Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1065 ggr
Trixie034
1

Kan inte somna

Hejj! Är 11 år och kan inte somna! Har tur ibland! Har sovit på maddras i mamma och pappas rum! Jag vill inte sova själv i eget rum för jag känner mig ensam:) Några tips?

[TanatosNyx]
0

Du kan prova att ha en liten nattlampa på golvet, då känns inte mörkret så ensamt på samma vis. Du kan även be dina föräldrar att läsa en stund för dig så får du sällskap medan du somnar. Ett alternativ är att lyssna på en ljudbok du tycker om. En radio som spelar på låg volym kan funka också, be att dina föräldrar smyger in och stänger av den innan dom lägger sig.

Trixie034
0

Tack för tipsen! Ska testa det

Systereila
1

Prova avslappning! Fungerar toppen för min spralliga 7-åring! och mig  :)

Tänk ungefär så här:

Andas djupt, känn hur skönt du ligger i din egna säng…

Tänk dig att du slappnar av och blir tung i kroppsdel efter kroppsdel…..

Alla tankar som kommer bestämmer du dig för att säga nej till och stänga av, bara tänka på hur skönt du ligger, hur det låter när du andas….

Det kan ta lite tid att lära sig avslappning, men det fungerar! En ritual varje kväll som du kanske får upprepa några gånger varje kväll innan du somnar, men det kommer bli lättare! Tänk allt med långsam, lugnande röst i ditt huvud   :)

Kram till dig!

afg
0

Precis som Systereila berättade är bra! Och försök att inte sitta vid tv eller dator innan du går och lägger dig. Din hjärna arbetar med alla intryck då.

Lycka till!