster så det har lite olika regler. Man måste erbjudas plats 3 månader efter man sökt. Men då kön är lååång så går de med jobb först. Men du ska kunna ha 15h/v. Är smart tänkt med en mjukstart tycker jag.
Vi har alwa 15t/v på dagis medan jag är hemma med Noel. Så länge det är av Noels dagar jag tar får alwa gå på dagis, men inte när skolorna har lov, då måste hon vara hemma. Likadant var det när jag var arbetslös, då fick hon gå 15t/v, men då även när det var skollov.

#3 Vad märkligt att hon måste vara hemma när skolrona har lov. Din situation förändras ju inte ett dugg av om skolorna tar lov, du är ju fortfarande föräldraledig med ett annat barn.
Vi har också så på vår förskola att alla föräldralediga eller andra som inte jobbar måste vara hemma när vi har stängt. Vi öppnar bara för barn vars båda föräldrar arbetar och inte kan lösa barnomsorg på annat sätt. Alla som kan vara hemma när vi har stängt måste vara hemma, så att vi personal har möjlighet att tabut våra semesterdagar..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja det låter ju väldigt logiskt att stänga därför på sommaren.
Jag är föräldraledig och min dotter har "rätt" till 15h/v men det är sällan hon går så mycket. En mjukstart tycker jag låter bra för det är ju ganska högt tempo på förskolor och mycket att ta in :)!